Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväska.. en djungel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Funderar lite ang. kameraväskor och känner mig lite kluven där.
Vad finns det för alternativ som inte är tokdyra men samtidigt erbjuder ett bra skydd? Hör gör ni?

Hemma vill man väl ha sakerna i någon hård väska, där allt är samlat skyddat o fint.
Men när man drar iväg på fiskeresan exempel. Vad använder ni för att få me er ex kamera, 2-3 abjektiv, filter och motljus skydd =)
 
Hejsan haha jo även ni som inte fiskar får komma med råd =)
Ser ruskigt fin ut. Vattentät o allt. Inge vidare skydd mot stötar och så va?

Men priset =O letar nog efter nåt i en prisnivå lägre =/
 
Varje kameraväska blir en kompromiss. I sökandet efter den perfekta väskan fylls garderoben efterhand av mer eller mindre oanvända kompromisser.
Ryggsäckar i all ära men jag vill kunna komma åt utrustningen utan att behöva ta av mig väskan/säcken.
Två väskor som fungerat bra: 1.Lowepro Off Trail 2, vilken lämpligen får sitta på ryggen. Man svänger den fram på magen när man vill åt prylarna.
2. Tamrac velocity 7. Min nuvarande favorit. Nästan som en liten ryggsäck, men går lätt att snurra över till magen när man vill komma åt utrustningen. Denna kombinerar jag vid behov med någon av de lösa fodralen (för objektiv eller blixt etc) som följde med Lowepro Off trail, vilka även passar till denna Tamrac.
Bästa hälsningar/Åke
 
Om du inte ska ha för mycket fotoprylar rekommenderar jag varmt en Lowepro Orion AW:

http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/allWeather/Orion_AW.aspx

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6823

Den består av en väl vadderad kameraväska som har ett regnskydd som kan dras ut över den. Den rymmer en kamera och 2-3 objektiv + tillbehör. Jag får ner min Nikon, min 18-70 vidvinkel, min 150mm makro, min blixt, en konverter, några filter + övriga mindre tillbehör. Väskan har också stativfäste (remmar) undertill. Kameraväskan kan bäras som bältesväska med den inbyggda bältesremmen (dock inte helt bekvämt när den är tungt lastad) eller axelväska (extra rem medföljer), men framför allt kan den kombineras med den lilla daypackryggsäcken (rymmer några vattenflaskor, lite mackor, + övriga småprylar som böcker, snus och kexchoklad) som medföljer till en geniun mycket behaglig kameraryggsäck. Med ryggsäcken på kan du "enkelt" frikoppla ryggsäcken fråm kameraväskan, snurra kameraväskan till magen (om den inte är för stor (magen alltså)) och komma åt alla prylar. Man kan säga att du får tre typer väskor i ett.

Enda nackdelen kan vara om du har långa objektiv, den är ganska grund (min 150mm (fast) når nästan upp till kanten ståendes) och behöver det långa objektivet ligga ner minskar eventuellt mängden prylar du kan packa (facken har dock karborrefäste och kan flyttas runt)

Kostar ca 1600 på www.technikdirekt.de
 
Igår köpte jag en väska som kandiderar till mitt bästa väskköp på länge.
Biltema, Beautybag 45-441. Jomen, tro't om ni vill.
Kanske ingen dedikerad kameraväska, men den kan nog innehålla nästan hela mitt pryl-survival-kit.
Den har ett helt perfekt separat fack för min pyttelilla Laptop och en halvstyv bottendel som håller lite bredd på botten samt ett närmast idealiskt lock. Jag ska hårdtesta den snart.. För bara 79,90 är den värd en chans.
 
Det är en stor skillnad mellan vattentät och väderskyddad.

Det finns några få vattentätade väskor (som klarar av ett fall i sjön och flyter) som tex LowePro Dryzone. De är dock inte bekväma att bära.

LowePro Naturetrekker är en jävligt stor väska. Det är precis på gränsen att man får ta med den som carry-on. Man kan inte ta med sig så mycket mer än fotoutrustning så det utesluter vandringar.

Den är bra för naturfotografer som ska släpa med sig ett stort tele och stativ. Värdelös på resor.
 
