Annons

Kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)

phr

Avslutat medlemskap
Är det stor skillnad på att byta ut originalremmen?
Funderar på en Sun-Sniper Pro Steel eller en Black Rapid RS-7.
Någon som har någon av dessa och vill dela med sig lite erfarenheter?
 
Jag har också en Black Rapid fast tidigare version. Den är så överlägsen vanliga remmar att jag köpt den som present till andra. Jäkla pris, men det var ändå värt det.
Sun-Sniper visste jag inte om. Dom kanske inte fanns när jag köpte min Black Rapid. Men dom jobbar ju på samma sätt och det är det där sättet som gör det så lätt och hanterbart med kameran.
 
Har kört Black Rapid i några år och den är bra men har några irriterande svagheter som jag retat mig på förutom att den är oskäligt dyr och därför köpte jag för en tid sedan en EBS http://www.event-bilder.se/ebsling.html som bygger på samma koncept med kameran lättillgänglig, bekväm att bära men har inte BR.s svagheter och kostar hälften av vad BR gör.

Så vill Du ha en bra och bekväm rem som ger Dig full frihet att växla mellan handhållet och stativ, med eller utan blixt då är EBS rätt, läs gärna den rescension jag gjort av den här på FS, så det blir mitt råd och Du lär inte bli besviken.
 
Har kört Black Rapid i några år och den är bra men har några irriterande svagheter som jag retat mig på förutom att den är oskäligt dyr och därför köpte jag för en tid sedan en EBS http://www.event-bilder.se/ebsling.html som bygger på samma koncept med kameran lättillgänglig, bekväm att bära men har inte BR.s svagheter och kostar hälften av vad BR gör.

Så vill Du ha en bra och bekväm rem som ger Dig full frihet att växla mellan handhållet och stativ, med eller utan blixt då är EBS rätt, läs gärna den rescension jag gjort av den här på FS, så det blir mitt råd och Du lär inte bli besviken.

Tack för tipset, den där remmen ska jag shoppa,
 
Du skriver att den har massa svagheter men du tar inte upp några, det inger inget förtroende. Men jag antar att du menar att man kopplar till stativ fästet i de andra som du inte gillar.

Jag tycker EBS ser lite väl fjuttig ut, bl.a. inte lika skön/bra axel del, och besvärligt med extra remmar i en ögla. Dessutom hänger den åter igen åt det hållet som alla vanliga remmar gör med kameran vilket är en av de stora anledningarna till att skaffa dem. Det är mycket lättare o bekvämare att hämta upp kameran med t.ex. BR.
Jag kan förstå att man kan tycka att man vill ha stativ-fästet i botten ledig men för mig, och tror för många andra också, så är det inga bekymmer alls. Jag växlar inte mellan stativ och icke "on the fly". Fotar jag med stativ så vill jag inte ha en irriterande rem kopplad till min kamera alla fall.
 
Du skriver att den har massa svagheter men du tar inte upp några, det inger inget förtroende. Men jag antar att du menar att man kopplar till stativ fästet i de andra som du inte gillar.

Jag tycker EBS ser lite väl fjuttig ut, bl.a. inte lika skön/bra axel del, och besvärligt med extra remmar i en ögla. Dessutom hänger den åter igen åt det hållet som alla vanliga remmar gör med kameran vilket är en av de stora anledningarna till att skaffa dem. Det är mycket lättare o bekvämare att hämta upp kameran med t.ex. BR.
Jag kan förstå att man kan tycka att man vill ha stativ-fästet i botten ledig men för mig, och tror för många andra också, så är det inga bekymmer alls. Jag växlar inte mellan stativ och icke "on the fly". Fotar jag med stativ så vill jag inte ha en irriterande rem kopplad till min kamera alla fall.

Trodde det framgick ganska klart om Du besvärat Dig med att läsa rescensionen jag skrivit men visst är det en av orsakerna att stativfästet är upptaget och tills skillnad från Dig så skiftar jag ofta mellan stativ och handhållet och då är det ett elände att behöva skruva loss och i igen.

Sedan måste jag säga att Du har fel ang vadderingen för EBS har både tjockare och bättre utformad vaddering som gör att den blir skönare att bära, sedan slipper man omaket att vadderingen glider som den gör på BR för på EBS sitter den fast och då alltid på rätt plats.

Överlöparen som sitter i kamerans vanliga öglor är den största fördelen då man kan få kameran att hånga som man vill för att passa var och en, och den är inte ivägen alls när kameran ska på stativet , eller när man ska kolla bilder på LCD skärmen eller trycka på knappar.

"Fjuttig" är det sista jag skulle kalla EBS, den är klart kraftigare och starkare än BR i jämförelse så där håller jag inte heller med Dig, men så är det i livet vi har olika åsikter och tur är väl det ;-)
 
Se, var det så svårt att förklara här i tråden?
Varför ska JAG besvära mig med att gå till någon recension som enligt mig verkar vara ganska partisk?
Det är Du som bör besvära dig med att fullfölja din beskrivning i den tråd där du börjat. Har du sagt att den har massa svagheter så får du faktiskt ta upp det i samma tråd.

Tack för att du beskrev bättre nu. Jag kan ju inte kommentera den du gillar eftersom jag aldrig sett den och siten är ju verkligen dålig och presenterar produkten mycket illa. Men det gläder mig att den är gjord så bastant som du påstår då kan den vara värd att köpa för de som vill att kameran fortsätter hänga fel enligt min mening vilket var huvudanledningen för mig att skaffa BR.

Jag håller definitivt med dig att det är tur att vi fortfarande har och FÅR ha olika synpunkter på saker. Det är bara en tidsfråga innan samhällena tycker det är för kostsamt. :)
 
Om man köper den extra skruven till BR, så kan man ju använda den med stativplattan monterad på kameran. Den passar förvisso inte alla snabbplattor, skall noteras.
 
Se, var det så svårt att förklara här i tråden?
Varför ska JAG besvära mig med att gå till någon recension som enligt mig verkar vara ganska partisk?
Det är Du som bör besvära dig med att fullfölja din beskrivning i den tråd där du börjat. Har du sagt att den har massa svagheter så får du faktiskt ta upp det i samma tråd.

Tack för att du beskrev bättre nu. Jag kan ju inte kommentera den du gillar eftersom jag aldrig sett den och siten är ju verkligen dålig och presenterar produkten mycket illa. Men det gläder mig att den är gjord så bastant som du påstår då kan den vara värd att köpa för de som vill att kameran fortsätter hänga fel enligt min mening vilket var huvudanledningen för mig att skaffa BR.

Jag håller definitivt med dig att det är tur att vi fortfarande har och FÅR ha olika synpunkter på saker. Det är bara en tidsfråga innan samhällena tycker det är för kostsamt. :)

Håller med om att hemsidan är lite enkel men den är under uppbyggnad som det verkar för det har tillkommit nytt material på slutet, när jag köpte min fanns inte ens detta men med det rimliga priset var det värt en chansning och produkten är klart bättre i kvalitet än hemsidan ;-)

Den dag vi förlorar vår rätt till fritt tänkande och åsikter då är det illa helt klart, men nu spårar det ur helt så åter till ämnet!!
 
Är det någon som har testat "Dörr Kamerarem Neopren"? Blev lite sugen på att köpsugen men vore kul att höra om någon testat :)
 
Är det någon som har testat "Dörr Kamerarem Neopren"? Blev lite sugen på att köpsugen men vore kul att höra om någon testat :)

Jag har en motsvarighet från OP/TECH (http://optechusa.com/classic-strap.html).

Jag upplevere ingen revolutionerande skillnad jämfört med originalremmen (EOS 7D), men några fördelar finns:
- Den är lite längre. Jag som själv är rätt lång hade EOS-remmen på längsta läget och ändå räckte det inte riktigt till när jag bar kameran diagonalt över axeln. Med nya remmen så blir det perfekt.
- Den är snyggare. Helsvart. Man slipper originalremmens prålighet.
- Den är medgörligare. Orignalremmens breda band är rätt stelt.

Petter ...
 
Jag har en motsvarighet från OP/TECH (http://optechusa.com/classic-strap.html).

Jag upplevere ingen revolutionerande skillnad jämfört med originalremmen (EOS 7D), men några fördelar finns:
- Den är lite längre. Jag som själv är rätt lång hade EOS-remmen på längsta läget och ändå räckte det inte riktigt till när jag bar kameran diagonalt över axeln. Med nya remmen så blir det perfekt.
- Den är snyggare. Helsvart. Man slipper originalremmens prålighet.
- Den är medgörligare. Orignalremmens breda band är rätt stelt.

Petter ...

Tack för svar! :)
Låter som förbättringar på just de punkter jag tänkt. Har planerat lite inköpt av tyngre optik och tycker remmen är obekväm och trång nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.