Annons

Kameraval i -30 grader Celcius.

Produkter
(logga in för att koppla)

Capt_Nemo

Ny medlem
Hej alla...
Ny här, men har plåtat lite amatörmässigt sedan början på 80-talet.

Jag är intresserad av att kunna fotografera i -30 grader C miljö! (eller kallare!!)

Frågor:
1-Tips om helmekaniska systemkameror som har erkända egenskaper i stark kyla, någon???
2-Blir "inoljade" delar trögare och således påverkar slutartiden?
3-Blir svartvit film kanske oxå trögare i kyla?
4-Finns det någon litteratur ang detta ämne?

Vill inte ha en batteridriven på något sätt. Antar att ljusmätare får förvaras separat nära kroppen:)
Mvh Jon-Erik

Hi folks

Vill minnas att FOTO eller om det var aktuell fotografi testade kameror i extrem kyla för många år sedan. Det jag minns är att Nikons modeller funkade helt utan anmärkning. Modellerna var om jag nu minns rätt FE, FM och F2. Visst det är gamla kameror men de går fortfarande att få tag i.

Jag har även läst om brittisk en expedition till Mount Everest där man använde D100, D1X och en FM3A (eller om det var en FM2) som reserv. D100:an användes mest pga formatet och vikten (D1X'n var för tung att släpa upp till toppen). FM3'n kom aldrig till användning, de digitala fungerade utan anmärkning. Har även läst om en annan fotograf som tillbringade en längre tid i samma bergsmassiv med en Canon 10D. Han klarade sig med fyra batterier tack vare att all onödig förbrukning stängdes av. Problemet var snarare att lösa mellanlagringen.

Har även en del egen erfarenhet av tuff kyla. Har använt mina kameror i temperaturer ner till minus 42 grader utan problem. Utan problem är väl kanske att ta i, problemen är snarare batterierna samt människan bakom kameran.

Min D100 går normalt ca 500-700 bilder på en uppladdning (NEF med LCD'n igång efter varje bild), i minus 30 grader har jag fått ut som mest ca 250 bilder. Om du stänger av LCD'n och gör så att övrig förbrukning minimeras (minska tiden för mätarens frånslag, stäng av AF etc) så kommer du att få ut avsevärt mer än så. Har inte provkört min D2X ännu under dessa förhållanden men gissar att den klarar sig bättre framför allt då batteriet är mycket kraftigare

Om du bara kan hålla batterierna laddade så kommer kameran att fungera ok. Det är ett större problem med dig som fotograf. Att hantera en kamera med tjocka vantar är en utmaning, din andedräkt gör så att baksidan av kameran och okularet fryser igen. Du måste helt enkelt hålla andan medan du har kameran vid ögat.

Mankan

Capt_Nemo skrev:
Jag är intresserad av att kunna fotografera i -30 grader C miljö! (eller kallare!!)

Frågor:
1-Tips om helmekaniska systemkameror som har erkända egenskaper i stark kyla, någon???

Du skulle kunna kika runt efter en gammal Chinon CM4 (inte CE som kräver ström för slutaren), det är en väldigt "basic" systemkamera med vanlig Pentax K fattning för objektiven, en sån får man för en spottstyver. Den kameran funkar precis lika bra helt utan batteri, den mycket rudimentära ljusmäteren slutar givetvis att funka, men mätaren är det enda elektriska i den kameran. Jag nämner detta eftersom det är batterierna som oftast är problemet, de dör ganska kvickt i stark kyla. Jag bor själv i Norrbotten, så -30 är inte helt ovanligt för mig, min egen gamla Chinon CM4 har funkat perfekt i alla lägen. Vad du också kan få se upp lite med är sas. väloljade bländarlameller, detta är inte helt ovanligt på gamla objektiv som legat i solen och blivit väldigt varma. Smörjfettet från fokusgängorna har då blivit lätt flytande och lite smörja har då flutit ut på lamellerna, i stark kyla blir smörjan stel och bländaren kärvar = överexponerade bilder.

Jag har även en Canon 300D och den klarar inte någon längre tid i kyla, eller rättare sagt batteriet gör det inte. Ett fulladdat batteri som blivit kallt tycker kameran är halvt urladdat, detta utan att ha knäppt en enda bild och efter 10 talet bilder utspritt över 4-5 timmars tid med iskall kamera så är det bara 25% kvar, batteriet hämtar sig dock igen efter 20 min i innerfickan.

Nikons digitala systemkameror D70, D200 och D2X fungerade bra i -32 C i Lappland i feburari. Batterierna urladdades något snabbare än normalt, men trots allt helt hanterbart.

När det gäller filmbaserade kameror så blir filmen mekaniskt skörare i stark kyla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar