Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraremmar av läder

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Var hittar man en trevlig rem av läder? Ingen blaffig sak, utan en smal retromässig rem; gärna med en "lapp" mitt på för lite bättre avlastning mot nacken.

Tack för tipsen! Den där billigaste såg faktiskt bäst ut. Inte onödigt grovt skinn, men kanske lite för klent istället. Men Ebay är ju inte min favorit...

Tack för tipsen! Den där billigaste såg faktiskt bäst ut. Inte onödigt grovt skinn, men kanske lite för klent istället. Men Ebay är ju inte min favorit...

Har du kollat in Luigis? Du betalar till honom (i Italien) med Paypal och han skickar grejjerna med FedEx. Kanske inte världens smidigaste, men han är den alla andra har kopierat.

www.leicatime.com

Hmmm, man kanske borde göra en själv istället? Det vore ett ganska trevligt kvällsprojekt:) Frågan är var man får tag på läder. Får bestämt ta och låna en bok på biblan.

Hmmm, man kanske borde göra en själv istället? Det vore ett ganska trevligt kvällsprojekt:) Frågan är var man får tag på läder. Får bestämt ta och låna en bok på biblan.

Ingen dum ide faktiskt! Ligger ju något Tyg/Sy-ställe (Tygvaruhuset?) i Sickla som verkar ha stor sortering.

Har du rotat i skrotlådorna hos kamerahandlarna? T ex LP-foto har bergis tonvis med genuint gamla remmar för kaffepengar.

Vill du sy själv själv är det Gamla stans läderhandel som är den enda riktiga leverantören av material i våra knutar.

För att slakta pärmarna? :)

Skomakare, om det fnns nån kvar, har läder, och sånna som gör skinjackor förstås. Annars är det ju bara att leta upp en en gammal skinfotölj eller läderrock. Är skinnet tunt kan du ju alltid sköpa ett litet spännband på biltema och sy in.

Jo det finns hundkoppel i läder också, borde vara starkare än en gammal torr begagnad kamerarem.

Fina tips! Jag ska helt klart undersöka möjligheterna att göra en själv. Det är klart att det går, men frågan är hur snyggt man kan få det med enkla medel. Det kräver nog lite jobb, men det är det säkert värt. Jag tycker att de allra flesta remmar är på tok för långa, så det skulle man då också slippa. Jag har alltid kameran om halsen, och vill ha den i en höjd som är strax under bröstmusklerna. Alltså ungefär 5-10 centimeter högre än vad standardremmar brukar tillåta.

Bor du i S-holm så finns ju Panduro hobby, Slöjddetaljer i Skara har även bra sortering, Båda ställena har även verktyg för läderjobb, samt tillbehör, ringar,spännen , med mera + böcker o litteratur

Mvh
Göran

Det finns läderhandlare/butiker. Jag beställde ett läderskärp till mitt bälte för ett tag sedan i en sådan butik, och dom skar till bältet och passade in det i spännet.
(Det här var ett litet speciellt skärp/spänne, men dom fixade till det mycket fint)

Borde funka för en kamerarem också.

Inte läder utan "rope fabric"

CameraQuest (scrolla ner 1/4 i prislistan) säljer denna vävda Voigtländerrem i retrostuk:

"Bessa L New Deluxe Voigtlander Camera Strap, black, high strength fixed length 3/4" rope fabric, reinforced leather on the neck and ends, leather inserts to protect camera body from strap rings, "Voigtlander Germany Since 1786" on leather insert, much nicer than the standard strap."

Den kostar USD 35 och matchar min Leica III snyggt. Min rem är inte "black" utan den äldre färgen "olive".

Bilagor

• 2005_10_07_d100-0010.jpg
    2005_10_07_d100-0010.jpg
    41.3 KB · Visningar: 952
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar