Annons

Kamerautrustning för makro-fotogrammetri

Produkter
(logga in för att koppla)

CarlKarl

Ny medlem
Tjena! Jag funderar på att inhandla utrustning för makro-fotogrammetri, där man tar en mängd bilder av ett objekt från olika vinklar för att sedan i datorn skapa ett 3D-objekt. Har använt mobilkameran hittills och det fungerar dugligt men för att fånga väldigt små detaljer, som exempelvis komponenterna på ett kretskort i hög upplösning, så behöver jag en ny kamera.

Har en budget på 5-10 tusen för kamera och eventuellt objektiv. Behöver era köpråd.

Saker som kameran bör klara:

1. Extrema närbilder med stort skärpedjup. En liten komponent på ett kretskort ska kunna täcka hela bilden. Antar att jag behöver ett makroobjektiv men kanske blir det större skärpedjup om man istället zoomar in med en annan typ av objektiv?

2. Hög upplösning på bilderna som sparas. Typ 8k. Vet ej om högre megapixel på kameran automatiskt innebär att kameran sparar större bilder men jag antar att jag behöver minst 64MP.

3. Digital display på baksidan av kameran.

4. Manuell fokusering utöver autofokus.

Andra tips är välkomna.
 
Komponenter antar jag kan vara t.ex. ytmonterade motstånd eller SOT23 kapslar. Isåfall behöver du ett makro. Egentligen behöver du större förstoring än 1:1 om en komponent ska täcka hela sensorn. Det finns t.ex. Canon 65/2.8 MPE som klarar 5:1 men det är ett väldigt speciellt objektiv. Annars finns ju Canon RF 100/2.8 macro som klarar 1.4:1. Inget av detta är i närheten av din budget. Jag gissar att rimlig metod blir att använda vanligt 1:1 makro och croppa (delförstora).

För att få skärpedjupet är det uppenbara att använda focus stacking. Dvs du tar flera bilder där fokusplanet ligger på olika avstånd från sensorn och lägger sedan ihop bilderna i datorn t.ex. i Helicon focus. Då kan du få hur stort skärpedjup som helst.

Det finns många kameror som klarar detta. T.ex Canon 5D3 med ett 100/2.8 USM macro (inte L). Begagnat eftersom detta är ganska gamla saker, men du har ju bara stillastående saker så det borde bli bra. Det finns nog andra fabrikat också men jag kan mest om Canon.

Tänk på att stativ är ett måste.
 
Tack för svaret. Har läst på lite om focus stacking. Grejen är den att jag tar uppemot 100 bilder av varje objekt så att göra focus stacking manuellt för varje bild vore alltför tidsödande. De kameror som kan göra det automatiskt verkar ta en hel del tid också så jag får nog klara mig utan focus stacking. Men förhoppningsvis kan jag få ett acceptabelt skärpedjup ändå. Jag behöver ju bara 1-2 centimeter eller så.

Den där Canon 5D3 har 22,3 megapixlar. Jag behöver högre upplösning än så för att det ska bli en betydande uppgradering jämfört med mobilen. Helst runt 8k (7680 × 4320).
 
Det du vill ha för priset du önskar finns inte, främst är det upplösningen du efterfrågar som orsakar detta. För att få en upplösning på runt 32 MP(8K) så måste du köra fullformat eller mellanformats sensor. Vilket blir besvärligt då de inte nödvändigtvis är de bästa för den typen av macro arbete du vill arbeta med. Med en så stor sensor så kommer du behöva beskära mycket nästan oavsett objektiv du väljer och redan då har du förlorat fördelen med den stora sensorn och du behöver ha en med ännu högre upplösning för att slutfotot ska vara 8K.

Här har du en budget lösning som är skapligt nära din budget:

Laowa 50 mm 2:1 Macro - 5600 kr


Lumix GX8 20 MP M43 - Ca 4300 kr


GX8an är lite till åren men den är bland de billigaste M43 kamerorna som har 20 MP sensor och många av förbättringarna som skett sedan dess med funktioner, video och autofokus har ingen betydelse för arbetet du vill göra. Hade du haft högre budget skulle en Lumix G9 vara ett alternativ då den med sensor skift teknik kan skapa 80 MP bilder. Detta är en ganska speciell lösning men då du fotar sådant som står helt stilla så är det ett giltigt område.
 
Hitta en till lösning:

Laowa 25 mm F2.5-5:1 - 5400kr


Sony A6000 24 MP APSC ca 3200 kr


Det här kan vara en bättre kombo än den ovan jag posta. Har aldrig riktigt tittat på det objektivet och det ser lite speciellt ut. Men det verkar vara toppen, 5 gånger förstoring är relativt ovanligt.
 
Om man inte vill stacka bilder så ska man försöka använda en sådan liten sensor som möjligt, detta för att få så stort skärpedjup som möjligt. Eftersom förstoringsgrad 1:1 beräknas efter sensorn så är det också bra att ha så liten sensor som möjligt. Kanske finns det någon kompaktkamera med 1” sensor med makromöjligheter, om inte så kanske man ska titta på Olympus och 4:3 formatet
 
I makrofoto är 1-2 cm ett enormt skärpedjup. Exempel Sony A6000 med 25 mm objektiv på bländare 11 på 10 cm avstånd ger 0.54 cm skärpedjup. Du vill säkert vara närmare än 10 cm och då minskar skärpedjupet. Det är som pdahlen skriver enklast att minska sensorstorleken
 
Nu är det sådana här samtal som fördärvar stämningen fort när sensorstorlekar diskuteras men förstoringsgraden påverkas ju inte av sensorn alls.

Ett makro som klarar 1:1 förstoring som fotar en mutter som är 1 cm lång kommer avbilda muttern som 1 cm lång på sensorn.

På en fullformatskamera som är 35(ca) mm bred så fyller mutterns avbildning lite mindre än en tredjedel av sensorns bredd.

Med samma objektiv på en M43 kamera som är 17(ca) mm bred så fyller mutterns avbildning över hälften av sensorn.

Så på en mindre sensor men med samma objektiv och avstånd till samma mål så kommer målet fylla en större del av den slutgiltiga bilden, för att kompensera på FF sensorn får man beskära och då tappar man upplösning.

Men förstoringen i sig är ju fortfarande densamma.

Så en M43 kamera med ett 2:1 makro kan få en pryl på ca 8mm i bredd att fylla upp hela sensorns yta.

APSC kameran med 5:1 objektivet ovan kan få en pryl på ca 5 mm i bredd att fylla hela sensorns yta.

Det ideala hade varit 5:1 objektivet på en M43 kamera men det finns inte med den fattningen.

Nikon 1 är väl systemet med minsta lättillgängliga sensorn, men det blir ju bra svårt att hitta ett makro objektiv till den som gör det trådskaparen vill och som överträffar mina exempel än så länge.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Tack för alla svar! Jag har nu gått och gjort något som möjligtvis ses som kätteri inom fotovärlden, jag har köpt en mobilkamera. :D

En Samsung Galaxy S21 Ultra med en 108MP kamera och inbyggd makrofunktion. 100x Zoom, manuell fokus och lite annat. Den bör vara en rejäl uppgradering från min nuvarande mobilkamera. Kostade 13 000 kr och min bedömning är att det är mycket fototeknik man får för de pengarna.

Vad tror ni om den? Återstår att se om den fyller mina behov men vi får se om ett par dagar.
 
Hoppas du blir nöjd och den fungerar för dig!

Värt att nämna dock är att S21 Ultra har fyra kameror och de har olika upplösning. Primärkameran har 108 MP men makro läget används på ultra vidvinkel kameran och den har 12 MP.

Men det går kanske använda primär kameran och beskära för att få upplösningen du är ute efter.

 
För drygt 13 papp hade du kunnat få Canon M6 mk II med laowa 25/2,8 2,5-5x macro...
Kameran har inbyggd fokus stacking och 32,5 MP upplösning.
 
Kvittar med det objektivet då det är helmanuellt :) Så automatisk focus stacking går inte använda oavsett baserat på de focus stacking funktioner inbyggt i kamera som jag använt.

Såg nu att Laowa 5x objektivet finns med Nikon F och Canon EF fattning och det går ju köra med adapter till M43 så då är objektivet kompatibelt med det systemet ändå. Och ännu vildare är att det bör vara noll problem att köra Nikon F till Nikon 1 så då kan man köra sin gamla J5a och få massa beskärningsfaktor!

Det måste vara ett lite knepigt objektiv att använda dock, med den brännvidden och 5:1 förstoring måste ju det man fotar nästan röra objektivets frontlins?
 
Nu är det sådana här samtal som fördärvar stämningen fort när sensorstorlekar diskuteras men förstoringsgraden påverkas ju inte av sensorn alls.

Ett makro som klarar 1:1 förstoring som fotar en mutter som är 1 cm lång kommer avbilda muttern som 1 cm lång på sensorn.

På en fullformatskamera som är 35(ca) mm bred så fyller mutterns avbildning lite mindre än en tredjedel av sensorns bredd.

Med samma objektiv på en M43 kamera som är 17(ca) mm bred så fyller mutterns avbildning över hälften av sensorn.

Så på en mindre sensor men med samma objektiv och avstånd till samma mål så kommer målet fylla en större del av den slutgiltiga bilden, för att kompensera på FF sensorn får man beskära och då tappar man upplösning.

Men förstoringen i sig är ju fortfarande densamma.

Så en M43 kamera med ett 2:1 makro kan få en pryl på ca 8mm i bredd att fylla upp hela sensorns yta.

APSC kameran med 5:1 objektivet ovan kan få en pryl på ca 5 mm i bredd att fylla hela sensorns yta.

Det ideala hade varit 5:1 objektivet på en M43 kamera men det finns inte med den fattningen.

Nikon 1 är väl systemet med minsta lättillgängliga sensorn, men det blir ju bra svårt att hitta ett makro objektiv till den som gör det trådskaparen vill och som överträffar mina exempel än så länge.

Angående Nikon 1 så finns ju adapter för att använda F mount och då kan man köra Laowa optik :)
 
Vet inte riktigt varför du skriver att du behöver bilder på 64MP. Om du menar att du i programmet ska kunna zooma in i bilden förstår jag. Med en bild på 64 Mp kan du zooma in 8 ggr, dvs föremålet på bilden blir 8 gånger längre och 8 gånger bredare. Du lär knappast kunna använda bilderna till att lägga in i ett 3D-program om du inte har en väldigt bra dator ifall inte programmet skalar ner bilderna och du mister den extrema zoomfunktionen. Men du kan ju beskära bilderna eller/och skala om till lämpligt format innan du matar in dem i ditt program.

En begagnad olympus em-1 mk II och deras makro 60/2,8 ger dig följande möjligheter automatiskt när du ställt in dessa funktioner i kameran:

1. Ta en bild på 80 Mpixlar (kameran tar flera bilder och slår ihop dem till en ny rawbild på 80Mpix). Ett 18 mm långt föremål täcker hela bilden med kombon på närgränsen och du kan sedan zooma in så att 2mm i verkligheten täcker en fullHD_skärm. Stadigt stativ fordras förstås! Bilden blir dessutom nästan brusfri pga av själva tekniken.

2. Låt kameran automatiskt stacka bilder från inställt fokusläge och framåt. Du behöver bara ställa in skärpan på den främre delen av föremålet och ställa in hur långt fram skärpan ska ställas samt hur många bilder som ska tas. Sedan bara trycka på knappen och vips så har du en stund senare en färdig jpg-bild i kameran med stort skärpedjup.

Dessa två lägen kan inte kombineras direkt i kameran.

Kostnad bättre beggat runt 10-12 lax

På bilderna kan du se hur mycket man kan zooma in i en 80Mpix-bild taget med kombon. inzoomningen från det inringade området.
mossbild1_Ny.jpgmossbild2.jpg

Och så ser jag att jag räknade fel. 8 ska vara 5.5 och 2 mm ska vara 3,2 mm
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD
En Olympus omd eller pen och Olympus 30mm eller 60 mm macroobjektiv. Då kan du fota ner till 1:1.
Köper du det begagnat behöver det inte kosta särskilt mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.