Annons

Kamerans Egen-stil-inställning, bara snack??

Produkter
(logga in för att koppla)

Spanaas

Medlem
I min kamera Canon eos 40D kan man göra egna inställningar sk. Egen stil, på hur mycket Skärpa, Kontrast, Färgmättnad och Färgton man vill ha. Jag satt idag och gjorde flera olika varianter för att hitta en stil jag skulle trivas med och på Kamerans lilla skärm kunde jag skönja olikheter. MEN när jag sedan lägger in mina bilder och skall jämföra dem med varandra i Lightroom och Bridge så syns INGEN som helst skillnad på mina bilder trots många olika inställningar på kameran !!
Varför blir det så här ?? Gör programen något med bilderna så att alla blir likadana eller nåt ???

Johan

De där inställningarna påverkar i första hand JPG direkt ur kameran. Vissa program (t.ex. Canons DPP) kan dock "förhandsvisa" RAW-filer med dina valda inställningar, men jag vet inte om Lightroom och Bridge klarar det.

Precis som Helena säger så påverkar dessa inställningar bara jpeg-filer direkt ur kameran samt inställningarna i Canons eget RAW-program DPP.
Adobes RAW-program tolkar inte dessa inställningar utan har egna kameraprofiler (eller vad man skall kalla det), så öpppna de olika bilderna i DPP så skall du nog se skillnad.
Kom ihåg att alla dessa inställningar går att ändra i DPP oavsett hur du ställt in det i kameran. RAW-datat blir aldrig påverkad av dessa inställningar. De talar bara om för DPP hur det skall tolka bilden när den öppnas.

Okej. Då förstår jag. Om jag använder RAW så är dessa inställningar inget att använda.

Om du använder Canon DPP så kan du ju ha nytta av att justera bildstilarna.
Om t.ex.skärpan är ställd på 3 som standard i kameran och du oftast hamnar på t.ex. 5 när du raw-konverterar dina bilder, så kan du ju slippa det om du ställer om kameran till 5. Samma sak med färgmättnad och kontrast etc. Är det något som du ofta ändrar i DPP, så kan du alltså ha nytta av att ställa kameran på mer passande inställningar.

Om du använder andra konverterare än DPP, så har det som tidigare sagts ingen betydelse hur kamerans bildstilar är satta. Då får du i stället skapa egna standardinställningar eller "bildstilar" i aktuellt program vilket kan vara smart om du ofta gör samma sak med dina bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar