Annons

Kameran-från varmt till kallt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rob 63

Medlem
Jag undrar om det bara är att ta kameran från värmen, hänga den över axeln och gå ut och fota då det är kallt ute.
I min teori borde det bli kondens i kameran då den är varm och utsätts för snabb nedkylning, klara en kamera detta? eller ska man låta utrustningen ligga kvar i väskan och ställa ut den en stund innan man plockar fram grejorna så nedkylningen blir långsammare?
Då man sen ska in i värmen bildas ju ny kondens igen men det borde ju mestadels kondensera på utsidan kameran då? eller?

Är nybliven ägare av en Eos 40D, och den ska enligt instruktionen vara vädertätad??? lite difust begrepp tycker jag iaf. Hur mycket väder tål den? att man inte ska ta med kameran ut i ösregn utan skydd begriper nog de flesta, men vädertätad betyder det att kameran ska tåla lätt dis och dimma, ett duggregn, lätt snöfall eller snö storm, vart går gränsen?
 
Tack Don Ricardo!

Men jag får inte upp någon sida på länken du angav?
men om det står skrivet här om det tidigare ska jag nog kunna finna det med, ska leta lite ordentligare.
 
En nerkyld kamera blir alltså en kall yta. Om du tar in denna i värmen så kommer den varma fuktiga luften att avkondenseras på den kalla ytan eftersom varm luft kall hålla mycket mer fukt än kall luft. Kall luft innehåller således mycket lite fukt. Du kan tex frystorka varor och tom torka kläder i minusgrader...

En varm kamera innehåller ingen direkt luft, förutom den lilla luftmängden inne i spegelhuset då kanske. Således är det ju ganska lite mängd fuktig luft som kommer att avkylas...
 
Att ta kameran från inomhusvärmen och ut i kylan har för mig aldrig varit några problem. Men tvärtom kan ställa till med bekymmer. Det löser man genom att låta kameran ligga i en stängd kameraväska, i en tjock ficka eller så sveper man in den i t.ex en frottéhandduk, innan man går in ivärmen igen. Låter den värmas upp sakta där. Plastpåsar har jag aldrig provat men inbillar mig att luften i plastpåsen snabbt värms upp medan kameran förblir kall en längre tid, och därför bildas kondens på kameran. Ett mera temperaturisolerande hölje tror jag är bäst där både luft och kamera värms upp i ungefär samma takt.
 
Precis som Graal säger är det tvärtom som är dåligt.
Ha kameran kvar i väskan i ett par timmar så det får värmas långsamt. Själv lpter jag den ligga över natten. Det tar ganska lång tid om man har en tjock ryggsäck.
Se till att ta ur batteriet så att det inte kan bli någon kortslutning, om det trots allt skulle bli kondens.
Ta även ur minneskortet och köp en billig kortläsare, så slipper du vänta på att titta på dina bilder.
Sen köper du (eller så har du kvar några) silica gel-påsar och slänger i väskan. Dom suger upp den lilla fukt som finns.
Kostar inte mycket. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123559
 
Det lär väl finnas flera variabler som inverkar i detta fall. De praktiska erfarenheter som "köld-fotografer" brukar ha är att det inte blir några problem när man tar ut kameran från varm innetemperatur och till kall utetemperatur. Dock kanske det kan skilja lite mellan olika kamerakonstruktioner - det bästa sättet är förmodligen att du själv testar med just den utrustning du har - börja fota direkt så fort du kommit ut i kylan, fota litet till efter en stund, och sedan efter att kamera och objektiv helt har antagit den rådande utomhustemperaturen. Bara att sedan kolla upp ifall det under något skede bildas imma någonstans - i objektiv, sökare eller på sensor (det sistnämnda bör i så fall tydligt synas på bilderna efteråt)

När kameran kyls ner så brukar det huvudsakliga problemet vara att batterikapaciteten sjunker avsevärt. Du känner säkert till rådet om att ha ett batteri innanför kläderna, som hålls varmt av kroppsvärmen, som man sedan kan byta med.

När du sedan ska in i värmen igen, så kommer kondensation att ske huvudsakligen utanpå kameran, som du skriver (enligt den fysikaliska "lagen om den kalla väggen"). Därav rådet att innesluta kameran i en plastpåse eller någonting innan man tar in den. Under upptiningen kommer ju då kondensen att ske på plastpåsens utsida.

Canon 40D har tyvärr knappast någon vädertätning värd namnet - det är väl i stort sett inte mer än batteri- och minneskortluckorna som är tätade. Samtliga marknadens övriga semiprokameror har vad man som konsument skulle definiera att vara vädertätning - som Nikon D300, Sony A700, Pentax K20D och Olympus E-3. När det gäller Canon 40D verkar det handla om annonsavdelnings hype...

Ett annat problem som uppstår med digitalkameror i kyla är att LCD-skärmarna först blir tröga och sedan lägger av helt när temperaturen sjunker. Är man ute efter en DSLR som är lämplig för användning i kyla så ska man förstås titta efter sådana som har direktknappar för de flesta tagningsfunktionerna (är rädd att 40D inte är särskilt bra i detta avseende). Suveränen här är förstås den gamla Konica Minolta Dynax 7D - den har ju direktknappar, spakar och vred till alla funktioner (gäller även lillbrorsan 5D). Dessa kameror är ju de enda som är gjorda för att hanteras som analoga pro-kameror. Ett annat alternativ är förstås att helt enkelt använda sig av någon bra analogkamera!

Nu har du ju valt kamera redan, men ifall någon i övrigt skulle ha funderingar på att skaffa en modern DSLR som är lämplig för användning i kallt klimat (och inte är intresserad av någon begagnad D7D eller analog kamera), så skulle jag i första hand titta på Sony A700. Den är speciellt designad så att man kan ställa in alla funktioner man behöver komma åt vid tagningen även om man har tumvantar på (det går inte att manövrera någon av de andra modellerna utan att ta av sig handskarna ibland - vilket givetvis sänker arbetshastigheten samt avsevärt minskar antalet bilder man klarar av att ta - fingrarna blir ju snabbt stelfrusna). A700 har flest direktknappar, och dessa är fysiskt mycket mer separerade än på de andra modellerna. Olympus E-3 har kanske i och för sig f.n. den bästa vädertätningen av modellerna ovan, men de har missat väldigt när det gäller utformningen av knapparna. Dessa är små och ligger dessutom något UNDER ytan - svåra att manövrera i normala fall och helt hopplösa med handskar. Förvånande.


Till sist - mina egna praktiska erfarenheter av fotografering i temperaturer under minus 20 C ligger väldigt långt tillbaka i tiden. Dessa är huvudsakligen från min militärtjänstgöring när vi låg två veckor i Åre. Jag använde mig då av en Leica M2, och det var inga som helst problem med kondensering när jag tog ut den i kylan. Det enda jag gjorde var att försluta en plastpåse om den innan jag tog in den i värmen igen, och sedan låta den tina där under någon timme.

Och givetvis fanns där inga batterier som la av... Det enda jag tänkte på var att vara lite försiktigt vid filmframmatningen, eftersom filmen ju kan bli lite skör vid låga temperaturer.

Med en bra analog kamera bör man normalt inte ha några som helst problem i kyla, men man får räkna med att de moderna digitala kamerorna är betydligt känsligare.


Edit: Medan jag skrev han du få även en del andra svar, men sådant bjussar vi ju alltid på här på Fotosidan...
 
Senast ändrad:
Plastpåsar har jag aldrig provat men inbillar mig att luften i plastpåsen snabbt värms upp medan kameran förblir kall en längre tid, och därför bildas kondens på kameran. Ett mera temperaturisolerande hölje tror jag är bäst där både luft och kamera värms upp i ungefär samma takt.

Beträffande plastpåse så fungerar det mycket bra under förutsättning att plastpåsen försluts utomhus med kall luft i påsen. Kall luft innehåller mycket lite vatten och är alltså mycket torr. Även om luften i plastpåsen värms upp före kameran när man tar in den, så blir det ingen kondens på kameran. Kameran skall inte tas ur plastpåsen förrän kameran är uppvärmd.

Roine W
 
Tack FlyerOne, bugar och bockar för ditt uttömmande svar.
Kameran står nu på stativ på altanen och jag ska ta bilder med jämna mellanrum för att se vad som händer.
Har även tagit torkmedlet från "torrbollen" och stoppat i små påsar gjorda av min sambos nylonstrumpor och stoppat i en plastpåse som jag stoppar kameran i när den ska in från kylan :)
Vet inte om det funkar men sämre kan det väll inte vara.
 
Det verkar faktiskt finnas ett problem med att ta ut en varm kamera ut i kylan som man skall tänka på. Jag har erfaret det själv och har läst andra som upplevt samma sak och gäller när det är riktigt kallt.
Inomhus har man runt 30% relativfuktighet vid 20 grader en kall vinterdag. Det är väldigt lågt egentligen men då mätt vid denna temperatur.
När man tar ut kameran i sträng kyla som -20 grader kommer kameran långsamt att anta samma temperatur. Luften i spegelhuset kommer då att snart nå daggtemperatur där den 30% Rh vid 20 grader snart når 100% vid minusgrader och börjar avsätta sig på kalla ytor. En av dessa är sensorn.
Fukt sätter sig gärna på kondenskärnor (partiklar) på samma sätt som när moln bildas. Det gör att om man har små dammpartiklar på sensorn bildas snart en lätt kondens runt dessa och man ser fläckar i bilderna. Dessutom smetar det fast dammet vid sensorn.
Enklaste sättet att undvika det är att lossa objektivet några sekunder och låta kall och torr luft komma in i spegelhuset och ta hand om den fuktigare luft som finns där. Luften utjämnar mer eller mindre blixtsnabbt skillnaden i luftfuktighet. Håll kameran skyddad och med öppningen riktad nedåt. Annars är det som andra nämner värre när man tar in kameran i värmen igen. Själv slarvar jag oftast med att låta kameran acklimatisera sig i någon plastpåse eller kameraväska och har ännu inte märkt något problem med någon av mina kameror.
 
Jag funderade också på ifall det skulle kunna bli kondens på sensorn - det var därför jag som jag i första stycket av mitt långa inlägg ovan gav rådet att göra en koll av denna.

Vid mina egna erfarenheter för längesedan med en analog mätsökarkamera var det inga som helst problem. Kan ju i och för sig bero på att Leican inte har något stort spegelhus, och att man "förnyar sensorn" då och då...
 
Du har rätt att det var bättre förr med att filmen inte fick dessa problem. Idag ser man ju tyvärr inte dessa små fläckar annat än i bilderna senare.
Skulle vara intressant att ta ut en kamera och filma med ett makro hur dessa frostrosor långsamt bildades på sensorn.
Kanske någon duktig filmare kan visa oss och resten av världen förloppet.
Tydligen är det väldigt okänt.
 
Du har rätt att det var bättre förr med att filmen inte fick dessa problem. Idag ser man ju tyvärr inte dessa små fläckar annat än i bilderna senare.
Skulle vara intressant att ta ut en kamera och filma med ett makro hur dessa frostrosor långsamt bildades på sensorn.
Kanske någon duktig filmare kan visa oss och resten av världen förloppet.
Tydligen är det väldigt okänt.

Kolla wikipedia. Sök på Nucleation.

Det fenomenet borde förklara varför kondensen fäster på orenheter på sensorn.

Kort förklarat är det så att inget händer om det inte finns en Nucleating Agent.

Vatten fryser tex inte förän vid -42C om det är helt rent (artikeln tar upp destillerat vatten upphängt i olja som exempel), vid avsaknad av en Ice Nucleating Agent (INA).
Lite off-topic är det så vissa djur gör när dom går i dvala och har delar eller hela kroppen långt under fryspunkten.
 
Helt rätt. Jag känner fenomenet från hur moln bildas. På svenska tror jag det brukar kallas kondenskärnor på meteorologispråk.
Hur det drabbar kameror verkar däremot inte dokumenterat. Tror inte att antiskak och andra metoder hjälper mycket mot detta.
I allfall måste jag alltid göra ren min kamera med svabb metoden efter en sådan händelse. I Göteborg händer det inte ofta att det är så kallt så det är inget stort problem för mig.
Fotografer i norra Sverige borde däremot ha större bekymmer.
 
Helt rätt. Jag känner fenomenet från hur moln bildas. På svenska tror jag det brukar kallas kondenskärnor på meteorologispråk.
Hur det drabbar kameror verkar däremot inte dokumenterat. Tror inte att antiskak och andra metoder hjälper mycket mot detta.
I allfall måste jag alltid göra ren min kamera med svabb metoden efter en sådan händelse. I Göteborg händer det inte ofta att det är så kallt så det är inget stort problem för mig.
Fotografer i norra Sverige borde däremot ha större bekymmer.

Tvärtom tror jag det hjälper lite med dammavstötande sensorer. Ju fler "kondenskärnor" desto större problem kan tyckas.
Det bästa är naturligtvis att gå runt problemet och inte utsätta kameran för snabba temperaturförändringar =)
 
Säkert helt rätt. Utgick väl lite från min egen situtation där jag alltid håller sensorn ren genom att svabba den så fort jag upptäcker damm. Tycker nog att att filtret framför sensorn håller sig ganska ren under sommarmånaderna även om man ser en dammtuss på någon bild är den ofta borta på nästa bild.
Jo jag kollar ibland också kamerorna mot blå himmel och bländare 22 ibland.
Svabbar väl sensorn eller filtret för att vara exakt ungefär varannan månad på sommaren. Klart oftare på vintern. Dammskak är säkert en fördel men det löser nog inte problemet helt.
 
canon 400D i fjällen!

Var nu i helgen i fjällen. Hade för första gången med mig min Canon 400D
Första dagen var det -25 grader och jag var ute mellan 12-16 och kände i slutet hur sekig autofocusen börja bli plus att efter drygt 150 bilder var batteriet i stort set tomt. (brukar ta kring 700 på en laddning!)
Iaf jag lägger ner kameran i ryggsäcken innan jag går in och tar ut batteriet. Låter kameran ligga i drygt 2-3h i stugan innan jag tar fram den och tittar på bilderna.

Dagen efter är det kring -15 grader, Jag hämntade kameran och åkte två åk, hade fram kameran under ett åk och liften upp, När jag skulle in gjorde jag likadant, ut med batteriet och ner i väskan, vänta den här gången kanske 1h, satt in batteriet igenom och skulle slå igång kameran. Sten död =( vad kan ha hänt? någon kortslutning? detta var i fredags, idag söndag har jag låtit den "torka" men får fortfarande inte igång den =(

Kan man lämna in den någonstans? vad skulle dom kunna göra eller är det bara onödigt? kameran är 1,5 år gammal så har ingen garatin från försäljarna
 
2-3h är inte speciellt mycket. Är jag ute 4-5h i 0grader till -5grader är optiken fortfarande iskall efter 3-4h. Jag har ett gammalt ef300/4L som i princip är helt i metall, så det är ju lätt att känna hur varmt det är. Plast blir nog varmt snabbare, men det betyder ju inte att glas och metalldelar inuti kameran är det.
Faktum är att kameraryggsäcken är en väldigt bra isolator.

Ta ur minneskortet och använd en minneskortläsare. Ta även ur batteri och laddare. Då behöver du inte ta fram kameran ur väskan överhuvudtaget.

Låt kameran ligga några dagar och se om den vaknar igen. Se till att du verkligen har ett fullt batteri också, så att det inte är det som krånglar =)
 
Att ställa en flaska dricka på kylning medför ingen kondens på flaskan, oavsett om den ställs i kylen, eller på balkongen - det är först när den nerkylda flaska hamnar i rumstemperatur igen, som det samlas kondens på flaskan. Det hjälper föga att försöka "anpassa" temperaturen långsamt, eller i en väska. Det nerkylda måste skyddas från den funkt som finns i inneluften.

Strategi; rensa kameraväskan på allt som inte behövs för fotograferandet, ta med några kraftiga plastpåsar och påsklips ut, efter fotograferingen läggs allt som finns i väskan i plastpåsar och försluts med påsklips och läggs tillbaka i väskan som först därefter tas in i rumstemperatur. En av mina kompisar packar sedan upp allt igen och lägger det i handdukar, men det kan tyckas vara lite överförsiktigt ( vi pikar honom hejdlöst när han gör det ).

Att lägga kameran i plastpåse utomhus, gör att den ligger kvar i den torra utomhusluften och att den fuktiga inomhusluften inte kommer åt att kondensera på/i kameran. Kondenseringer sker istället på plastpåsens utsidan. Kompisens handdukar kanske suger upp kondensen lite - den skadar i vart fall inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.