Annons

Kameran stulen! behover akut HJALP!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ar i Colombia sedan 13 dagar tillbaka, under en resa med buss upp till karibiska kusten fick jag min 350D stulen! till raga pa allt aven mitt nyinkopta tamron 28-75. Jag har gjort en polisanmalan sa jag kommer fa ut pengar pa forsakringen, men mitt stora problem ar att jag ar bara i borjan pa min 6 manader langa resa i syd amerika dar det bara haglar av fototillfallen och jag star utan kamera. Min resa gar fran Colombia ner i Ecuador, Peru, Bolivia, Chile, Argentina och hem fran Rio i Brasilien. gar det att fa tag pa digital SLR till rimligt pris i sydamerika? gar det att fa en skickad fran tex USA till ngt land i sydamerika? Begagnad? jag vet att det kanske inte ar basta kontinenten att kopa kamera men jag ar i akut nod. Canon 400D ar den kameran jag vill ha men fungerar ocksa med 350D, vill ju garna kopa en kamera som man vill ha kvar sen nar man kommer hem.Kom med lite brainstorming alla fotoentusiaster och HJALP MIG!
 
Simon Berglund skrev:
Ar i Colombia sedan 13 dagar tillbaka, under en resa med buss upp till karibiska kusten fick jag min 350D stulen! till raga pa allt aven mitt nyinkopta tamron 28-75. Jag har gjort en polisanmalan sa jag kommer fa ut pengar pa forsakringen, men mitt stora problem ar att jag ar bara i borjan pa min 6 manader langa resa i syd amerika dar det bara haglar av fototillfallen och jag star utan kamera. Min resa gar fran Colombia ner i Ecuador, Peru, Bolivia, Chile, Argentina och hem fran Rio i Brasilien. gar det att fa tag pa digital SLR till rimligt pris i sydamerika? gar det att fa en skickad fran tex USA till ngt land i sydamerika? Begagnad? jag vet att det kanske inte ar basta kontinenten att kopa kamera men jag ar i akut nod. Canon 400D ar den kameran jag vill ha men fungerar ocksa med 350D, vill ju garna kopa en kamera som man vill ha kvar sen nar man kommer hem.Kom med lite brainstorming alla fotoentusiaster och HJALP MIG!

Varje lite större stad har väl en kamerahandlare som du kan köpa kamera hos? Sydamerika är ju inte U-land överallt.

Ananrs är väl en bra ide att låta en kompis i Sverige köpa en kamera här med garanti och sedan skicka den till ditt hotell.
 
Hej kommer från sydamerika..
att köpa kamera i sydamerika kommer nog förmodligen att kosta dig lika mycket som i sverige eller dyrare.....skicka saker!! så ska det nog skickas "väldigt rekomenderat" anlita internationella företag ups fedex eller nått sånt ........ själv skulle jag nog aldrig våga skicka nått via posten men det är lite av lotteri det hela..
Men en lösning är att jag kommer att vara i Chile från den 19 januari om det hjälper dig hör av dig....
 
Kenyi skrev:
.....skicka saker!!

INTE!!! Du kommer att betala lokala skatter!

För några år sedan beställde jag en videokamera från USA när jag var i Honduras. De ville ha ca tredjedel av kameran pris i skatter (ca 3000 kronor då)! Det är mycket stort pålägg för elektronikprodukter. I alla fall i Honduras.

Jag var befriad från skatter i landet enligt mitt kontrakt men då krävdes det så omfattande dokumenthantering och det skulle ta så lång tid att det inte lönade sig alls.

Jag fick genom lokala "kontakter" loss kameran för ca 1000 kronor som gick till någon snubbe i postmyndigheten. Jag vet inte ens hur det gick då vår sekreterare skötte det hela.

Med andra ord: skicka ingenting från Sverige. Eller något annat land för den del. Det blir bara krångligt att tulla paketet.

Köp istället på plats. Även om du betalar några tusenlappar överpris är det väl värt 6 månaders resan? Försök också att köpa worldgaranti eller något. Digitala SLR är inte världens säkraste elektronik.

Lycka till!
 
Latinamerika...

Skulle satsa på att någon i sverige köpte en begagnad manuell kamera och ett gäng rullar film i blypåse. Det tråkiga med att resa i latinamerika är ju framför allt att man ta mej fan aldrig är riktigt säker. Är man i Colombia och bara blivit bestueln så får man nog säga att man kom undan lindrigt, dvs att man inte blev rånad. Det verkar helt enkelt inte gå att "ryggsäcksluffa" i den regionen utan risk att bli av med saker, så därför rekommenderar jag att använda så billiga saker som möjligt.

/peter
 
Simon. Jag har för mig att du köpte en ryggsäck av mig inför resan och om du blev av med den och behöver kvitto till försäkringsbolaget så hör av dig. /Christofer
 
Är det ett alternativ med kompaktkamera? Det finns ju riktigt schyssta såna för väldigt lite pengar nuförtiden. Om du mest ska ta typiska landskapsbilder funkar ju en sån fint. Är det mycket fotande i mörka skogar så du behöver kräma upp ISO och liknande funkar det kanske inte så bra.

Jag lider med dig i alla fall!
 
Hej

Var glad att du kom med livet i behåll. Colombia är kidnappningar en storindustri.

Köp en Beg analog systemkamera hos någon lokal fotohandlare. Skulle inte våga resa i dessa länder med för fin utrusning och absolut inte med vita gluggar.

Om du har tur så kan du hitta riktigt bra labb. På Kodaks hemsida så har dom lista över pro certifierade labb och den digitala utvecklingen har inte gått lika snabbt där som i Sverige så utbudet av hederliga analoga fotolabb är nog bättre än i Sverige. Det är bara att leta lite.

Se till att alltid ha en engångskamera med dig.

Skulle rekomendera varmt Fuji Veliva som film val.

Mvh
Fredrik
 
Jo köpa en ny kamera från någon butik var inget alternativ med tanke på pris o vad man kunde få tag på...
Så efter lite funderande med min kusin som bodde i colombia vid den tiden så kom vi fram till att vi skulle ta en titt på en så kallad "blackmarket" i bogota.
Hittade en begagnad canon 20D till ett hyggligt pris, något skamfilad men fullt fungerande. Förmodligen så kom den kameran från någon annan stackars turist som blivit bestulen tidigare men men så blev det iaf.
Kan tillägga att även den kameran blev stulen sedan i Ecuador någon månad senare, så om ni besöker sydamerika, håll hårt i ägodelarna!
Låter ju väldigt negativt men trots dessa incidenter så blev det en underbar resa med otroligt vacker natur och mycket vänliga människor, Sydamerika rekommenderas skarpt.
Tack för alla era tips.
Ha de gott! /Simon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.