Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval D300 el 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Puravida

Ny medlem
Hej,
står i valet att byta upp mig till en snabbare och bättre kamera,
vill fota både modell, natur, lite sportbilder inomhus.
har fastnat för Nikon D300 eller Canon 50D.
Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter.
Har tidigare pentax men vill ha snabbare seriebildtagning än vad Pentax kan erbjuda.
Således har jag inga "gamla2 objektiv etc. som jag kan använda utan börjar från noll.

tacksam för tips.

mvh. Tommy

Två excellenta kamerahus, det är bara att välja efter vilket system du föredrar.
Du lär inte bli besviken på någon av kamerahusen.

Tekniskt sett spelar det nog inte så stor roll. Så mitt tips blir:
Besök någon butik och "KÄNN" på husen, en kamera som känns bekväm tar man med sig oftare.

/Arne

Canon EOS 50D gör 6,3 bilder per sekund och Nikon D300 sex bilder per sekund. Med extra batteri och batterigrepp kan man pressa upp Nikon-kameran till åtta bilder per sekund.

Nikon har fler autofokuspunkter som gör att man kan få följande fokusering på en större yta av bilden.

Jag stod nyligen inför samma val. Efter nästan 20 år med Canon så bestämde jag mig för att byta. Dels av praktiska skäl (min sambo har en del Nikonutrustning), dels p g a att jag tycker att Nikon utvecklar sina kameror vettigare sedan något år. Canon verkar ha fastnat på megapixeltåget, medan Nikon verkar lägga krut på andra parametrar. Det ena behöver inte vara sämre än det andra, men för min egen del så känns det som om 10-12 megapixel är fullt tillräckligt. Så, D300 landar här hemma i början av veckan.

Funktioner som jag (i alla fall på papperet) gillar med D300 är bl a:
  • 100% sökarbild
  • Möjlighet att justera hur auto-iso beter sig
  • AF-justering per objektiv (finns på 50D också)
  • AF-systemet i stort (bl a möjligheten att ha en punkt vald och att AF-systemet använder den plus ett givet antal kringliggande punkter, verkar bra när man ska följa små grejor som rör sig snabbt, typ fåglar)
  • Överlag mycket som kan justeras och skräddarsys
  • Exponeringskompensation i +/- 5 steg (känner mig emellanåt begränsad av Canons +/- 2 steg)
50D har säkert en del godis som saknas i D300, men för mig kändes beslutet relativt enkelt. Jag hade en EOS 40D innan som jag var helnöjd med, så det är ju knappast så att EOS 50D är en dålig kamera.

Så nu är det bara att börja spara till vidvinkel och tele... ;o)

Tack skall ni ha alla det har varir bra och informativt för mig som inte riktigt kan bestämma mig. Känns som jag kanske är mer inne på D300 delvis för att jag har bekanta i min fotonärhet som har D70 och objektiv.
skall ändå lyda råden och gå och känna på båda modellerna. Skall även försöka att inte förhasta mig.

// Tommy

Jag håller helt med Kim -- det är två jättebra kameror, så fundera mer på vad du ska ha utöver kamerahuset och stirra dig inte blind på husens tekniska specar. Vill man t ex plåta fåglar finns det ett par utmärkta objektiv inom Canonsystemet till överkomliga priser (t ex 400/5,6 och 100-400) som det är svårt att matcha hos Nikon.

Att man har fotokompisar som använder det ena systemet är förstås en faktor man bör räkna in. Det är alltid trevligt att kunna låna optik av varandra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar