Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval till macrobilder/förstoringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofia_e

Aktiv medlem
Försöker ta mig genom djungeln av alla digitalkameror....

Jag är på jakt efter en kamera som är bra till macrobilder. Bildkopiorna ska senare kunna förstoras upp till 30x40 cm. Behövs 7 megapixlar eller räcker det med 5? Ngn som har tips på en kamera för högst 5000?

Har ej fotat med digitalt förut med vill gärna ha en lite mer avancerad teknik. Vill kunna göra inställningar manuellt.

Tacksam för bra tips!

------------------------------
Hälsn. Sofia
 
för så stora förstoringar i 300dpi behövs mer än 5mp... runt 8 för bra resultat och det finns inget vettigt för 5k mej veterligt...

en 8mp konica Minolta Dimage A2 kostar 6.5k och då måste man köpa med en närbilslins för att fixa riktiga närbilder...

det är nog mitt bästa tips...
 
Canon EOS 350D

Canon 350d har det du efterfrågar och det finns trådar här som ger bra betyg. en A2 är ju en "halvkompackt" med alla dess nackdelar.

Mvh Erik !
 
Annika Lund

har tagit fantasktiska macrobilder med en Nikon Coolpix 995 och skrivit ut dem i 50x70. Så jag tror nog att en 5mp kamera kan räcka.

Åk över och kolla på hennes bilder och se vad du tycker sedan kan du fundera vidare....Hennes bilder är helt underbara och väl värda en trip!

Mvh

Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.