Annons

Kameraval? superzoom/manuell

Produkter
(logga in för att koppla)

niqlas

Medlem
Jag är ute efter en ersättare för min Panasonic Lumix FZ5. Främst för att jag är ute efter en mer användarvänlig kamera när det gäller reglage och snabbhet för manuella inställningar. som manuell fokus, manuell zoom, smidiga inställningsrattar pch dylikt osv.

Jag vill inte gå steget till dslr pga anledning att de är relativt stora, bökiga att släpa med sig iom all kringutrustning, underhåll etc de kräver. Dessutom kostar de totalt sätt för mycket för min ekonomi.

Men jag är ändå ute efter det steg som är så nära som möjligt det går med en kompaktkamera att komma dslr, utan att då gå upp til dslr.

Jag funderade starkt på panasonic lumix dmz-fz30 / fz50. Men efter att ha läst diverse recsensioner att de lider av höga brusnivåer redan vid iso200 och uppåt (vilket fz5 lider, och jag vill komma ifrån). Är medveten om att vid valet av en kompaktkamera får man räkna med brus vid högre isovärden jämfört med dslr.

10-12x zoom är alltid schysst, fast jag kan tänka mig att dra ned på det för att kunna fota vid högre isotal med mindre brus.

På min lista står dock helt krav på

Manuell zoom
Manuell fokus
10-12x zoom.
Bildstabilsator
Inte störande mycket brus redan vid iso200 då jag bor i mörka norrland, där ljuset snart har försvunnit.


Är det någon som vet hur brusnivåerna hos f30/fz50 står sig i förhållande till fz5?

Någon kanske sitter med egna erfarenheter, eller med samma funderingar som mig.
 
Jag har också en FZ5 men är på väg att köpa en DSLR. Jag tror inte det blir så mycket bättre med en FZ30/50 t.ex. Skall du fokusera manuellt måste du ändå titta på en liten bildskärm. Kombinationerna av slutartider och bländare är begränsade i manuella lägen. Autofokusen kommer nog inte att bli så mycket bättre. Bruset är högt. Du kan dock ha extern blixt på dem.

Superzoomarna vinner egentligen bara på pris, storlek och vikt. Bildkvalitet och inställningsmöjligheter är sämre.
Det är främst långsamheten jag tröttnat på, autofokus och zoom känns segt.

Jag tror inte det blir speciellt mycket bättre i den kameraklassen. Fast det var väl inte vad du ville höra. ;)
Kolla lite tester på DPReview så kanske du får svar om brusnivåerna mm.
 
Jag tror inte att du hittar en vettig ersättare i kompaktkameraklassen. Din FZ5 är en mkt bra kompaktkamera och trots att du hittar en lite mer avancerad t.ex. FZ30/50 så kommer det nog ändå att bli en kompromiss.
Jag skulle nog råda dig till att fortsätta med FZ5 tills du känner dig mogen för en DSLR med en fin optik.
 
Hur är fujis 9500 den skall var5a bra men kanske inte så mycket zoom, Men en systemare blir väll ganska så dyr med all optik söm man måste kompletera med,
 
Ge upp kompakt...

Kommer att ge upp kompaktkameror efter att ha läst runt ytterligare. Min ögon har nu fastnat för Pentax K100D, eller Olympus E330, pentaxen verkar dock har fler nöjda användare och bildstabilsator i huset, däremot har E330 en lcd som fungerar precis som en kompakt.

Vad behövs för optik egentligen för att komma upp till 10-12x zoom. Känns som risken är stor att den blir stor och klumpig.?
 
Re: Ge upp kompakt...

niqlas skrev:
Vad behövs för optik egentligen för att komma upp till 10-12x zoom. Känns som risken är stor att den blir stor och klumpig.?

Att ha så stort omfång i en och samma glugg är ju alltid en kompromiss. Men en som borde fungerar ok (antagligen inte sämre än en kompakt/superzoom) är Sigma 18-200, som är liten och lätt till ett hyffsat pris (3350:- på Cyberphoto).
 
Jag tror inte du behöver fixera dig vid att få samma brännnvid som du har nu. Den högre kvaliteten på bilden och de extra megapixlarna gör att du kan beskära bilden och i praktiken få samma "förstoringsgrad" som du har nu.

Tror jag i alla fall. Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar.
 
Jag har visserligen inte så stor varken kunskap eller erfarenhet, så en nypa salt rekommenderas. Ville bara berätta att jag nyligen övergav en nästan ny superzoom för Olympus E-500, med 18-180 optik, och det är verkligen skillnad! Framförallt så upplever jag att man hinner ställa in innan det är för sent, till skillnad från i alla fall min kompaktkamera!

Dock instämmer jag med vad som verkar vara den allmänna kritiken om E-500, att sökaren gott kunde varit större...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.