DryZone

Vet inte riktigt om jag haller med dig dar Fredrik. Har en LowePro DryZone, stora modellen, och maste saga att jag tycker den ar ratt skon att bara. Lite i storsta laget men haft med den som handbagage pa flyg ett flertal tillfallen, utan problem.
 
fick just min crumpler stunner och den är perfekt om du inte ska ha med dig såmycket, rymmer ett hus och 2 objektiv och lite tillbehör..mycket god kvalitet och sitter bra!
 
jag har två olika väskor. dels en liten lowepro aw 1, i den får jag plats med kamerahus och en telezoom , en normalzoom, och mitt 50mm eller 28mm. de följer med på resor där packningen är begränsad, eller när jag tar med kameran på turer där bara en liten ryggsäck funkar som packning.

annars använder jag en lowepro aw 4, där får jag plats me di princip allt, inte för att det är mkt, men 6-7 objektiv 1-2 hus, filter, blixt om det behövs. men den är bänglig att ha med sig om det är tight med utrymme.
 
bengt luthman skrev:
jag har två olika väskor. dels en liten lowepro aw 1, i den får jag plats med kamerahus och en telezoom , en normalzoom, och mitt 50mm eller 28mm. de följer med på resor där packningen är begränsad, eller när jag tar med kameran på turer där bara en liten ryggsäck funkar som packning.

annars använder jag en lowepro aw 4, där får jag plats me di princip allt, inte för att det är mkt, men 6-7 objektiv 1-2 hus, filter, blixt om det behövs. men den är bänglig att ha med sig om det är tight med utrymme.

Är det Lowepro Nova du menar?
 
Jag är inte mycket för renodlade kameraväskor (men så är jag inte intresserad av långa teleobjektiv heller, så min utrustning tar mindre plats). Jag har aldrig bara kamerautrustningen med mig, utan den måste samsas med massa annat skräp.

För mig fungerar en ortlieb drybag (finns i friluftsbutiker) av mindre storlek perfekt, kameran ligger helt vattentätt och går snabbt att nå. Den brukar ligga i den i båten, i fikaluckan på kajaken, hängandes i den på avbärarbältet på fjällryggsäcken i sol såväl som ösregn, eller liggande i ryggsäcken. En riktigt bra ryggsäck och så vrider man bara fram den på magen och tar ut kameran. Det fungerade perfekt när jag cyklade och fotade under nära två veckor på irland. Tar ingen tid alls att nå kameran, och har man en bra ryggsäck för friluftsliv med vettigt bärsystem så är det här den bästa lösningen, åtminstone för mig som inte släpar med långa teleobjektiv eller kameror "som man kan dräpa noshörningar med" .

http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=sack-ps490

Jag har aldrig kännt behov av en renodlad kameraväska, däremot av en lättpackad och lättåtkomlig, vattentät förvaringsmöjlighet. Där passar drybagen perfekt. Men det är för mig och mina behov, säkert inte för någon annans.
 
Det där med kameraväskor är kul :D
Har samlat på mig en del men använder inte väskor längre hehe...
Frågan är väl om du är ute efter ryggsäck eller axelväska . .
Ska man som du nämner ut på fisketur och gå längre sträckor kan en ryggsäck vara ett bra alternativ . . Däremot om man prioriterar lättåtkomlighet är en axelväska bra . .
När jag jobbar med stor utrustning brukar jag använda mig av två stycken Tamrac Model 706 , vet ej om dessa finns in handel längre , tror de heter Pro 10 nu eller något sådant .
Någon nämnde Crumpler tidigare , de är riktigt trevliga väskor med bra kvalitet .. och ett coolt varumärke :D , men de är mer anpassade för stadsbruk och urbana miljöer . .

Det är en stor djungel , bara leta på !

mvh Ale
 
Jag lånar tråden lite och undrar om någon kan rekommendera någon bra väska som rymmer följande

2 st Canon 10D med batteripack
14/2,8
16-35/2,8
24-70/2,8
50/1,8
70-200/2,8
laptop med 12,1" skärm
+ blixt, några konverters, filter, trådutlösare, ficklampa och lite annat lull-lull man kan tänkas hitta i en kameraväska. Skapligt allvädersskyddad ska den vara.

Jag vill egentligen ha en axelväska som rymmer allt detta men det verkar vara svårt att hitta... Kvar är väl alla dessa ryggsäckar, är det någon som har något bra tips?
 
Hej alla!

Fick ingen påminnelse på att någon hade svarat på denna tråd förens nu (skumt när det är så många svar)

Men jag fick i alla fall tag på en
LowePro Trekker AW i kanonskick till bra pris.
Men jag missbedömde storleken på väskan!! Trodde aldrig att den skulle vara så här stor haha.
Borde nog ha letat efter en Lowepro Mini trekker som någon nämde här tidigare.
Kanske försöker jag byta denna eller så får jag skaffa prylar o fylla denna med =)
Fin är den i alla fall ^^
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.