Annons

Kameror med aktivt autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ragnemalm

Aktiv medlem
Jag har sökt i forumet men detta verkar knappast ha diskuterats.

Jag är väldigt förtjust i kameror med aktivt autofokus. De fokuserar glatt i mörker utan irriterande hjälplampa, och de fokuserar så snabbt att man tycker det är omedelbart.

Jag har haft en Ricoh Caplio RX, har numera GX, och även om dessa kameror har svagheter (risigt filmläge i synnerhet, inte världens bästa optik heller) så är aktivt AF så skönt att jag har svårt att tänka mig att vara utan det.

Men tillverkarna slår verkligen inte på trumman med vad för teknik de använder! Finns det andra med liknande teknik?
 
Från Cyberphotos ordlista
AF, Autofokus
Innebär att kameran har ett system för att ställa in skärpan själv. Det finns två huvudsakliga tekniker, aktiv eller passiv autofokus. Aktiv autofokus låter ju bättre men är den enklare tekniken som består av att kameran sänder ut en infraröd stråle för att mäta avståndet. Fungerar bra i dåliga ljusförhållanden men har kort räckvidd och i regel inte lika hög precision som ett passivt system. Aktiv autofokus används oftast i enklare analoga kompaktkameror. Systemkameror, videokameror och digitala kameror använder i regel ett passivt autofokussystem. Det bygger ofta på fasdetekterning. Enkelt kan man säga att den "ser" skärpa på samma sätt som när du själv fokuserar en kikare. Moderna kameror har båda lodräta och vågräta sensorer så de klarar att fokusera motiv med lodräta och/eller vågräta linjer utan problem. Ni som var med på tiden man använde så kallad snittbild i kameror förstår exakt. Detta system håller god precision men kräver ljus på motivet. De flesta moderna kameror ha numera AF-belysning, en lampa som tänds när det är för mörkt att fokusera korrekt. Många gånger projiceras ett mönster på motivet. Några kameramodeller projicerar detta mönster medhjälp av laser. Det finns även kameror som har hybrid-autofokus som använder båda systemen och kopplar mellan dem beroende på situationen.

Mer vet inte jag..., men kanske gav det något ljus ?

/P
 
Jo, det där visste jag. Mycket av den texten gäller väl snarast gamla analogkameror? Idag är aktiv AF (dvs hybrid) snarare en finess som hör till mellanklassen av kompaktkameror - fast väldigt få så vitt jag vet.

Förr var det ju svårt att göra frekvensanalys, numera är det lätt för minsta budgetkamera. De billigaste har definitivt passiv AF.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.