Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväska som även funkar som "vanlig" väska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobiasl

Aktiv medlem
Ledsen om jag drar upp något som redan diskuterats men jag hittar inget om just detta i recensionerna.

Jag är på jakt efter en kameraväska som rymmer min 350D +3-4 objektiv samt lite filter, minneskort, batterier m.m.
Problemet är att jag vill ha en väska som även kan användas som vanlig ryggsäck/väska (vad det nu blir) om det behövs. Jag reser rätt mycket i jobbet och emellanåt får jag lite tid över för lite foto, jag vill dock inte behöva ta med mig en extra väska bara med fotoutrustning i.

Idealet vore alltså en väska som "på arbetstid" kan användas för att bära bära papper, böcker, extra tröja m.m (med huvuddelen av fotoutrustningen kvar på hotellrummet) men som man sedan snabbt kan plocka i fotogrejerna i om man får tid över.

Ytterligare krav är att den ska vara rätt lätt (så att man kan bära på den hela dagarna) samt att den är så liten att den funkar som kabinväska när man flyger (med fotoutrustning i)


Från vad jag har läst kanske Computrekker AW skulle fungera. Kan man ta ur "inredningen" på den och använda den som vanligt ryggsäck?
 
Scaninavian Photo har ett kamerablock från Dakine.

Du kan använda det i din vanligaryggsäck och sedan ta ut det när du inte vill ha kameran med dig.

MvH Andreas
 
Scandinavian photo är i mitt tycke en suveränt företag... butik finns i göteborg och stockholm..

Dom säljer en väsk serie i olika storlekar och priser, billgaste runt 500 tror jag.
Det fiffiga med väskan är att inuti är den som en vanlig väska, MEN... hela väskan är uppbyggd med kardborre avskiljare... det betyder att du kan möblera hur du vill inuti med fack för objektiv/kamera, inga fasta platser i väskan.. du bara trycker dit en avskiljare där det passar för ditt objektiv eller kamera! vill du sedan ha den som e nvanlig väska, ryck ur avskiljarna, tar 2 sekunder! :)) sedan bara tryck fast dom igen om du ska ha kameran med dig, eller varför inte en kombo? lite vanlig väska och lite kamera väska.. no limits...
 
Tack för tipsen.
Mini Trekker ser intressant ut, Jag läste också någonstans att man kan plocka ur en del av inredningen i "Stealth reporter"-serien så det kanske också är ett alternativ.

Jag får nog helt enkelt ta en tur ut till Mölndal till veckan, med lite tur har de väskorna i butiken.
 
Tobiasl skrev:
TJag läste också någonstans att man kan plocka ur en del av inredningen i "Stealth reporter"-serien så det kanske också är ett alternativ.
Ja så är det, jag har en Lowepro Stealth Reporter 500 AW, och man kan enkelt lyfta ur hela innanmätet som en enhet.
Den utlyfta inredningen är dock ganska tunnväggig och vek, vete fasen om den är formstabil nog att användas lös i en ryggsäck.
 
Jag tänkte närmast på att kunna lyfta ut inredningen och lämna den + en del av fotoutrustningen på hotellet om man behöver använda väskan till annat,
Det verkar rätt smidigt.
 
Tobiasl skrev:
Jag tänkte närmast på att kunna lyfta ut inredningen och lämna den + en del av fotoutrustningen på hotellet om man behöver använda väskan till annat,
Det verkar rätt smidigt.
Aha, du menar så. Det funkar bra, att ta ur insatsen tar högst fem sekunder, och "ytterväskan" kan sen användas till att bära omkring andra grejor.
 
Tobiasl skrev:
Tack för tipsen.
Mini Trekker ser intressant ut, Jag läste också någonstans att man kan plocka ur en del av inredningen i "Stealth reporter"-serien så det kanske också är ett alternativ.

Jag får nog helt enkelt ta en tur ut till Mölndal till veckan, med lite tur har de väskorna i butiken.

Ja, det fungerar. Men då vill du nog (som Bo) ha en av de större väskorna. Jag har en 300 som fungerar som "actionväska".. en väska som man packar med eftertanke innan beger sig ut.

Kanske crumplers axelväskor är ngt för dig?

http://www.crumpler.se/
 
det var ta mig fan den värsta sida jag varit inne på någonsin... jag ignorerar alla sidor med sådan musik på hemsidan.. eller musik överhuvud taget
 
Kalle_B skrev:
det var ta mig fan den värsta sida jag varit inne på någonsin... jag ignorerar alla sidor med sådan musik på hemsidan.. eller musik överhuvud taget

Kan bara hålla med.... När mätaren hade gått upp till 100% två gångar fick jag nog och stängde av utan att ha sett en väska....
 
robwah-9 skrev:
Kan bara hålla med.... När mätaren hade gått upp till 100% två gångar fick jag nog och stängde av utan att ha sett en väska....

Ja, visst är deras webb förjävlig. Dock kompenseras det rätt bra iom deras underbara väskor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.