Annons

Kameran med bäst bildkvalitet i Auto-läget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Vilken kamera ger bäst bildkvalitet i Auto-läget?
Dvs inte bara i fullt dagsljus utan även vid dålig belysning (men utan användande av blixt).

Är det så att stora sensorer (som i DSLR) är helt avgörande?
Eller krävs det dessutom att objektivet är ljusstarkt?

Läste nyligen ett foruminlägg (tror det var Makten som skrev) där skribenten hävdade att om man i första hand är ute efter hög bildkvalitet kan man ju lika gärna satsa på en begagnad DSLR med spegel, eftersom det blir klart billigare än att köpa en spegellös systemkamera av senaste snitt.

Jag är klart medveten om att min frågeställning är en aning naiv...
Hoppas ändå på ett och annat klokt svar!

Vilken kamera ger bäst bildkvalitet i Auto-läget?
Autoläge ska man undvika, eftersom det i de flesta kameror helt begränsar fotografens valmöjlighet. Normalt kan man i autoläge ("grön ruta") inte välja vilken af-punkt som ska användas, inte välja format på bildfilerna osv. Använd P-läge istället. Eller ännu bättre: lär dig hur A- och S-läge fungerar. komplicerat är det inte.

(Jag är ledsen att det inte är det svar du ville ha. Men det är nog ett bättre svar.)

Alla digitala systemkameror ger bra bildkvalitet, i rätt händer och med ett bra objektiv monterat. Självklart är beg hus + objektiv bättre bang-for-the-buck, då du får exakt samma prylar till ett 25-30% lägre pris.

Vad vill du fota? Hur tung får kamera + objektiv vara? Vilken budget?

Har du redan en 5D + objektiv idag? (inte EOS men KM)

Här skall du få ett annat svar du kanske inte gillar:)

OM du är så intresserad av bra kvalitet att du väljer systemkamera och orkar starta en tråd så tycker jag att du också skall satsa lite energi på att lära dig använda kameran utan att behöva förlita dig på automatiken.
Som många sagt innan så finns det ingen automatik som inte blir lurad i tid och otid.
Alltså; plugga och träna.

Svar på din fråga. Panasonics nya iA fungerar ofta mycket bra.

Kör man en systemkamera i full automatik brukar man även överlåta beslut om blixt ska användas eller ej till kameran.

Större sensor innebär möjlighet till bättre bildkvalitet, men det innebär också att man har större möjlighet att påverka bilden, något som gör det svårare för autonatiken att förutse hur du vill ha bilden.

Ska automatiken välja litet eller stort skärpedjup, lång eller kort slutartid? I regel blir det klart bättre om fotografen själv styr dessa parametrar.

Svar på din fråga. Panasonics nya iA fungerar ofta mycket bra.

Det här är OT så det skriker om det, men jag undrar vad hornavan grundar uttalandet på.

Jag har i ett par års tid fotograferat med en Panasonic Lumix G1, och jag har provat just den "intelligenta" automatiken iAuto och likaledes den lika föregivet intelligenta ISO-funktionen hos kameran och kan bara konstatera att det är en bluff, en riktig bluff, vilket Panasonic inte är ensamma om i branschen. Därmed inte sagt att Panasonics automatik skulle vara dålig eller sämre än andras; teknikerna har kanske lärt sig något sedan de första automatiska kamerorna kom på femtiotalet.

Så det är sant att den oftast fungerar mycket bra, precis som på vilken annan automatisk kamera som helst. Däremot ser jag ingen vinst i att använda vare sig den ena eller den andra i-funktionen när man har en Panasonic. Samma naturlagar gäller Panasonic som andra märken.

Och nej, svaret på ursprungsfrågan är mycket lik den om längden på ett snöre.

Systemkameran ger bättre kvalitet än kompakterna på grund av den större sensorn, men det finns kompakter med väldigt ljusstarka objektiv, t.ex. Olympus XZ-1 som har ett objektiv med ljusstyrkan f/1,8-2,5. Är alternativet en enkel systemkamera med ljussvagt kitobjektiv så kan det hända att olympusen är strået vassare i sämre ljus, men det beror på hur högt man måste pressa iso. Om man med systemkameran och kitobjektivet måste använda iso 6400 men man klarar sig med iso 800-1600 med kompakten, så kanske den senare är ett smartare alternativ. Men den större sensorn ger ändå oftast bättre detaljteckning och tillåter lite större utskrifter. Gissar jag. Dessutin så behlöver inte ett ljusstarkt objektiv kosta så mycket till en systemkamera, men en 4x zoom med ljusstyrka f/1,8-2,5 lär man inte hitta till en systemare.

De flesta enklare systemkamerorna har som kompaktkamerorna ett blixtlöst autoläge bredvid gröna rutan, men jag skulle själv inte vilja förlita mig på den helautomatiska autofokusen som man för det mesta måste använda då man kör med autolägena, speciellt inte med systemkamera.

Det här är OT så det skriker om det, men jag undrar vad hornavan grundar uttalandet på.

Jag har i ett par års tid fotograferat med en Panasonic Lumix G1, och jag har provat just den "intelligenta" automatiken iAuto och likaledes den lika föregivet intelligenta ISO-funktionen hos kameran och kan bara konstatera att det är en bluff, en riktig bluff, vilket Panasonic inte är ensamma om i branschen. Därmed inte sagt att Panasonics automatik skulle vara dålig eller sämre än andras; teknikerna har kanske lärt sig något sedan de första automatiska kamerorna kom på femtiotalet.

Så det är sant att den oftast fungerar mycket bra, precis som på vilken annan automatisk kamera som helst. Däremot ser jag ingen vinst i att använda vare sig den ena eller den andra i-funktionen när man har en Panasonic. Samma naturlagar gäller Panasonic som andra märken.

Och nej, svaret på ursprungsfrågan är mycket lik den om längden på ett snöre.

Jag grundar mitt uttalande på min erfarenhet av GH2 och G3 och min erfarenhet som yrkesfotograf under 40 års tid.
Jämfört med Canons gröna auto så är Pannans iA överlägsen och har ofta överraskat mig positivt.
Jag undrar vad det är som är bluff? Det får du gärna utveckla.

Är det så att stora sensorer (som i DSLR) är helt avgörande?
Eller krävs det dessutom att objektivet är ljusstarkt?

Ja och ja.

Vill du ha bra bildkvalité i dåligt ljus utan blixt så skall du absolut satsa på så stor sensor som möjligt och bra ljusstyrka på objektivet. Om det är statiska motiv som du skall fota bör du dessutom ha stativ eller bildstabilisering. Då har du bäst förutsättningar för att lyckas.

Håller också med övriga om att Auto-läget sällan är så bra. Som Erland skriver så kan du då inte kontrollera var fokus hamnar i bilden. En sak som jag jag tycker är grundläggande.

Vad gäller exponering tycker jag dock att man kan låta kameran bestämma om man nu är "lat". P-läget med Auto-ISO är precis lika enkelt som "Gröna rutan" men ger ganska mycket bättre möjligheter till kontroll.

Allt utom M är automatläge!

Beroende på situationen kan man välja olika autolägen. Ibland P-läge, när ljuset är bra och det inte är så avgörande hur kombinationen tid/bländare blir. Ibland A/Av-läge när man vill ha den bländare där objektivet är skarpast. Eller för att välja stor bländare för bakgrundsoskärpa. Ibland S/Tv-läge för att kunna ställa in kort tid för att vara säker på att inte få skakningsoskärpa med ett långt tele.

I knepiga ljussituationer då kameran kanske inte träffar rätt är det smart att gaffla ett steg upp och ett steg ner med exponeringskontrollratten och ta tre bilder med olika exponering. Det är ofta enklare än att köra i helmanuellt M-läge.

Jag vill kunna välja var kameran mäter ljuset och var fokuspunkten ska vara. Med grönt läge blir det alltid evaluerande mätning och kameran gissar var fokus ska vara, och det kan bli heltokigt. Oftast använder jag spotmätning och bara en fokuspunkt. Där vill jag bestämma själv. Men är jag väl bestämt var kameran ska mäta exponeringen får den sköta det själv.

Alltså: Autoexponering är jättebra, men man behöver hjälpa kameran lite på traven om det ska bli bra. Och det kan man bara i begränsad grad i gröna läget.

Alla kameror fungerar nog lika bra eller dåligt i gröna läget, misstänker jag.

Till och med M är automatläge om man ställer in exponeringen efter kamerans ljusmätare, bara att värdet tar vägen om fotografen innan det ställs in på kameran igen.

Knepig fråga att svara på då olika automatiska inställningar sker efter fasta inbyggda mönster. Dessa skiljer sig lite från modell till modell så att den ena klarar en situation bättre än andra men i andra situationert blir det annorlunda. En del tillverkare har utvecklat det till att kameran ska känna igen situationen och ställa in sig därefter, fungerar det blir det nog bra men det kan lika gärna bli helt fel. Det är som med bilkörning, man får nog lov att lära sig styra själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar