Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameran hänger sig när man bläddrar mellan bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Cina7

Medlem
För en månad sen köpte jag en begagnad Nikon D7000 som knappt hade använts. Allt funkade jättebra tills jag laddade batteriet. Efteråt hänger sig plötsligt kameran. Oftast händer detta när jag bläddrar mellan bilder jag tagit. Ljuset i displayen börjar "fladdra" eller så rör sig lodräta linjer över hela bilden. Åtkomstlampan för minneskortet blinkar länge eller lyser med fast sken. I det läget går det inte att göra någonting, inte ens stänga av kameran. Ibland hjälper det att ta ut batteriet, men ibland kvarstår problemet ändå. :-(

Vad ska jag göra? :-( Någon som förstår vad som hänt och hur jag löser problemet?

Prova att flytta SD kortet till den andra platsen och/eller testa med ett annat SD kort

Senast ändrad:
Står det inte livslängd också 0-4, 0 är nytt.

Om du har ställt in visning av tagen bild på displayen och struntar i att bläddra tillbaka etc, fungerar kameran då som den ska?
Det står livslängd 0. Det verkar som att den fungerar om man bara tar bilder, utan att bläddra mellan dem.

Det är iaf positivt. Kommer du inte vidare med problemet så går det ju ändå att använda den
Jag försöker uppdatera firmware nu, men min dator har ingen kortläsare. Jag trodde att jag skulle kunna använda usb-sladden mellan dator och kamera för att komma åt att lägga filen på minneskortet den vägen, men det fungerar inte. Har du något tips på hur jag kan kopiera firmware-filen till minneskortet utan kortläsare?

Jag försöker uppdatera firmware nu, men min dator har ingen kortläsare. Jag trodde att jag skulle kunna använda usb-sladden mellan dator och kamera för att komma åt att lägga filen på minneskortet den vägen, men det fungerar inte. Har du något tips på hur jag kan kopiera firmware-filen till minneskortet utan kortläsare?
Antar att det bara går via kortet, har för mig att de senare går via Wi-Fi också men D7000 har väl inte Wi-Fi utan adaptern?

Skaffa du en SD kort läsare, är väl alltid bra att ha, kostar väl inte mer än 50-100:-

Jag har Canon, har uppdaterat firmware. SD kort måste vara FAT 32 formaterat så att kameran känner av filen firmware. Det går via kamerans meny att få igång uppdatering. Din laptop måste ha en kortläsare SD (typ). Finns att köpa billigt USB med SD läsare ansluten till laptop.

Senast ändrad:
Jag har Canon, har uppdaterat firmware. SD kort måste vara FAT 32 formaterat så att kameran känner av filen firmware. Det går via kamerans meny att få igång uppdatering. Din laptop måste ha en kortläsare SD (typ). Finns att köpa billigt USB med SD läsare ansluten till laptop.
Jag lånade en dator med kortläsare och först trodde jag att problemen löst sig för jag kunde ta 10-15 bilder utan problem, men så fort jag bläddrade mellan dem så hängde den igen. :-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar