ANNONS
Annons

Kameraväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mickey

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte införskaffa en kameraväska sammtidigt som jag köper nya kamera.
Har fastnat för Nova serien.
Vet inte om jag behöver en Nova 3 eller 4?
Den ska innehålla 2 stycken objektiv, Canon 10D, blixt, bärbar hårddisk (X-drive), lite sladdar och andra tillbehör.
Sen är det juh bra om jag slipper hoppa på väskan varje gång jag packar ner sakerna, det kommer säkerligen till fler objektiv och tillbehör med tiden.
Så!
Vad tror ni? Bör jag ha en Nova 4 eller 4?

Mvh
Mickey

PS. Vad är det för skillnad mellan de vanliga varianterna och AW?

Vet inte så mycket om väskorna du nämnt, men AW står för "all weather" och har ett utdragbart regnskydd.
/Patrik

Jag har en Nova 3. I den har jag en dynax5, tre objektiv, 28-100, 75-300 och ett 50mm. En hel del film, motljusskydd, trådutlösare osv... en del filter i ytterfacket..

Nu vet inte jag hur stor en x-drive är men jag skulle nog satsa på en nova 4.. då har du att växa i om det som du säger kommer att komma till fler objektiv. Min väska är inte på nått vis trång än men....

/malin

köp inte för liten väska bara, inte kul att behöva köpa ny om du skulle köpa nytt obejktiv eller nåt sånt

jag använde en nova4 under några månader men lämnade tillbaka den nu
den rymde en 1n med booster och 24-70 sigma och ett xtra objektiv
lite film och sånt men inte mera
Köp inte för liten väska bara
kolla reporter eller stealthserierna...

Nova 3 OCH 4/5 kanske?

Jag har en nova 3 som rymmer en hel del och känns väldigt smidig. I den får jag faktiskt plats med mitt 300'a och två mindre objektiv, blixt och lite krimskrams. Nu skrev du ju att du inte vill vara tvungen att behöva hoppa på väskan, så äger du ett större objektiv i storlek med 300't så kanske du skall välja en lite större väska.

Novaserien är dock väldigt billiga och prisvärda väskor, så jag har både nova 3 och 5. 3'an då jag inte behöver ha med allt och 5'an ifall jag skall ta med mig alla prylar jag har uppskrivet i min fotoväska + massvis med krimskrams. Kort sagt, nova3 då jag bara skall sticka ut en sväng. Nova5 om jag skall resa bort och vill vara garderad. Bägge väskorna kostar väl tillsammans ca 1100-1200kr. Börja med att titta på cyberphotos rea-sida. Är du inte så kinkig vad gäller färger så hittar du dem billigare där.

Nova4 har jag inte hållit i, men jag har för mig att jag läste att den inte var lika hög som 5'an, så när jag behövde en större väska så körde jag på 5'an då jag vill kunna få ned 300't utan att behöva bruka våld.

törnan skrev:
köp inte för liten väska bara, inte kul att behöva köpa ny om du skulle köpa nytt obejktiv eller nåt sånt

Köp inte för stor väska, risken är att sakerna blir liggande hemma. Jag började med en Lowepro Pro Trekker... den står alltsom oftast och samlar damm. Har sedan införskaffat allt mindre väskor tills jag fick (tack Nicke!) en mkt liten Tamrac som tar ett litet hus med lite objektiv plus ytterliggare ett objektiv.

I början ville jag ha med mig alla prylar, nu blir det högst huset + en eller två gluggar. Men det är beroende på vad jag vill skapa. Oftast vet jag vad jag vill skapa, eller inom vilket område, och då är det onödigt att släpa runt på extra kilon.

Så sök inte den enda slutliga väsklösningen, utan var beredd på att möta olika situationer/behov med olika väskor. Den stora ryggan för längre turer, mediumväskan för allround och den lilla för att den alltid kommer med. Dina Novafunderingar är nog ett vettig insteg.

Jag håller med Erik (hoppas att väskan kommer till stor användning). Själv har jag ägt "massor" av väskor i olika omgångar, och lärt mig att den "universella" väskan finns inte. Har nu tre olika väskor som jag använder vid olika tillfällen, min största, Tamrac 777 används mest vid längre turer med mycket prytlar, Lowepro Pro 2 Mag AW som används vid resor och min nya Lowepro Toploader 65 AW när jag bara vill ha med mig ett objektiv (det är denna som ersätter min lila Tamrac väska...).

-- Nicke

ok!
Tack för tippsen. tror det blir en nova 4.
Blir den för stor får jag väl mosa i nått mer jag behöver, alltid finns det nått skit som ska med, kalsonger kanske?

Mickey

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar