Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameran som mingelverktyg

Produkter
(logga in för att koppla)

belarbi

Medlem
Jag var i fredags och fotade på en kårfest på lärarhögskolan. De var en kompis som höll i trådarna så jag tyckte de var ett ypperligt tillfälle att testa min nya blixt(SB600) och lära känna DEN bättre.

Huvudmålet var ju att lära mig att använda och förstå tekniken att fota med en externblixt. JA, jag lärde mig en del men de jag tar med mig från kvällen var att de krävs lite teknik inom konsten att få folk att le på bild och främst att få folk att VILJA vara med på bild. Kameran blev mitt mingelverktyk!SKITKUL och man ska sammanfatta de enkelt!

Dock fick jag inte lika mycket ut av min önskan att lära mig mer om fota med blixt. Fick väl hyfsade bilder men många bilder blev ju bara för kassa. Har en tendens att när jag rattar på alla knappar att de hela sen faller på att jag e dåliga på att använda autofokusen, så slarvigt!Blir så förbannad på den, eller snarare mig!!

Som denna bild. Har jag använt blixten rätt??
Känns som om deras ansikten har för många vita (överexponerade) prickar, typ på kinderna. Sen, e dem för röda i ansiktet?Vet inte men en kul "fotosession" var det iaf. Fick lite blodadtand.

På återseende

Vet inget om just den blixten, men går den att vinkla upp i taket så är det ett bra tips för att få mjukare blixtbilder. Under förutsättning att det inte är högt till tak. Taket bör helst vara vitt också. Kör en slutare på 1/4 - 1/10, kortare tid behövs inte eftersom blixten fryser bilden.

Ev. bör du också synca på andra ridån(Om du har den funktionen på blixten).

Jag tycker det ser ok ut. Att de får blänk i ansiktet är svårt att komma undan, de verkar ju ha partajat gott och då blir man lätt lite blank. Att kräva att de ska pudra sig innan är att ta i. :)

Färgen i bilden blir lätt lustig, beroende på vad det är för ljus i bilden. När du har långsam synk, dvs du låter exponeringen vara både från det befintliga ljuset och blixtljuset, kommer du ha två ljuskällor med troligtvis olika färgtemperatur. Beroende på vad du sätter vitbalansen till kommer du få olika resultat på bakgrund respektive förgrund. Om du är osäker, prova att plåta i NEF och testa att i efterhand justera vitbalansen mellan de olika lägena och se vad du tycker bäst om.

När det gäller synkronisering på andra/bakre ridån så kan det ibland vara problematiskt. Du tar en bild och blixten brinner av en bråkdel av en sekund efteråt. Om motiven rör sig eller inte är medvetna om att det tar en bråkdel av en sekund kan de vända sig bort, flytta sig eller blinka. I partymiljö där man ändå inte ser rörelsemönstren på samma sätt skulle jag nog köra med synkronisering på främre ridån (vanlig "slow sync") om jag inte märkte att det såg lustigt ut. Ofta är det när man har ljusspår från billyktor och liknande som det blir väldigt påtagligt.

Det finns mycket att nämna om blixtfotografering. Det Johan säger om att vinkla blixten är smart, men tänk på att den måste kunna nå motivet. Tänk dig att du "spelar biljard" med ljuset och ska studsa det i en vägg eller ett tak för att nå ditt motiv.

Det finns ett väldigt billigt och enkelt knep att tillgå om man väljer att vinkla blixten uppåt. Klipp ut en bit vit pappskiva, avlång och lika bred som blixthuvudet. Fäst det med en gummisnodd kring blixten. Normalt när du vinklar blixthuvudet uppåt kommer lite ljus gå förlorat för det går mer bakåt. Med detta vita kort kommer det studsas framåt mot motivet och fylla i lite av de skuggor som bildas av att det i taket studsade ljuset kommer enbart uppifrån.

Ang detta med blixt och mingel.

Hur funkar det att använda en "omnibounce" på blixten när man slår den i taket?

Rekomenderat eller bättre att köra "rent"?

/Jocce

Jocce skrev:
Hur funkar det att använda en "omnibounce" på blixten när man slår den i taket?

Rekomenderat eller bättre att köra "rent"?
En "omnibounce" (eller "diffusion dome" som Nikon kallar sin dylika till SB-800) ger bäst resultat om det finns mycket att studsa i. Den sprider ju ljuset lite ytterligare och då bör det finnas väggar och tak som reflekterar det mot motivet för att göra nytta. (Att använda en omnibounce och bara skjuta rakt på utan att ljus som går åt sidorna kan studsa mot motivet är tämligen värdelöst, man vinner inget direkt på det annat än snabbare uttömda batterier).

Har man inte en sådan på lär det bli mindre spridning och inte lika mycket studsar mot väggar/tak utanför det område som blixten direkt lyser upp (återigen, tänk biljard).

Om du tycker om omnibounce eller inte beror nog mycket på var man plåtar.

Metoden med vitt kort (ett sådant finns inbyggt på SB-800) lämpar sig när man riktar huvudet rakt upp eller bara svagt framåt. Den metoden funkar alltså ganska ok när motiven står ganska nära och en vinkling lite mer nedåt skulle skjutit över motivet och studsat ljuset i taket bakom dem. Men bäst är att testa sig fram och se vad man tycker bäst om.

Nu kanske man inte ska testa på nästa fest, då är det ju "skarpt", utan ta ett gäng bilder i lugn och ro med olika metoder när man är på lämplig plats för att se vad man tycker funkar bäst.

wikman skrev:
Kolla in http://www.abetterbouncecard.com/ och gör ett besök på närmsta Panduro eller liknande.
Tack för dagens skratt, inget fel på videon annat än att den är liiiite lång. Men när man rullar ned på sidan och hittar texten:
A.) You just can't find ANY paper to use ...
B.) You don't have the time to make them yourself ...
C.) You are deathly afraid of scissors, blades, exacto knives ...
D.) You always have someone else do these things for you ...
E.) You REALLY want the foam miracle paper (I can't blame you on this one) and there isn't any to be found in your area.
samt en prislista som börjar på $20 kan jag inte låta bli att le! Killen har ju en underbart bra affärsidé!! :)

maxzomborszki skrev:

Det finns ett väldigt billigt och enkelt knep att tillgå om man väljer att vinkla blixten uppåt. Klipp ut en bit vit pappskiva, avlång och lika bred som blixthuvudet. Fäst det med en gummisnodd kring blixten. Normalt när du vinklar blixthuvudet uppåt kommer lite ljus gå förlorat för det går mer bakåt. Med detta vita kort kommer det studsas framåt mot motivet och fylla i lite av de skuggor som bildas av att det i taket studsade ljuset kommer enbart uppifrån.

Det här är ett mycket bra förslag som jag själv också gjort. Jag tycker det funkar bättre än min dyra Omnibounce. Omnibouncen ger faktiskt mer av de vita områdena i huden som du skriver om än vad pappskivan ger.
Ser kanske inte så coolt ut men resultatet blir faktiskt bättre.

Jag limmade ihop två pappbitar med en bit resårgummiband av rätt längd mellan dom. Då har du alltid gummibandet på plats och kan lätt sätta på skivan med en hand.

ps. Jag tycker din bild ser helt ok ut. ds

Tack för bra svar...

Jag använde för övrigt en omnibounce,sen riktade jag blixten snett mot taket!Kanske hade klarat mig bättre utan den nu när jag läst här och sett videon?
Vissa bilder blev dock klockrena enligt min smak men dem bilderna hade oftast nått befintligt ljus i bakgrunden som gjorde bilden snygg.

Sen tack för tipset MAX om att ändra vitbalansen. Låter vettigt de där med blixtljusets färgtemp och omgivningsljusets färgtemp. Jag fotade i NEF så jag ska försöka mig på de omedelbums!

PS:
Gillar micken han snackar i. Han e väl en gammal kyrkopianist.

PS2:
Angående kameran som mingelverktyg.Hur funkar de sen om man kommer med en pappskiva fastsurrad på kameran.

Fan, glömde bifoga en bra bild

1 gång e ingen gång. 2 gånger e 1 gång för mycket brukar de heta.

Bilagor

• dsc1897.jpg
    dsc1897.jpg
    92.5 KB · Visningar: 733
Grattis till att du fått samtligas uppmärksamhet! Det är inte alltid så lätt.

Kanske idé att teckna/skriva något ballt på pappskivan man ev. använder till blixten... ;-)

Jag kör med Nikons diffusion dome på SB800, blixten riktad 45 grader uppåt. Tycker att det oftast ger bäst ljus. Lite mjukare än blixten rakt på, lite mer naturligt än att slå den i taket. Med blixten i taket kan folk få väldigt skarpa blänk i pannan och kolsvarta skuggor under näsa/haka mm.

Något att tänka på dock; om du har en del omgivningsljus, typ glödlampor som belyser ditt motiv och ändå kör med blixt så ska du använda lite kortare slutartid (t ex 1/60s) för att få skarpa bilder med rätt färgtemp. Med lång slutartid så får du oftast rörelseoskärpa och konstiga hudtoner när glödljus och blixt blandas.

Alternativet är att skippa blixten. När det är riktigt mörkt, typ nattclub så kan du med fördel köra blixt och lång slutartid (0.5 - 1/20 s) för att få med bakgrundsljuset. Motivet blir då i princip bara belyst av blixten och därför skarpt.

Jag plåtar vimmel i Norrköping för www.nattstad.se, kolla in där så kan du se lite vad jag menar =)

Bara att gå ut och experimentera!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar