Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväska till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

d-play

Aktiv medlem
Hej alla på Fotosidan!

Jag har precis skaffat mig en Canon EOS 350D. Men jag märkte direkt om man ska gå ut med kameran så behöver jag en väska att ha den i. Så min fråga är helt enkelt: vilken väska ska jag välja?

Det ska också vara plats till ett normalobjektiv. Helst inte för dyr heller.

Om ni kan hitta något här vore det bra, men alla tips är givetvis välkomna:
http://www.dustin.se/dacsaportal/sy...f_show_search_result.aspx?iFID=11&Value=G=623

MVH / Christian Sandberg
 
d-play skrev:
Hej alla på Fotosidan!

Jag har precis skaffat mig en Canon EOS 350D. Men jag märkte direkt om man ska gå ut med kameran så behöver jag en väska att ha den i. Så min fråga är helt enkelt: vilken väska ska jag välja?

Det ska också vara plats till ett normalobjektiv. Helst inte för dyr heller.

Om ni kan hitta något här vore det bra, men alla tips är givetvis välkomna:
http://www.dustin.se/dacsaportal/sy...f_show_search_result.aspx?iFID=11&Value=G=623

MVH / Christian Sandberg

Lite svårt att svara på, beror ju helt på dina vanor och behov.
Ryggsäck, midjeväska, axelväska, väderskyddad, stativhållare mm.

Jag är mycket nöjd med de väskor av fabrikat LowePro jag använt, genomtänkta och bra kvalite i tyger och sömmar.
 
Själv kör jag denna väska, och är riktigt nöjd med den:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010078571

Får plats med en 350D, 17-85 IS USM, 70-200 f/4, Cosina 100mm macro, lite minneskort och batterier, ett par filter. Går även att klämma ner en 420EX blixt i ytterfakcet om man tar ur batterierna.

Själva väskan är av bra kvalite, och man kan ändra stoleken på "facken" inne i den med karborreband. Är rätt liten på utsidan, tar inte så stor plats.
 
Re: Re: Kameraväska till 350D

Dimage7d skrev:
Lite svårt att svara på, beror ju helt på dina vanor och behov.
Ryggsäck, midjeväska, axelväska, väderskyddad, stativhållare mm.

Jag hade väl tänkt mig en axelväska, gärna väderskyddad. Stativ har jag väl inte tänkt mig ska få plats i väskan.
 
Re: Re: Re: Kameraväska till 350D

d-play skrev:
Jag hade väl tänkt mig en axelväska, gärna väderskyddad. Stativ har jag väl inte tänkt mig ska få plats i väskan.

Kolla på någon LowePro i Nova-serien, gärna AW så är den väderskyddad.
Dom är mycket prisvärda dessutom.
 
Ska du bara ha plats med kitoptiken och en fast normaloptik så kan någon Lowepro Topload-modellerna vara värda en koll. Jag har en Topload Zoom 2 och får plats med min D70 och två objektiv, beroende på vilka det är.
70-210/4-5.6 + 50/1.8
Kitoptik (den är större än canons) + 50/1.8
Kitoptik + Tamron 90mm makro
Tamron 90mm makro + 50/1.8
Knör jag lite kan jag nog få ner kitoptiken och telezoomen samtidigt åxå.

Den som jag har har inget särskilt väderskydd, men den tål en del väta. Att vara ute i en regnskur är inga problem, men regnar det hela dagen så är det kanske inte så roligt...
Men det finns ett par modeller som är väderskyddade åxå.

Det finns en ficka på utsidan åxå för lite tillbehör. Minneskort, extra batteri, en liten ficklampa, eller vad man nu vill ha. Man får även plats med ett lite mindre objektiv (typ 50/1.8) om man vill.

Sedan har jag en Lowepro Minitekker (ryggsäck) åxå, när jag vill ha med hela utrustningen.
Ryggsäck har ju både sina för och nackdelar. Bekvämt att bära, men grejerna är lite omständigare att komma åt än med en axelväska.
 
Snåla inte...!

Jag har inga konkreta råd om att du ska köpa den eller den. Men, låt väskan få kosta lite. Det är en rätt billig försäkring på en ofta ganska dyr kamerautrustning. Själv har jag två stycken. En stor där jag får plats med allt och en för bara kameran och favoritobjektivet. Tycker det är riktigt bra lösning, passar mig bra!

Hoppas att detta hjälpte dig en bit på vägen...
//Markus
 
Kolla runt lite innan du bestämmer dig och tänk på att din utrustning troligen kommer att växa, man säljer sällan ett kärt gammal objektiv utan tycker att "det kan vara bra att ha".
En liten väska blir snabbt full.

Själv har jag kikat på denna ett tag.
Tamrac Pro 8
 
Tack för alla tips och förslag! Var inne i en nyöppnad fotobutik i stan och passade på att köpa en liten väska. De hade tyvärr bara en som passade 350D och det var en Lowepro Rezo TLZ 20. Liten men ganska behändig.
Som Markus sa så kan det ju vara smidigt att ha en liten om man inte vill konka runt på hela utrustningen. Då kan jag skaffa en större sen om jag får behov av det.

Tack än en gång.
 
har du kollat in väskorna från Crumpler? Verkar riktigt tuffa :)

Ska själv köpa mig en väska från dom
 
d-play skrev:
Tack för alla tips och förslag! Var inne i en nyöppnad fotobutik i stan och passade på att köpa en liten väska. De hade tyvärr bara en som passade 350D och det var en Lowepro Rezo TLZ 20. Liten men ganska behändig.
Som Markus sa så kan det ju vara smidigt att ha en liten om man inte vill konka runt på hela utrustningen. Då kan jag skaffa en större sen om jag får behov av det.

Tack än en gång.

Du gjorde nog rätt att köpa en liten väska till att börja med. Det är mycket troligt att det inte är den sista väskan du köper, men när utrustningen vuxit är det ändå bra att ha en mindre väska för dom gånger man inte vill släpa med sig allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.