Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kameror ni tror blir eftertraktade i framtiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Efter att ha läst lite i Leica M8a-tråden funderade jag ltie över vilka kameror som kan tänkas bli åtråvärda i framtiden.

Personligen tror jag att Nikon D1 ligger skapligt bra till.

Den första digitalen som togs på allvar bland pressfotografer, och den är fortfarande i bruk på t.ex Jönköpingsposten. Fick veta av Hegegthorn som de köper kamerorna från att Jönköpingsposten under 2005 uppgraderade till D1h.

Även Borås tidning har kört D1 länge, men lackade ur på Nikons support och köpte in någon Canon-modell. Dock har dem behållit D1:eek:rna.

Var så att jag en vinterdag i Februari 2006 var ute och fotade med min D1, hölll för stunden till ute på en is och skulle ta bild på en snöpinne som legat och frusit fast i isen när en karl kom fram och undrade vad det var för kamera jag hade.

Visade sig att han jobbar som journalist på BT och kände tydligen igen kameramodellen.

Mina Mamiya super 23 or stiger bara i pris/efterfrågan.
Användes i press, polis/bevisfoto, millitärt. på 60-talet.
Om de kommer att bli de mest eftertraktade tror jag dock inte. Men än så är det de gamla analoga som tar hem priset.
Digitalt så var det ju ingen systemkamera som var först på redaktionerna.
Utan titt och tryck. Kommer inte ihåg vilken.
D1:an var naturligtvis sen. En otroligt bra kamera också. Inte lika slittålig som en Mamiya super 23 men ändå.
KLommer att ta lång tid för digitalkameror att komma upp i samma värde/efterfrågan som gamla analoga. Men visst kommer det en efterfrågan så småningom.
Försök hålla D1:an levande skick.
Mvh/-Anders

på min studentbal i våras blev jag plåtad av alingsås tidning, och fotografen använde då en D1:a (vet ej vilken variant dock) fortfarande. på konsert har jag sett en D2h:a i händerna på en annan alingsås tidning fotograf. borås tidning har åtminstone en 300D med sigma 18-125 obj, men det är väl bara när ensam journalist är ute på på t.ex LRF-tipspromenad en vanlig onsdagskväll...

å sen har jag ingen aning om den ursprungliga frågan.

Har ni alldeles glömt bort de analoga kamerorna?
Nikon har många fina modeller liksom Leica och Contax. Många av dessa blir nog rariteter framöver för sina fina mekaniska egenskaper.

De mekaniska kamerorna som funkar helt utan batteri och elektronik blir förmodligen eftertraktade. Sådana kameror som håller länge med minimala krav på service, reparation och reservdelar.

Det är väl en viktig anledning till att äldre tyska Leicor är så populära.

Vilka av dagens kameror som kommer att få kultstatus är nog svårt att sia om. Kanske de som fortfarande är helmekaniska.

Det hänger väl också ihop med framtida tillgång på analogt material som film, kemikalier och papper.

Just nu verkar det som gamla Hasselbladare har dalat så lågt i pris på beg.marknaden att det är läge för att kliva in. Helt klart kommer de att bli guld värda i framtiden.

Fläsk-Tarzan skrev:
Har ni alldeles glömt bort de analoga kamerorna?
Nikon har många fina modeller liksom Leica och Contax. Många av dessa blir nog rariteter framöver för sina fina mekaniska egenskaper.

Flera Nikon S och F-modeller, Leica M och Contax I/II/III samt RTS-serien är redan eftertraktade kameramodeller i gedigen metall som håller och är snygga även efter många års användning.

Nikon F2, F3, F4, F5
Canon A1, T90, EOS 1
Dock enbart så länge det finns film, sen blir dom helt värdelösa.

Nikon D1, D1x, D2h
Canon D60, 1DS

så här långt...

/ E

Jag har arkiverat tre st Rollei Nano 80 exklusiva APS-kameror med aluminiumhölje och Schneider-optik. De blev över när jag lade ner min fotobutik förra årtusendet.

Självklart hoppas jag att de blir exklusiva samlarkameror om 20 år. Jag har inte ens packat upp dem ur kartongerna.

Folkets kameror

Mamiya på 60-talet var outstanding.
Pentax och Yashica på 70-talet med sina system.
Fina Mamiya var inne på samma linje och hade samma gänga som pentax på objektiven.
Nikon torde överhuvudtaget ligga bra till i analoga systemkameror från 80-talet och framåt.
Och i kompaktkameror borde Canon och Yashica komma först som hade fruktansvärt fin optik från 70-talet och fram till 90-talet.
Många av kompakterna från tiden funkar felfritt i dag med fin och högklassig bildåtergivning.
Från 90 och framåt är bara skitkompakter egentligen med vissa få undantag.
Nikon och Canon t ex förbrukar sitt namn i en rad kompakter som är rena skrotet.
Och Minolta tar över.
Sen när kompaktdigitalare kommer lägger många nya märken formen. Och priset..som sjunker.
Och i dag är alla digitalare rätt bra.
Något märke är svårt att peka på.
Detta alltså folkets kameror. Alltså inte överdrivet prishöga från sin start.
Mvh/-Anders

schaki skrev:
Efter att ha läst lite i Leica M8a-tråden funderade jag ltie över vilka kameror som kan tänkas bli åtråvärda i framtiden.

Personligen tror jag att Nikon D1 ligger skapligt bra till.

Den första digitalen som togs på allvar bland pressfotografer, och den är fortfarande i bruk på t.ex Jönköpingsposten. Fick veta av Hegegthorn som de köper kamerorna från att Jönköpingsposten under 2005 uppgraderade till D1h.

Även Borås tidning har kört D1 länge, men lackade ur på Nikons support och köpte in någon Canon-modell. Dock har dem behållit D1:eek:rna.

Var så att jag en vinterdag i Februari 2006 var ute och fotade med min D1, hölll för stunden till ute på en is och skulle ta bild på en snöpinne som legat och frusit fast i isen när en karl kom fram och undrade vad det var för kamera jag hade.

Visade sig att han jobbar som journalist på BT och kände tydligen igen kameramodellen.

Beror på vad man menar med åtråvärda...?

Genom sin slitstyrka, eller samlarvärde?

Samlarvärde kan det mesta få om det är liten serie, udda modell.
Tom en digitalkamera kan få den statusen! ;)
Kameran behöver inte ens fungera!

Samma med analoga grejer.
Men där finns det redan facit genom auktioner.

Som ett halvroligt exempel kan nämnas Nikons mätsökarkamera/halvformat 18x24 S3M från 1960-61.
Tillverkades i 195 ex.
Hur många finns kvar idag..?
En kromad sådan, med motor vore inte dumt att ha!
"the S3M is the rarest and most valuable of all Nikon 35 mm cameras..."

Och säljs inte Leica M8 speciellt mycket,
så varför inte investera i en sådan för pensionen! ;)
I bankfacket! :)

Jag tror nog M8'an blir hårdvaluta i framtiden, inte minst för den var den första digitala "M" modellen.

/kent.

Jag undrar om inte en Holga i oöppnad originalkartong med bok, plansch och tillbehör kan komma att ha ett visst värde om 50-år. Leksaker kan ju bli väldigt eftertraktade på grund av att väldigt få "överlever".
Leicor är ju dock lågoddsare i sammanhanget.

dJb skrev:
Jag undrar om inte en Holga i oöppnad originalkartong med bok, plansch och tillbehör kan komma att ha ett visst värde om 50-år. Leksaker kan ju bli väldigt eftertraktade på grund av att väldigt få "överlever".
Leicor är ju dock lågoddsare i sammanhanget.

Holga tillverkas i stora mängder och då är väl risken att alldeles för många också överlever? Fast Holga säljs ju i regel till dom som tänker använda kamerorna, så man vet ju aldrig? Diana-kameran såldes ju som företagspresenter och liknande under 60-70-talet (även under andra namn än Diana) och därför finns en hel del idag i oöppnade förpackningar. Diana tillverkas inte längre men finns i förvänansvärt stor mängd helt nya i oöppnade förpackningar ändå. Trots kultstatusen är Diana "ganska" billig, även om den är 40 år gammal, i original-förpackning och aldrig använd. Men eftertraktad är den ju trots att man kan få en helt ny för 300-400 kr.

Thunderbird skrev:
Nikon F2, F3, F4, F5
Canon A1, T90, EOS 1
Dock enbart så länge det finns film, sen blir dom helt värdelösa.

Nikon D1, D1x, D2h
Canon D60, 1DS

så här långt...

/ E

du har rätt, har själv samlat på mig (tycker det är kul) hela Nikon F familjen! :)

inte för ekonomiska värden men för skojskull!

--J--

Graal skrev:
Holga tillverkas i stora mängder och då är väl risken att alldeles för många också överlever? Fast Holga säljs ju i regel till dom som tänker använda kamerorna, så man vet ju aldrig? Diana-kameran såldes ju som företagspresenter och liknande under 60-70-talet (även under andra namn än Diana) och därför finns en hel del idag i oöppnade förpackningar. Diana tillverkas inte längre men finns i förvänansvärt stor mängd helt nya i oöppnade förpackningar ändå. Trots kultstatusen är Diana "ganska" billig, även om den är 40 år gammal, i original-förpackning och aldrig använd. Men eftertraktad är den ju trots att man kan få en helt ny för 300-400 kr.

Det är möjligt du har rätt men det är svårt att veta. Jag tänker närmast på t ex leksaksbilar från typ 20-talet som ju kan få betydande värden om de är i fint skick då de flesta inte överlevt till vår tid. Ofta har ju även emballaget gått förlorat, vilket ju ofta påverkar värdet ordentligt i sig. Men det är ju svårt att sia om framtiden. Jag tror dock att man skulle bli förundrad över en del av morgondagens antikviteter och samlarobjekt. Sen finns ju "säkra kort" som Leica t ex, men kvalitétsföremål brukar ofta värderas högt. Små serier som t ex jubileumsserier eller lite ovanligare modeller har ju också en potential att värderas högt i framtiden.

Ja vi kan ju bara spekulera. Den där mediokra Zeiss-kameran av mera "toycamera-typ" (kan någon fylla i vad den heter) som bara tillverkades i en liten, liten serie som sändes till Sverige under andra världskriget, den går för tusenlappar på auktioner idag. Och det kan finnas de som har en sådan i sina gömmor utan att veta dess stora samlarvärde idag.

Även Voigtländer Bessa II (6x9) med optiken Apo-Lanthar har skyhögt värde idag. Inte bara för att den håller superkvalitét optiskt och mekaniskt utan för att den endast tillverkades i ca 350 exemplar.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar