CarlKarl
Ny medlem
Tjena! Jag funderar på att inhandla utrustning för makro-fotogrammetri, där man tar en mängd bilder av ett objekt från olika vinklar för att sedan i datorn skapa ett 3D-objekt. Har använt mobilkameran hittills och det fungerar dugligt men för att fånga väldigt små detaljer, som exempelvis komponenterna på ett kretskort i hög upplösning, så behöver jag en ny kamera.
Har en budget på 5-10 tusen för kamera och eventuellt objektiv. Behöver era köpråd.
Saker som kameran bör klara:
1. Extrema närbilder med stort skärpedjup. En liten komponent på ett kretskort ska kunna täcka hela bilden. Antar att jag behöver ett makroobjektiv men kanske blir det större skärpedjup om man istället zoomar in med en annan typ av objektiv?
2. Hög upplösning på bilderna som sparas. Typ 8k. Vet ej om högre megapixel på kameran automatiskt innebär att kameran sparar större bilder men jag antar att jag behöver minst 64MP.
3. Digital display på baksidan av kameran.
4. Manuell fokusering utöver autofokus.
Andra tips är välkomna.
Har en budget på 5-10 tusen för kamera och eventuellt objektiv. Behöver era köpråd.
Saker som kameran bör klara:
1. Extrema närbilder med stort skärpedjup. En liten komponent på ett kretskort ska kunna täcka hela bilden. Antar att jag behöver ett makroobjektiv men kanske blir det större skärpedjup om man istället zoomar in med en annan typ av objektiv?
2. Hög upplösning på bilderna som sparas. Typ 8k. Vet ej om högre megapixel på kameran automatiskt innebär att kameran sparar större bilder men jag antar att jag behöver minst 64MP.
3. Digital display på baksidan av kameran.
4. Manuell fokusering utöver autofokus.
Andra tips är välkomna.