Det lär väl finnas flera variabler som inverkar i detta fall. De praktiska erfarenheter som "köld-fotografer" brukar ha är att det inte blir några problem när man tar ut kameran från varm innetemperatur och till kall utetemperatur. Dock kanske det kan skilja lite mellan olika kamerakonstruktioner - det bästa sättet är förmodligen att du själv testar med just den utrustning du har - börja fota direkt så fort du kommit ut i kylan, fota litet till efter en stund, och sedan efter att kamera och objektiv helt har antagit den rådande utomhustemperaturen. Bara att sedan kolla upp ifall det under något skede bildas imma någonstans - i objektiv, sökare eller på sensor (det sistnämnda bör i så fall tydligt synas på bilderna efteråt)
När kameran kyls ner så brukar det huvudsakliga problemet vara att batterikapaciteten sjunker avsevärt. Du känner säkert till rådet om att ha ett batteri innanför kläderna, som hålls varmt av kroppsvärmen, som man sedan kan byta med.
När du sedan ska in i värmen igen, så kommer kondensation att ske huvudsakligen utanpå kameran, som du skriver (enligt den fysikaliska "lagen om den kalla väggen"). Därav rådet att innesluta kameran i en plastpåse eller någonting innan man tar in den. Under upptiningen kommer ju då kondensen att ske på plastpåsens utsida.
Canon 40D har tyvärr knappast någon vädertätning värd namnet - det är väl i stort sett inte mer än batteri- och minneskortluckorna som är tätade. Samtliga marknadens övriga semiprokameror har vad man som konsument skulle definiera att vara vädertätning - som Nikon D300, Sony A700, Pentax K20D och Olympus E-3. När det gäller Canon 40D verkar det handla om annonsavdelnings hype...
Ett annat problem som uppstår med digitalkameror i kyla är att LCD-skärmarna först blir tröga och sedan lägger av helt när temperaturen sjunker. Är man ute efter en DSLR som är lämplig för användning i kyla så ska man förstås titta efter sådana som har direktknappar för de flesta tagningsfunktionerna (är rädd att 40D inte är särskilt bra i detta avseende). Suveränen här är förstås den gamla Konica Minolta Dynax 7D - den har ju direktknappar, spakar och vred till alla funktioner (gäller även lillbrorsan 5D). Dessa kameror är ju de enda som är gjorda för att hanteras som analoga pro-kameror. Ett annat alternativ är förstås att helt enkelt använda sig av någon bra analogkamera!
Nu har du ju valt kamera redan, men ifall någon i övrigt skulle ha funderingar på att skaffa en modern DSLR som är lämplig för användning i kallt klimat (och inte är intresserad av någon begagnad D7D eller analog kamera), så skulle jag i första hand titta på Sony A700. Den är speciellt designad så att man kan ställa in alla funktioner man behöver komma åt vid tagningen även om man har tumvantar på (det går inte att manövrera någon av de andra modellerna utan att ta av sig handskarna ibland - vilket givetvis sänker arbetshastigheten samt avsevärt minskar antalet bilder man klarar av att ta - fingrarna blir ju snabbt stelfrusna). A700 har flest direktknappar, och dessa är fysiskt mycket mer separerade än på de andra modellerna. Olympus E-3 har kanske i och för sig f.n. den bästa vädertätningen av modellerna ovan, men de har missat väldigt när det gäller utformningen av knapparna. Dessa är små och ligger dessutom något UNDER ytan - svåra att manövrera i normala fall och helt hopplösa med handskar. Förvånande.
Till sist - mina egna praktiska erfarenheter av fotografering i temperaturer under minus 20 C ligger väldigt långt tillbaka i tiden. Dessa är huvudsakligen från min militärtjänstgöring när vi låg två veckor i Åre. Jag använde mig då av en Leica M2, och det var inga som helst problem med kondensering när jag tog ut den i kylan. Det enda jag gjorde var att försluta en plastpåse om den innan jag tog in den i värmen igen, och sedan låta den tina där under någon timme.
Och givetvis fanns där inga batterier som la av... Det enda jag tänkte på var att vara lite försiktigt vid filmframmatningen, eftersom filmen ju kan bli lite skör vid låga temperaturer.
Med en bra analog kamera bör man normalt inte ha några som helst problem i kyla, men man får räkna med att de moderna digitala kamerorna är betydligt känsligare.
Edit: Medan jag skrev han du få även en del andra svar, men sådant bjussar vi ju alltid på här på Fotosidan...