Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameratips för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Karin Bohlin

Ny medlem
Min dotter fyller 18 år om en vecka. Hon har just börjat med tillvalet "fotografisk bild" i gymnasiet och har tänt på alla cylindrar. Nu önskar hon sig förstås en systemkamera. Jag tar tacksamt emot tips på en lämplig nybörjarkamera som inte kostar skjortan. Själv skickade hon mig en länk till en Panasonic Lumix DMC-FZ72, men det är väl ingen systemkamera? Rejäl zoom vad jag förstår (är själv okunnig), men objektivet går väl inte att byta på den? Som sagt, tips och råd välkomnas!!

Mest "bang for the buck" tycker jag att man får med Pentax K-50 (finns också röd och svart), men väldigt många föredrar andra märken av ett eller annat skäl. Om man vill följa mittfåran väljar man kanske Canon eller Nikon. Hon kanske har någon idé själv om vad hon vill ha? Att kameran du nämner inte är en systemkamera stämmer.

Det finns priser från drygt 3000kr och uppåt.
Risken finns att hon har en klar idé om vad hon vill ha o kommer bli lite snopet besviken.
O det menar jag oavsett om man lägger 1000 eller 50000kr.

En idé kan vara att man ger en budget i present som hon får handla för och så följer du med och engagerar dig i valet. Att besöka butiker, kolla tester på nätet, jämföra priser på nätet, fråga här på FS tillsammans kan vara en kul grej i sig.

Då får hon både det hon vill och en större känsla av stöd.

Vill hon gå över budget så får hon göra det tillägget själv.

Min dotter läser också fotografisk bild på gymnasiet.
Vi skaffade en Nikon D3300 (instegskamera) med ett fast 35 mm f/1.8 till henne.
Men det dröjde inte länge innan hon tröttnade på/växte ur instegskameran och bytte upp sig till en Nikon D7100 som hon trivs med väldigt bra nu.
Det fasta objektivet är hon supernöjd med fortfarande, kör bara med det trots alla fräcka zoom-objektiv hon kan få låna av mig :)

Tyvärr är det ju viss skillnad i pris mellan dessa två typer av kameror, men jag tänkte bara ge en hint om vad som kan hända om fotointresset blommar upp under kursen.

Man kan köpa Nikon D3200 + 18-55/3,5-5,6G VR II för 2990 kr på Cyberphoto.se om man använder rabattkoden NIKON2015. Jag har svårt att tro att det går att få mer kamera för pengarna.

Själv skickade hon mig en länk till en Panasonic Lumix DMC-FZ72, men det är väl ingen systemkamera? Rejäl zoom vad jag förstår (är själv okunnig), men objektivet går väl inte att byta på den?

Det stämmer, den är till utseendet lik en systemkamera, men objektivet är inte utbytbart.

En Nikon D3200 med kitobjektiv för under 3000 kr är visserligen ett väldigt bra pris, men det kan vara värt att fundera på ett begagnat exemplar av en mer avancerad kamera. Det finns massor av annonser här på Fotosidan.

En Nikon D3200 med kitobjektiv för under 3000 kr är visserligen ett väldigt bra pris, men det kan vara värt att fundera på ett begagnat exemplar av en mer avancerad kamera.

Håller i princip med, men om det är första kameraköpet kanske man känner sig lite för osäker för att ge sig ut på beg-marknaden och hellre vill köpa något som är nytt och garanterat funkar som det ska. Det relativt låga priset gör det ju mindre smärtsamt att så småningom byta upp sig.

Ja, nu har jag tittat en del på annonserna här på sidan, och man måste nog veta exakt vad man söker för att våga slå till. Det finns ju absolut HUR mycket som helst att välja mellan, vilken djungel. Det får ju inte vara för avancerade prylar heller när man är nybörjare. Jag har verkligen fått något att bita i!

Det där med "avancerade" ser jag som en missuppfattning.

En systemkamera är avancerad. Det går egentligen inte att hitta någon som är mer eller mindre avancerad, utan de är alla avancerade.

Däremot skiljer det en del på vilka olika möjligheter som erbjuds, och exempelvis proffskameror av lite äldre typ saknar ofta sådant som man numera gärna vill ha, som direktvisning och video.

Det som kan vara avgörande för en del av oss är precis vilka egenskaper kameran har. Några av oss väljer till exempel helt bort spegelreflexsystem på grund av personliga preferenser, medan andra inte överhuvudtaget skulle kunna tänka sig ett spegelfritt system.

Om man ser sökaren i kameran som mycket viktig och gärna vill ha en spegelreflex, skiljer det rätt mycket på om den har ett riktigt glasprisma eller om det är speglar inne i sökarhuset. Glasprismat ger mer ljusstark sökarbild som också är lite större.

Sedan finns olika former av tålighet mot olika saker som kan påverka eller rentav förstöra kameran. Exempelvis den Pentax jag nämnde först, liksom vissa av de dyrare kamerorna av andra märken, har vädertätning. Det kan vara värt en hel del.

Och det som gör att fotografer som är lite mer drivna skyr s.k. instegsmodeller är främst att det är ganska krångligt att komma åt sådant som man vill ha mer lättillgängligt i inställningarna. Man kan till exempel välja en "mer avancerad" kamera, för att få två inmatningshjul, där det ena kan ställa bländaren och det andra slutaren.

Nikon 7000-serien har i de här avseendena liknande egenskaper som Pentax K-50, medan de billigare instegsmodellerna från Canon och Nikon saknar glasprisma och inte är vädertätade. Om man tycker att det är värt ett par tusenlappar extra är en bedömningsfråga, och för väldigt många handlar det mer om budget än om egenskaperna. Min uppfattning är att om man väljer att studera fotografi, underlättar det om man har en kamera som inte hindrar, och jag skulle själv hellre ta en entusiastmodell än en instegsmodell.

Så det är några bollar att hålla i luften för att göra ett informerat val.

Tack för alla tips

Nu har hon fyllt år och hennes pappa presentade med en Nikon D5300. Nu blir det roligt för henne att lära känna kameran.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto