Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kameror ni tror blir eftertraktade i framtiden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Även Voigtländer Bessa II (6x9) med optiken Apo-Lanthar har skyhögt värde idag. Inte bara för att den håller superkvalitét optiskt och mekaniskt utan för att den endast tillverkades i ca 350 exemplar.

Just därför tror jag att även de i år tillverkade mätsökarmodellerna från Voigtländer (250-års jubileumsmodeller) med den otroligt fina, nytillverkade Heliar-optiken till, också kommer att bli eftertraktade. De finns i få exemplar och håller mycket hög kvalitét optisk som mekaniskt.

Re: Re: Re: kameror ni tror blir eftertraktade i framtiden?

Zoso skrev:
Gör Nikon en digital variant av den där så slår jag till direkt :)

/kent.

Å vad tror du jag skulle göra!!?? :) :) :)

/B

Ps. Har i sammanhanget några funderingar om utseendet på de "nya digitalkamerorna"....
Jag som "gammal" kameranvändare, saknar kameror med utseende som en "riktig kamera!" ;)

De e klart, nu har ju i alla fall Leica M8 kommit! :)

Och varför då inte en Nikon SP som sagt!!! :)

Bla just för att det också finns såna mängder av fina och väl fungerande Leica/Nikon-mätsökarobjektiv!

Och misstänker,
att utvecklingen ändå snart kommer fram till en fungerande fullformatsensor till "ortodoxa mätsökarkameror.."! :)

Tror nog att 1Ds MarkII kan blir rätt eftertraktad bland avancerade amatörer om några år. Den är bra nog på alla punkter för att inte bli "gammal" på ett bra tag och skulle man kunna få en så pass bra kamera för 20-30000 så skulle nog många slå till även om det kommit både en och två efterföljare...

/Micke

micke80 skrev:
Tror nog att 1Ds MarkII kan blir rätt eftertraktad bland avancerade amatörer om några år. Den är bra nog på alla punkter för att inte bli "gammal" på ett bra tag och skulle man kunna få en så pass bra kamera för 20-30000 så skulle nog många slå till även om det kommit både en och två efterföljare...

/Micke

Det ligger en hel del i vad du säger. Det jag "tror" eventuellt kan tala emot den är vikten, det är en riktigt blyklump såvitt jag har förstått.

T.ex. tycks Nikon F100 vara mer eftertraktad, bland aktiva fotografer, än dess storebror F5, som är en tyngre klump.

Dem är dock ganska likvärdiga förutom F100's slöare AF, aningen sämre vitbalans & en del andra småsaker som skiljer.
Fördelen med F100 är att greppet är löstagbart.

Dock kanske en samlare kan tänka sig en tung kamera, medan en aktiv fotograf vill va lite mer rörlig.

Nja det intressanta är väl vilka digitala kameror som kommer bli samlarobjekt, de analoga känns lite självklart eftersom mycket redan blivit klassiker.

Jag tror nog att Kodacs första DCS modeller samt de första Sony Mavicorna redan blivit museeföremål.

Jag har svårt att se hur Canons första modeller ska kunna bli samlarobjekt: Syftar på D30 & D60.

Bägge 2 var t.o.m. av Canon-användare lätt hopplösa kameror med seg och osäker AF m.m.

D1 räknar iaf jag som Nikons första riktiga, då dess föregångare var något som mest kan liknas vid en prototyp.

D1 har också till skillnad från D30 & d60 använts på redaktioner för att det var en grymt bra kamera.

Redaktioner som mot förmodan har kört D30 & D60 har rimligtvis avstått från att byta då kostnaderna för nya objektiv skulle bli för höga.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar