Advertisement

Annons

Kameraval vid resa?

Produkter
(logga in för att koppla)

HiC

Medlem
Ska till Thailand för första gången i mars. Har nu lite funderingar på vad jag ska ta med mig för kamera, System eller kompakt, kanske både och? Systemkamera kan ju bli lite tråkigt att släpa med sig men när man väl ser motiven framför sig så vet jag att då är det ju den man vill använda.
Sen har man det där med stöldrisken. Tänkte ev. investera i en ny kompakt, gärna vattentålig, för att ta med sig till stranden.

Ni som varit i Thailand tidigare, vad har ni för erfarenheter?

Hej
Har varit där 4 ggr, bla på rundresa. Du kan se bilder på www.roine.nu där även ett bildspel finns från första rundresan.

Systemkamera är ju att föredra, har även haft med en bra kompakt, men aldrig använt den.

Kört med de mindre Canon (D30, D60, 300D, 350D) då de är rätt behändiga mot 1Dmk2 som jag också har.

24-70/2.8 och 100-400L IS som glugg.
Detta går ner i en LowPro mini trekker 200 som är väldigt behändig.

Brottsligheten i Thailand är låg men finns.

Roine

Sist jag var i Thailand (Phuket) så hade jag med mig både system och kompakt. Skulle aldrig vilja vara utan systemkameran och att ta med en extra kompakt är ju enkelt.

Stöldrisken i Thailand är nog inte större än här hemma (tvärtom?) så det är inget att direkt oroa sig för. Normalförsiktighet bör räcka. "Alla" springer ju runt med systemkameror idag så det känns inte som man drar alltför mycket uppmärksamhet till sig.

Kompakten åkte med ut ibland på kvällarna för lite snapshots på restauranger osv. Du är inne på rätt spår tror jag - att försöka hitta en tålig variant så man kan ta med den på stranden.

Ett härligt land och många fototillfällen.

Lycka till!

Mvh
Anders

Det beror lite på vad du har tänkt göra på semestern. Ska du mest ligga på stranden kanske en kompakt kan vara OK, men jag skulle definitivt ta med systemkameran också.

När jag är ute på fototur här hemma har jag med mig två kamerahus och två relativt tunga fasta objektiv. Skulle jag åka till nåt varmt ställe där jag inte vill bära så mycket skulle jag nog lämna större kameran (5D) och de tunga objektiven hemma och bara ta med 450D, två små fasta objektiv och en bra kompaktkamera.

Hoppas det blir en fin resa! Jag är lite avundsjuk...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar