Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lite frågor ang. systemkameror.

Är det bättre med Bildstabilisering i kamera eller i objektivet?
Vad skiljer de olika sensorformaten åt (CMOS etc.)?

Vidare så skulle jag behöva lite oberoende tips inför köp av systemkamera baserat på nedanstående kriterier.

*Bra bildkvalitet vid fotografering i svagt ljus/mörker (iso)
*Bra bildkvalitet totalt sett
*Bra objektivprogram
*filmfunktion = onödigt
*Smidigt format
*Tänker förstora en del bilder till A3-format och större.
*Webbpublicering
*Ett "kamerasystem" att växa med

Prisklass: ca 4 000 - 10 000kr (helst runt 4 -7 000kr - under förutsättning att det går att få en kamera i den prisklassen som motsvarar mina önskemål)

Vore jättetacksam för svar.

Vänliga hälsningar,

Anders

Köp en bra kamera så löser det sig :).

Skämt åsido, dagens systemkameror är bra, allesamman. Och då får kvalitet efter hur mycket du lägger på kameran och ännu mer på objektivet. Canon, Nikon, Pentax, Olympus, det spelar nog ingen roll. Kolla i din bekanskapskrets vilka kameror de har och köp en av samma märke så kan du låna objektiv lite då o då.

Bra objektiv? Ja, det beror ju på vad du skall fotografera! De finns inget supergenerellt objektiv som är bäst på allt, så vad blir dina viktigaste motiv? Och vad är viktigast för dig, vikt, storlek, zoomomfång, bildkvalitet, ljusstyrka??

Nikon D60 kostar runt 5000:-, har du 10000:- i budget så lägg resten på objektiv och/eller blixt. Egentligen kan du skaffa en D40 om du kan få tag på en, skillnaden mot D60 är liten.

Nikon D60 kostar runt 5000:-, har du 10000:- i budget så lägg resten på objektiv och/eller blixt. Egentligen kan du skaffa en D40 om du kan få tag på en, skillnaden mot D60 är liten.

Hej!

OK, hur presterar D60 resp. D40 i mörker och bildkvaliteten i allmänhet.

Hur viktigt är valet av sensortypen samt förstoringsgraden? Jag vill kunna förstora upp bilder rejält utan att förlora skärpan/kvaliteten.

Mvh

Anders

För de pengar D60 kostar så tycker jag att bruset vid höga ISO är klart godkännt. Tidningen Kamera&Bild har haft den som referenskamera i sina brustester, det säger en hel del tycker jag.

Vill du ha bättre brushantering är det D5000 eller D90 som gäller. Men då får du nästan hosta upp med dubblet så mycket pengar.

ISO´n i D60 resp. D40 är väl som alla andra instegskameror, dvs. den är inte lika "bra" som entusiast- och prosegmentet!

Och som sagt, låt inte denna tråden bli en sådan tråd som tjatar om vilket märke som är bäst...

Trådskaparen, känn på alla kameror du kommer åt, den som känns bäst är den DU ska satsa på, eller vill du ha en kamera som är obekväm?

Köp en bra kamera så löser det sig :).

Skämt åsido, dagens systemkameror är bra, allesamman. Och då får kvalitet efter hur mycket du lägger på kameran och ännu mer på objektivet. Canon, Nikon, Pentax, Olympus, det spelar nog ingen roll. Kolla i din bekanskapskrets vilka kameror de har och köp en av samma märke så kan du låna objektiv lite då o då.

Bra objektiv? Ja, det beror ju på vad du skall fotografera! De finns inget supergenerellt objektiv som är bäst på allt, så vad blir dina viktigaste motiv? Och vad är viktigast för dig, vikt, storlek, zoomomfång, bildkvalitet, ljusstyrka??

Tjena, och tack för svar.

Tja, vad är viktigast. Jag antar att den frågan är lättast att svara på efter att jag köpt kamera.

Hänger inte bildkvalitet och ljusstyrka ihop - alltså att ljusstyrkan påverkar bildkvaliteten?

Det ultimata vore ju om det fanns en "kompakt dlsr" :),

som får plats i byxfickan.

Gärna liten och smidig utan att tumma på bildkvaliteten.

Jag tar olika sorters bilder, landskap, inomhus, objekt, mörker/svagt ljus, närbilder.

Mvh,

Anders

Canon ska väl ha nån lite svart sak, kan inte mycket om kompakter så den får någon annan upplysa dig om!

canon 450D har jag för mig den heter.Den verkar dock ha en mindre sensor. Hur påverkar det bilden? påverkar det kvaliteten vid ev. förstoring?

Kameramärke spelar ingen roll annat än att jag är ute efter kvalitet och bra objektivmöjligheter.

Ingen startseriekamera kommer prestera bra i dåligt ljus utan ljuskänsligt objektiv..(Såvida du inte drar med dig stativ och fotar manuelt vill säga.Då duger en kampaktare bra också..)

Och i dåligt ljus ökar funktionen "stabilisering" sin hjälp att slippa skakoskärpa vid handtagna bilder. och dåligt ljus har vi i Sverige i största delen av året ej att förglömma nu då ljuset är bra en kort sommartid.. Men sbart är det gråa mörka ljuset här igen.. Värt att betänka ..

Så vänd på dina funderingar och kolla vad dom objektiv som krävs kostar för att möta dom parametrar du har som önskemål på din önskelista.....

Samt i vissa fall med eller utan stabilisering då en del har funktionen i objektiven..

Och givetvis skall även tredjepartsobjektiven tas med i ekvationen. För där finns en del ljuskänsligare godbitar för bra priser ..

Kolla lite på detta med dina ekonomiska gränser som utgångspunkt..

Ingen instegare är isomonster .

*Bra objektivprogram
*filmfunktion = onödigt
*Smidigt format
*Webbpublicering

Med tanke på att kameran får kosta upp till 10", du vill dra upp stora bilder, fotografera i svagt ljus, bra bildkvalitèt, smidigt format, bra objektivutbud.

Låter som om en CANON 5D utan battergrepp skulla vara en bra lösning.

MVH Julle.

Ingen startseriekamera kommer prestera bra i dåligt ljus utan ljuskänsligt objektiv..(Såvida du inte drar med dig stativ och fotar manuelt vill säga..)

Och i dåligt ljus ökar funktionen "stabilisering" sin hjälp att slippa skakoskärpa vid handtagna bilder. och dåligt ljus har vi i Sverige i största delen av året ej att förglömma nu då ljuset är bra en kort sommartid.. Men sbart är det gråa mörka ljuset här igen.. Värt att betänka ..

Så vänd på dina funderingar och kolla vad dom objektiv som krävs kostar för att möta dom parametrar du har som önskemål på din önskelista.....

Samt i vissa fall med eller utan stabilisering då en del har funktionen i objektiven..

Och givetvis skall även tredjepartsobjektiven tas med i ekvationen. För där finns en del ljuskänsligare godbitar för bra priser ..

Kolla lite på detta med dina ekonomiska gränser som utgångspunkt..

Ingen instegare är isomonster .

Kloka ord :)

Jag bör alltså utifrån min budget undersöka objektivutbudet och därifrån välja kamera.

Det finns några FNT (Frequently Named Terms) som jag noterat och är lite osäker över:

Ljusstyrkan - Sätter kameran några gränser gällande det? eller beror det helt på objektiven?

Sensortyp - CMOs, Live Mos osv. Vad ska man tänka på här?

Sensorupplösning - ju högre tal desto högre (bättre) upplösning och bättre skärpa vid förstoringar?

Jag kan inte ett smack, men jag har läst lite på sistone och försöker få ihop alla termer inför ett köp.

Mvh

Anders

*Bra objektivprogram
*filmfunktion = onödigt
*Smidigt format
*Webbpublicering

Med tanke på att kameran får kosta upp till 10", du vill dra upp stora bilder, fotografera i svagt ljus, bra bildkvalitèt, smidigt format, bra objektivutbud.

Låter som om en CANON 5D utan battergrepp skulla vara en bra lösning.

MVH Julle.

Tjena!

Canon 5d verkar vara en dyr rackare (nypris, ca. 21000sek) :)

Dyra krav = dyr kamera

Om du inte kan pruta på dina krav så får du vänta några år innan det finns en kamera med "rätt" egenskaper till ditt pris. Tänk efter igen och försök att rensa - prioritera i din kravspec så kanske du kommer någonstans. Det går liksom inte ihop just nu. Canon klarar det mesta av dina krav idag men är ingen systemkamera att växa med och systemkameror är tyvärr stora och ingen av dem får plats ens i en stor ficka. Varför inte köpa en G10 o börja med. Då kan du lära dig det mesta och också komma underfund med vad du egentligen vill prioritera samt spara till din kommande systemkamera. En bra kompaktkamera är dessutom alltid ett bra komplement till den stora systemkameran som ibland måste stanna hemma pga av vikt o storlek.

Tjena!

Canon 5d verkar vara en dyr rackare (nypris, ca. 21000sek) :)

Om du inte kan pruta på dina krav så får du vänta några år innan det finns en kamera med "rätt" egenskaper till ditt pris. Tänk efter igen och försök att rensa - prioritera i din kravspec så kanske du kommer någonstans. Det går liksom inte ihop just nu. Canon klarar det mesta av dina krav idag men är ingen systemkamera att växa med och systemkameror är tyvärr stora och ingen av dem får plats ens i en stor ficka. Varför inte köpa en G10 o börja med. Då kan du lära dig det mesta och också komma underfund med vad du egentligen vill prioritera samt spara till din kommande systemkamera. En bra kompaktkamera är dessutom alltid ett bra komplement till den stora systemkameran som ibland måste stanna hemma pga av vikt o storlek.

Canon Powershot G10, I assume?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto