Annons

Kameran i vattentät säck - Kondensproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Till våren ska jag ut på kanotäventyr/Scouting och vill gärna bära med mig kameran. Dock vill jag inte att den ska ta skada av vatten vid eventuell oförutsedd händelse...

Hur ska jag förvara den?

Jag har en vattentät säck, men jag kan ju omöjligt hålla en 100% torr miljö i den. Om inte vatten kommer in, så kommer ju inget vatten (fukt) ut. Farlig risk för imma och kondens?

Är det bättre att förvara hela fotoryggsäcken i en vattentät säck?

Det finns ju vattentäta sportkameraväskor, men så mycket är jag inte ute att jag motiverar ett sådant inköp.

Är det någon som har bra erfarenheter?

Magnus Fröderberg - Du har ju haft med dig kameran både i kanoten och krävande scoutäventyr har jag sett. Hur har du gjort? Eller heter lösningen "Vädertätad MKII" ? =o)

Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Till våren ska jag ut på kanotäventyr/Scouting och vill gärna bära med mig kameran. Dock vill jag inte att den ska ta skada av vatten vid eventuell oförutsedd händelse...

Hur ska jag förvara den?

Jag har en vattentät säck, men jag kan ju omöjligt hålla en 100% torr miljö i den. Om inte vatten kommer in, så kommer ju inget vatten (fukt) ut. Farlig risk för imma och kondens?

Är det bättre att förvara hela fotoryggsäcken i en vattentät säck?

Det finns ju vattentäta sportkameraväskor, men så mycket är jag inte ute att jag motiverar ett sådant inköp.

Är det någon som har bra erfarenheter?

Magnus Fröderberg - Du har ju haft med dig kameran både i kanoten och krävande scoutäventyr har jag sett. Hur har du gjort? Eller heter lösningen "Vädertätad MKII" ? =o)

Mvh /Peter

Sist jag paddlade kajak, (i somras), så tog jag faktiskt inte M 6:an :)
utan en Kiev 4a med 35:a/vidvinkel
Hade den runt halsen nästan hela endagskajakturen.
Tog c:a två rullar.
Funkade bra för mig! :)
 
Är det inga extrema temperaturdiffar så klarar du dig med att bara förvara i den vattentäta påsen. Kom ihåg att förankra den i skrovet bara:=)!

Du kan ju göra som jag,, vira in kameran i en handduk och så in i påsen.. det skyddar mot stötar och slag också!

1DmII skadar ju inte såklart.. Men den är ju inte heller "tät"!


MVH Niclas,
 
Tack för era åsikter och tips!

Att vira in den i en handduk kan nog vara bra... Det tar hand om en del fukt också kan jag tänka mig. Ett extra objektiv kan man ju vira in ordentligt om man vill växla mellan turerna.

Mvh /Peter
 
En idé är ju att ha några påsar med sililonkulor, av den typ som brukar följa med när man köper elektronik, med i din vattentätasäck för att absorbera fukt.

Det borde ge dig ett tillräckligt skydd mot fukt.
 
ergu skrev:
En idé är ju att ha några påsar med sililonkulor, av den typ som brukar följa med när man köper elektronik, med i din vattentätasäck för att absorbera fukt.

Det borde ge dig ett tillräckligt skydd mot fukt.

Jag har alltid ngr sådana små påsar liggande löas i fotobagen, men hur bra fungerar de egentligen? Ngt att lita på helt enkelt?
 
Vattentäta påsar fungerar kanon tycker jag, jag har aldrig haft kondensproblem, och är de av kraftig kvalitet ger de också visst stötskydd. Jag har ofta kameran i påsen i ryggsäcken, eller hängande i avbärarbältet på ryggsäcken (funkar dock inte om man har en dyr tegelstenskamera, då blir man sne i ryggen...)

Tänk bara på att påsen med kameran kan sjunka till havsbotten när man kapsejsar om den inte är fäst i kanoten, typ runt ett ben till någon av toftarna (eller vad de heter i en kanot).

Jag brukar ofta ha kameran i fikalockan (i en påse) när jag påaddlar kajak, det lurigaste momentet är faktiskt att ta själva fotona, eftersom man då inte kan paddla samtidigt. Jag har lyckats bli uppspolad på land av en passerande motorbåt när jag fotade, då kameran inte var i påsen var det bara att hålla upp den med raka armar för att få den så högt över vattenytan som möjligt och hoppas att man inte skulle gå runt...
 
De så kallade påsarna med "silikonkulor" innehåller oftast torkmedel av något slag t.ex. natrium eller magnesiumsulfat och blir oftast mättade efter en tids förvaring så återanvändandet av dessa är knappast särskilt effektivt.
 
Diomedea skrev:
Vattentäta påsar fungerar kanon tycker jag, jag har aldrig haft kondensproblem, och är de av kraftig kvalitet ger de också visst stötskydd. Jag har ofta kameran i påsen i ryggsäcken, eller hängande i avbärarbältet på ryggsäcken (funkar dock inte om man har en dyr tegelstenskamera, då blir man sne i ryggen...)


Jag har alltid kamera och ett extra objektiv, batterier mm. i en vattentät påse hängande längst ner i ena axelremmen när jag åker långfärdsskridsko. Kameran och objektiv har jag inlindade i små handdukar mest för stötskydd men de ger väl visst fuktskydd också. Jag har också testat detta vid plurrningövningar utan problem. Det har aldrig varit några kondensproblem.
 
Ett annat tips är att skaffa CaCl-salt som har den egenskapen att det drar åt sig all fukt som den kommer i kontakt med, vägverket använder det när de inta kan använda vanligt salt NaCl.

/Mikael
 
JSL skrev:
De så kallade påsarna med "silikonkulor" innehåller oftast torkmedel av något slag t.ex. natrium eller magnesiumsulfat och blir oftast mättade efter en tids förvaring så återanvändandet av dessa är knappast särskilt effektivt.
Någonstans har jag läst att man kan återanvända silikonpåsar genom att stoppa dem i mikrovågsugnen en stund och därmed driva ut fukten ur dem. REFERERA INTE till mig om ni gör detta nu ;-) Detta är något jag läst, och inte testat. Kanske var det tom någon speciell typ av silikonpåsar som användes. Förbrukningstiden för sådana påsar var 2-3 veckor, sedan mikrade dem påsarna 10-15 min och använde dem på nytt.
//Glenn
 
Glenn Bark skrev:
Någonstans har jag läst att man kan återanvända silikonpåsar genom att stoppa dem i mikrovågsugnen en stund och därmed driva ut fukten ur dem. REFERERA INTE till mig om ni gör detta nu ;-) Detta är något jag läst, och inte testat. Kanske var det tom någon speciell typ av silikonpåsar som användes. Förbrukningstiden för sådana påsar var 2-3 veckor, sedan mikrade dem påsarna 10-15 min och använde dem på nytt.
//Glenn

Nja, för att göra en riktig "aktivering" av dessa salter brukar man pumpa vakuum på dem samtidigt som de hettas upp till ca 150C över natt. Micro låter inte riktigt bra iallf inte om man ska värma mat i den därefter.
 
JSL skrev:
Nja, för att göra en riktig "aktivering" av dessa salter brukar man pumpa vakuum på dem samtidigt som de hettas upp till ca 150C över natt. Micro låter inte riktigt bra iallf inte om man ska värma mat i den därefter.
Ska försöka hitta den referensen jag syftade på, och återkommer då. Men jag är rel säker på att de mikrade påsarna. De hade kanske inte möjlighet att pumpa vakuum på dem ;-) Nåväl, jag ska kolla.
//mvh Glenn
 
Har min kamera (D60) i sittbrunnen på kajaken varje helg hela sommaren och den verkar inte ha farit illa av det ännu. Oftast i vattentät påse, men ibland lös när vältrisken är liten och fotoobjekten många.
I en sittbrunn råder närmast regnskogsklimat, men jag har varken problem med imma eller andra problem. Kan tilläggas att det oftast sitter ett 300/4L på, och det är möjligt att det är såpass tätat att det inte immar inuti i alla fall, någon tätning mot huset är det ju inte.

Och annars, vad gör en kamera för nytta på en hylla hemma?
 
bildsten skrev:
Calciumklorid som nämndes en bit upp i tråden verkar vådligt. Blir det fuktigt så kan det börja rinna och kan orsaka korrosion.

Vad det är för torkmedel i påsarna som följer med diverse grejer vet jag inte. Men de blir ju mättade efter rätt kort tid.

Att torka grejer har varit uppe tidigare, bla här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=22796&highlight=bl%E5gel

Fungerar alldeles utmärkt att lägga i ett durkslag över en hink om du vill torka ur ett utrymme som normalt inte är fuktigt. Tror inte det gör att det rostar, men det kan kanske någom kemist reda ut bättre än mig.

/Mikael
 
Nu har jag hittat min referens angående att mikra silikonpåsar. Det rör sig förmodligen om samma typ av torkmedel som Sten N nämnde i tråden han hänvisar till. Jag läste det i boken Bird photography av David Tipling:

"..., however a good way of keeping humidity down in your camera bag, if staying in a rainforest or similar environment, is to use silica gel, a desiccant that absorbs moisture. You need to buy the indicating type, which is blue and then turns white when it becomes saturated and is no longer effective. It is easily re-used by sticking it in the oven for around 10 minutes at 150C, or a couple of minutes in a microwave should do the trick."

//Glenn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.