Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena!

Canon 5d verkar vara en dyr rackare (nypris, ca. 21000sek) :)

Nja, en begagnad kan du få för ca 8000-11.000:- beroende på skick.

Visst, det är en del pengar, men är det bra bildkvalitèt i mörker med lite brus på höga iso och i A3 förstoringar är det nog en sådan som gäller, fullformatare alltså.

Mitt förslag baserades på dessa kritierier.

Annars är ju också 40D en underbar kamera, har haft en sådan och var nöjd, men 5D:n är mycket närmare vad gäller önskemålen.

Hade du 10" att lägga får du en 5D i hyffsat skick inkl det billiga men ack så skarpa EF50/f1,8.

Att tänka på är att 5D inte har inbyggd blixt som t.ex 40D.

MVH Julle.

Är dom nämda priserna "helst runt 4000-7000 kr" med max 10000 kr enbart pengar till kamerahuset?

DVS att det sedan finns en annan pott för köpa objektiv?

Fattar nämligen inte riktigt tipsen som skapar en betydande högre prisbild än dom "helst runt 4000-7000kronorna"

Är dom nämda priserna "helst runt 4000-7000 kr" med max 10000 kr enbart pengar till kamerahuset?

DVS att det sedan finns en annan pott för köpa objektiv?

Fattar nämligen inte riktigt tipsen som skapar en betydande högre prisbild än dom "helst runt 4000-7000kronorna"

:)

Efter att ha lästa alla inlägg här så börjar det luta åt att lägga mindre pengar på "huset" och mer på objektiv.

Säg att jag lägger max 5000sek på ett kamerahus och sedan

3000 - 5000sek på ett objektiv för att sedan spara till 2 eller 3 kompletterande objektiv (makro, vidvinkel)

Men frågan är vad man ska välja att tumma på?

Bildstabilisering i huset
Sensor
brusredusering
funktioner

Av alla kostsamma funktioner i en dslr-kamera;

vilken/vilka är den/de man klarar sig längst utan?

Mvh
Anders

Här finns et alternativ som verkar rättbra tt börja med:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=105380

Canon 40D (har jag själv + en 5DmkII) och den är mycket bra. Du får otroligt mycket kamera för pengarna. 85mm 1,8 har jag ingen erfarenhet av men det andra anser att det är mycket bra. Canons objektivprogram är mycket omfattande och kanske bäst i branschen på telesidan.

.
:)

Efter att ha lästa alla inlägg här så börjar det luta åt att lägga mindre pengar på "huset" och mer på objektiv.

Säg att jag lägger max 5000sek på ett kamerahus och sedan

3000 - 5000sek på ett objektiv för att sedan spara till 2 eller 3 kompletterande objektiv (makro, vidvinkel)

Men frågan är vad man ska välja att tumma på?

Bildstabilisering i huset
Sensor
brusredusering
funktioner

Av alla kostsamma funktioner i en dslr-kamera;

vilken/vilka är den/de man klarar sig längst utan?

Mvh
Anders

Läser du in dig mer på objektivfrågan så ser du kanske att där inte behövs tummas alls...

Och detta med sensortyp kan du skippa helt o hållet att fundera på anser jag...

brusredusering görs bäst i bildprogram. Så det kan du glömma också om den bara går slå av i kameran..

Funktioner bör finnas så många som går att få via direktknappar .. Brukar i startkameraserierna va enkelt att se då du kollar in kamerahusen vilka som ligger bäst till ifråga om detta...

Senast ändrad:
Skulle jag runt ditt maxbelopp ge dig ett exakt tips så vore det att maila dom seriösa näthandlarna och ge dom ett köplöfte om dom släpper en Pentax K20 D med ett tamron 17-50 2,8 objektiv för 10000 kr snabb affär.....

Prova kostar absolut inget mer än tiden att skriva mailet..... och då får du massa kamera per krona . Eller som det kan kallat i förkortning.. "KPK"...

Och tummar inte på något....

Där kan finnas en hyfsad chans någon gör en sådan deal därför att Pentax släppt sin K7 nu...

Objektivet är dessutom bra samt även hyfsat skarpt på bländare 2,8 så du kan använda det i sämre ljus och ändå få skarphet ut objektivet.. Kamerahuset har inbyggd stabilisering.. Så detta behöver du inte heller fundera på.... bra isoförmåga... Bra grepp . osv osv.. Samt då den är ny garantier...

Det är ett exakt tips vad jag skulle gjort i dina kläder med ditt maxbelopp som fullt ut användande...

Det verkar som om du är ute efter ungefär samma kamera som jag. Dock möjligtvis någon tusing eller lite till dyrare än min. Jag själv kollar just nu på en Sony A350, det är det hetaste exemplaret av de jag testat hittills, dock också det dyraste. Vart på mediamarkt idag och prövade den, dugligt skön! Dock finner jag fortfarande Pentax K100D/K200D skönare. Någon som vart i kontakt med K200D här? Hur är den i jämförelse med A350? Den är ju något billigare, även något sämre pixelantal bla. vad jag uppfattat.. A350 ligger med en 18-70mm + 55-200mm på dryga 7500-8000 (7790 @mediamarkt sänkt 1000:- ) som billigast.

Läser du in dig mer på objektivfrågan så ser du kanske att där inte behövs tummas alls...

Och detta med sensortyp kan du skippa helt o hållet att fundera på anser jag...

brusredusering görs bäst i bildprogram. Så det kan du glömma också om den bara går slå av i kameran..

Funktioner bör finnas så många som går att få via direktknappar .. Brukar i startkameraserierna va enkelt att se då du kollar in kamerahusen vilka som ligger bäst till ifråga om detta...

OK!

I hur stor grad kan man egentligen förbättra bildkvaliteten, minska bruset med ett redigeringsprogram. Är det så att ett redigeringsprogram till viss del kan kompensera för en mindre bra kamera, eller är de överskattade?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto