ANNONS
Annons

Kameran vägrar fota i dovt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bongman

Aktiv medlem
Tjena.

Jag har en Nikon D40 och har ett ganska jobbigt problem. Ibland klarar kameran av att fota i vanlig rumsbelysning, men sedan helt plötsligt så vägrar den. Den säger att det är för mörkt när det inte är det. Objektivet är ett Nikkor 18-55 och jag försöker fota i Aperture-läget. Jag vill inte köra med blixten då bilden inte skulle bli som jag tänkt. Kameran bara står och surrar och klickar när jag försöker hitta fokus.

Det har ju gått förut hur bra som helst, men nu vägrar den alltså. Vet någon vad det kan bero på och hur jag kan lösa det, för jag blir inte klok på det här.

köp en ficklampa och använd som af-hjälpbelysning, eller byt kamera till någon med bättre af, byt till ett bättre objektiv, ta bort eventuellt uv-filter...

Orsaken är nog helt enkelt att du försöker köra af när det är för mörkt för det med din nuvarande utrustning.

Den har nog svårt att fokusera på något när det är för mörkt, försök hjälpa kameran genom att hitta någon kontrast i bilden som den kan låsa på. Annars kan du kanske försöka fokusera manuellt.

Ja, det verkar vara som ni säger. En liten ficklampa gjorde susen. Verkar ha haft ren tur förut när jag fotade då. :)

Du kanske bytt fokuspunkt också, alla fokuspunkterna är inte lika känsliga, den i mitten brukar vara den som klarar av att mäta vid dåliga ljusförhållanden

Visst har d40 af-hjälpljus men den känns något svag ibland och då kan det vara bra att hjälpa till med en egen ficklampa :)

Ficklampa i all ära men det finns en lösning i kameran.

Kameran har flera AF-lägen. Det kameran står i från början är AF-S och betyder att kameran inte tar bilden innan den tycker att skärpan är ok. Ibland i sämre ljus hittar den inte den där sista lilla skärpan. Detta läge kallas också fokusprioritet.
Det andra läget är AF-C och kallas slutarprioritet och innebär att kameran tar bilden när du trycker på knappen även om den inte har hittat skärpan. AF-C innebär också att kameran inte låser autofoukus utan fokuserar om om du skulle flytta kameran. C för continuous, dvs följande autofokus.

/Jon - som också tryckt till fingret blev blått.

Du kanske bytt fokuspunkt också, alla fokuspunkterna är inte lika känsliga, den i mitten brukar vara den som klarar av att mäta vid dåliga ljusförhållanden

Japp, så är det också. Brukar byta fokuspunkt ganska ofta och tycker det verkar vara lite som att kasta tärning när det gäller att få den att ta eller inte. Är ganska färsk på det här med foto så jag antar att det finns en hel del att lära innan man får grepp om allt. Jag gillar dock att fota i mörker och under egna påhittade ljusförhållanden, i alla fall för tillfället när jag inte har kunnat komma ut och fota nåt pågrund av det dåliga vädret.

Ficklampa i all ära men det finns en lösning i kameran.

Kameran har flera AF-lägen. Det kameran står i från början är AF-S och betyder att kameran inte tar bilden innan den tycker att skärpan är ok. Ibland i sämre ljus hittar den inte den där sista lilla skärpan. Detta läge kallas också fokusprioritet.
Det andra läget är AF-C och kallas slutarprioritet och innebär att kameran tar bilden när du trycker på knappen även om den inte har hittat skärpan. AF-C innebär också att kameran inte låser autofoukus utan fokuserar om om du skulle flytta kameran. C för continuous, dvs följande autofokus.

/Jon - som också tryckt till fingret blev blått.

Intressant. Jag har aldrig varit in och testat nåt av AF-lägena, utan bara kört på direkt som det varit från början. Gick in i menyn nu och kollade in vad det är för lägen och såg att det finns ett par att switcha mellan. De jag har på min är:

AF-A
AF-S
AF-C
MF

Brukar ni som fotar mycket ofta byta mellan de där lägena beroende på vad ni fotar? Eller kör ni mest på ett läge och kompenserar det ni behöver på egen hand?

Har ju handboken att läsa, men man är ju så ivrig att dra igång direkt och börja fota efter nån guide man hittar på nätet. Kanske borde sätta sig ned och bara lusläsa "tråkiga" saker i ett par veckor. ;)

På enklare kameror brukar de (mer eller mindre) perifera punkterna bara vara linjära. Dessa har vanligtvis betydligt svårare att hitta något att fokusera på.

Jag varierar friskt mellan One Shot AF och Servo AF, som det heter på mina kameror. Allt efter vad stunden kräver.

Även D90 överlever med en central korspunkt.

Vad folk (också) försöker säga är att ditt C-läge (Servo AF på Canonspråk) är bra då du vill att AF ska följa ett rörligt mål, tex en bil som åker. S är för att ställa skärpan en gång, lämpligt vid någorlunda stilla motiv (standardläge). Och i A-läget har Nikon tänkt ut en klurig algoritm som försöker känna efter vad fotografen sysslar med och kameran väljer automatiskt mellan de två.

MF är helt enkelt manuell fokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar