ANNONS
Annons

Kameratips ~3000kr och vattentät (kompakt)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är orsaken till att Olympus verkar göra så "dåliga" kompaktkameror nuförtiden? Förr (i början av 2000-talet) var de ju riktigt bra i avseende bildkvalitet om man jämförde med konkurrenterna.
Är det bildsensorn, bildprocessorn eller optiken som de inte riktigt har koll på?
Min teori är kanske att de outsourcat kompaktkamerorna pga. bristande lönsamhet och valt en kanske inte så duktig tillverkare/konstruktör.

Karlsson skrev:
Vad är orsaken till att Olympus verkar göra så "dåliga" kompaktkameror nuförtiden? Förr (i början av 2000-talet) var de ju riktigt bra i avseende bildkvalitet om man jämförde med konkurrenterna.
Är det bildsensorn, bildprocessorn eller optiken som de inte riktigt har koll på?
Min teori är kanske att de outsourcat kompaktkamerorna pga. bristande lönsamhet och valt en kanske inte så duktig tillverkare/konstruktör.

Jag skulle tro det är kravet på att göra optiken kompakt och med stort zoomomfång till kompakta kameror, men inte minst att hålla TK nere för att överhuvudtaget ha någon marginal kvar.

Jag hoppas att vi i framtiden får se ytterligare modeller ur C-serien samt SP-serien från Olympus, eftersom dessa har möjlighet att använda extern blixt, samt kan ta bilder i råformat. Nästa hållpunkt är närmast PMA2007 i början av mars, annars är det nog Panasonic eller Fuji som är intressantast i denna kategori. Även Canons större modeller med 1/1.8" sensorn och max 4x zoom har bra optik.

Olympus 725SW / Olympus 700 Digital - liknande tråd på Fotosidan

Sundvisson skrev:
Jag skulle tro det är kravet på att göra optiken kompakt och med stort zoomomfång till kompakta kameror, men inte minst att hålla TK nere för att överhuvudtaget ha någon marginal kvar.

Fast det kravet har väl även Canon, Fuji och Sony?

Glöm inte kravet på miljötåligheten

Karlsson skrev:
Fast det kravet har väl även Canon, Fuji och Sony?
Jag tror du måste upp till Canon 1D & 1Ds för att möta kravet på All-Weather Cameras från Canon. Beträffande Fuji och Sony tror jag inte de har något annat än rena UV-hus att erbjuda beträffande miljötåligheten.

Även om bildresultatet från µ725SW lämnar mycket att önska, så är det ändå den kameran som är ensam om att vara specad för att tåla 5m vattendjup utan externt UV-hus. Dessutom specad att tåla ett fall på 1.5m.

Jag skulle förresten också gärna se en lite större All-Weather Camera utrustad med bättre optik och manuella inställningsmöjligheter. Man kan ju dra parallellen med mobiltelefonmarknaden. Hantverkare och yrkesmänniskor undrar ju också varför det inte finns tåliga telefoner i större utsträckning...

Annars kan man välja en kompaktkamera med bättre bildkvalitet och kompletera med en påse från EWA Marine. Då är kameran visserligen bara vattentät i påsen men bildkvaliteten blir ju bättre.

Re: Glöm inte kravet på miljötåligheten

Sundvisson skrev:
Jag tror du måste upp till Canon 1D & 1Ds för att möta kravet på All-Weather Cameras från Canon. Beträffande Fuji och Sony tror jag inte de har något annat än rena UV-hus att erbjuda beträffande miljötåligheten.
Fast jag tror de 3 tillverkarna jag rabblade upp ger bättre bildkvalitet även om vi jämför kompaktkameror utan vattenskydd.
Det är ju bara synd att de är så trögrörliga att de inte ids att tillverka en vattentät kamera. Förmodligen marknadsavdelningen som har någon skum policy, brukar vara så.

Har 2st W10, är nöjd.
Hade föregångaren wpi innan, den blev tom överkörd av min bil en gång....det klarar den.

Fast nu finns ju W20, snabbare. för 10an är inte snabb när det är dåligt ljus.

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar