Det där med "avancerade" ser jag som en missuppfattning.
En systemkamera är avancerad. Det går egentligen inte att hitta någon som är mer eller mindre avancerad, utan de är alla avancerade.
Däremot skiljer det en del på vilka olika möjligheter som erbjuds, och exempelvis proffskameror av lite äldre typ saknar ofta sådant som man numera gärna vill ha, som direktvisning och video.
Det som kan vara avgörande för en del av oss är precis vilka egenskaper kameran har. Några av oss väljer till exempel helt bort spegelreflexsystem på grund av personliga preferenser, medan andra inte överhuvudtaget skulle kunna tänka sig ett spegelfritt system.
Om man ser sökaren i kameran som mycket viktig och gärna vill ha en spegelreflex, skiljer det rätt mycket på om den har ett riktigt glasprisma eller om det är speglar inne i sökarhuset. Glasprismat ger mer ljusstark sökarbild som också är lite större.
Sedan finns olika former av tålighet mot olika saker som kan påverka eller rentav förstöra kameran. Exempelvis den Pentax jag nämnde först, liksom vissa av de dyrare kamerorna av andra märken, har vädertätning. Det kan vara värt en hel del.
Och det som gör att fotografer som är lite mer drivna skyr s.k. instegsmodeller är främst att det är ganska krångligt att komma åt sådant som man vill ha mer lättillgängligt i inställningarna. Man kan till exempel välja en "mer avancerad" kamera, för att få två inmatningshjul, där det ena kan ställa bländaren och det andra slutaren.
Nikon 7000-serien har i de här avseendena liknande egenskaper som Pentax K-50, medan de billigare instegsmodellerna från Canon och Nikon saknar glasprisma och inte är vädertätade. Om man tycker att det är värt ett par tusenlappar extra är en bedömningsfråga, och för väldigt många handlar det mer om budget än om egenskaperna. Min uppfattning är att om man väljer att studera fotografi, underlättar det om man har en kamera som inte hindrar, och jag skulle själv hellre ta en entusiastmodell än en instegsmodell.
Så det är några bollar att hålla i luften för att göra ett informerat val.