Annons

Kameraval - Olympus eller Panasonic?

Produkter
(logga in för att koppla)

jennyep

Medlem
Är i valet och kvalet mellan två digitalkameror. Har inte så mycket pengar att lägga på en dock, utan begränsar mig till runt 4000 kr.

Väljer mellan Panasonic DMC-FZ5 (5,4 MP, 12x optisk zoom) och Olympus Camedia SP-500 Ultra Zoom (6,4 MP, 10x optisk).

Någon som har någon erfarenhet av dessa två och som kan råda mig om för och nackdelar på bägge? Hur är det med batteritider, snabbhet, enkelhet och finesser osv?

Det jag vill ha är en bra allroundkamera med bra närgräns för ordentliga närbilder, närgränsen på Panasonicen på 5 cm är på gränsen till vad jag kan leva med, hade hellre haft 2-3 cm som Olympusen har. Dock vill jag även ha manuell vitbalans som finns på Panasonicen + att jag är lite förtjust i Leica-optiken. En viktig sak är att jag vill kunna ta bra bilder på rörliga objekt, till exempel busande hundar. Min gamla kamera klarade inte alls av det (Olympus C 370 Zoom, men den låg ju ett par tusen kronor under dessa i pris)

Kanske finns det någon annan bra kamera i likhet med dessa och i samma prisklass som jag har missat?
 
Om man vill ha en kamera av den typen i den prisklassen skulle jag nog säga att FZ5 är bästa valet.
Optiken håller högre klass än olympusen och olympusen har ju inte heller bildstabilisering?

Det finns väl eg bara en annan kamera att titta på i den klassen och det är Sonys H1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.