Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameratillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

lgbe

Aktiv medlem
Jag har på en bekants räkning tagit på mig i uppdrag att höra här på forumet om kameror och tillbehör. Tyvärr vet jag inte på vilken sida om 70-strecket dessa ligger men jag gör ett försök.
Vad beträffande kamerorna så har jag förstått att dessa har en ringa värde eller om en något. Men det finns objektiv och tillbehör som ni kanske kan svara på. Följande finns:

1. Objektiv: Konica Hexanon AR 55/1.8 nr. 7899202. Linsradie 55 mm
2. " : NN Auto Reflecta 55/1.7 nr.716544: Linsradie 55 mm (NN= No Name))
3. " : Chinonflex Auto Reflex 100/2.8 nr. 700032. Linsradie 55 mm (ligger i orginalförpack.)
4. Blixt : Rollei (funktion okänt)
5. Linser : 3 st Astron Close-up lens 55 mm No. 1, 2, 3. (ligger i original läderfodral. Både
linser och fördralet är som i nyskick.
6. UV lins : Helikor UV 55 mm

Vad säger ni om dessa? Undrar Thomas genom Lasse B

Då det inte har inkommit något svar så undrar jag var jag till vem/var kan vända mig till, kanske till en samlare eller till ev. till ett museum istället för att kasta de. Det vore ju synd att de förstörs. Finns det kanske för mycket av dessa ovan nämnda ting som gör att intresset inte finns för att bevara de?

Lasse B

Då det inte har inkommit något svar så undrar jag var jag till vem/var kan vända mig till, kanske till en samlare eller till ev. till ett museum istället för att kasta de. Det vore ju synd att de förstörs. Finns det kanske för mycket av dessa ovan nämnda ting som gör att intresset inte finns för att bevara de?

Lasse B

Tyckte inget verkade vara något att ha, tyvärr. Konica och Chinon finns inget värde i. Tror knappt någon skulle höra av sig även om grejerna skänktes bort.

Objektiven är som du säger troligtvis från 70-talet. Optiken går att använda med adapter på digitala systemkameror. Chinonoptiken kan ha antingen gänga eller bajonett. Om den har bajonett går den använda utan adapter på digitala systemkameror från Pentax. (med k-fattning) UV-filtret och försättslinserna är också direkt användbara för digitalt. Det går att sälja prylarna på exempelvis Tradera, men utbudet där är stort.

Objektiven är som du säger troligtvis från 70-talet. Optiken går att använda med adapter på digitala systemkameror. Chinonoptiken kan ha antingen gänga eller bajonett. Om den har bajonett går den använda utan adapter på digitala systemkameror från Pentax. (med k-fattning) UV-filtret och försättslinserna är också direkt användbara för digitalt. Det går att sälja prylarna på exempelvis Tradera, men utbudet där är stort.

Nja det var väll inte helt rätt. Chinon / Chinonflex / Chinar tillverkades med flera olika bajonetter tex till Konica, Pentax-k, Pentax M42, Minolta och även till Canon FD så det gäller att hålla koll på vad dom passar till.

Men överlag så spelar det ingen större roll viket fäste dom har för prisets skull, då det finns gott om den typen av objektiv ute på begagnatmarknaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar