Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameran förstör mina minneskort!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gecco

Ny medlem
Jag använder mig för det mesta av en digital systemkamera men som alternativ när jag inte har platts att ta med denna har jag använt mig av en Nikon 5200 vilket jag nu bittert ångrar. Problemen började då mitt minneskort (256 MB SD-kort) helt utan förvarning slutade att fungera. När mitt tredje kort gav upp inom bara några veckor lyckades jag få Nikon att reparera min kamera och ersätta mina minneskort. Vad jag kan se på följesedeln så är det bytt H-kort och gjort en uppgradering av mjukvaran i kameran. Detta fungerade ett tag men nu har det vid ett flertal tillfällen kommit upp att minneskortet inte är formaterat vilket ger mig två möjligheter. Alternativ 1 är att svara nej på frågan om jag vill formatera kortet men då kan jag bara stänga av kameran. Alternativ 2 är att formatera kortet och jag kan använda det igen dock har jag förstört alla bilder jag tagit.

Är det någon som har råkat ut för samma problem eller vet om man själv kan försöka rädda bilderna på SD-kortet innan man formaterar det?

Daniel

Japp

Jag körde med en Coolpix 3100 en period innan jag skaffade digital systemkamera och råkade faktiskt ut för detta. Trodde att jag klantat mig eller nått (typ satt in kortet fel, men så var det inte). Alla bilder åt skogen. F-n vad sur jag var...vet dock ej lösningen. Men du är alltså inte ensam :-/

Det finns vad jag vet ingen bra lösning på det, mer än att i förebyggande syfte alltid föra över bilderna till datorn när man kommer hem.

Exakt!

Sedan är det väl bara en tidsfråga innan den första kameran med inbyggd hårddisk kommer. Då slipper vi allt tjafs med olika typer av minneskort, trasiga kort, långsam överföring etc.

Jag var och köpte 1 GB SD-minneskort sa försäljaren att jag skulle formatera det lite då och då. Kan det vara för att undvika sådana problem?

Jag har fått lära mig att formatera minneskortet varje gång jag tankat över fotona i datorn. Detta för att minimera risken med att det slutar funka.

Jag råkade ut för att ett minneskort jag hade och som jag aldrig formaterat på ett år helt plötsligt förstörde foton jag tagit, dom bara försvann.. Tack o lov gick fotona att återskapa med en programvara.

Efter detta så har jag formaterat minneskortet varenda gång, och problemet har aldrig mer uppstått

Tänkte bara tipsa om ett bra och GRATIS program för att rädda bilder från kraschade eller av misstag formaterade kort. Har använt detta program ett tag nu och det fungerar klockrent!

Har räddat bilder från SD & CF kort flera gånger.
Ibland har det hänt att minneskortet fått en knäpp och inte ens gått att komma åt från datorn när man skall läsa kortet, så då har jag varit tvungen att formatera om kortet i kameran innan jag har kunnat använda det i kortläsaren.

Men...trots formateringen har programet lyckats att återställa varenda bild!

Visst finns det andra "recovery" program att köpa för betydligt mera pengar, men eftersom detta program är "freeware" och som sagt gratis, och att det fungerar så duger detta för mig i alla fall.

Ladda ned och testa om detta kan vara något för er.

Här är länken: http://www.artplus.hr/adapps/eng/dpr.htm

Tack till alla er som gjort inlägg i diskussionen och ett särskilt stort tack till dig Richard! Programmet fungerade utmärkt och jag lyckades återskapa mina förlorade bilder
:) Nu är det bara att formatera om kortet och se om kamera fortsätter att strula! Har dock lite bättre mod nu när man förhoppningsvis kan återskapa sina bilder trotts att kameran tar bort dem.

Tack igen/ Daniel

Väcker denna gamla diskussion igen med en relaterad fråga...

Har just köpt en ny D800E. Tog några bilder i helgen (med ett helt nytt SD-kort) och när jag sedan skulle föra över bilderna till datorn, så har datorn problem med SD-kortet och vill att jag ska formatera det.
Jag har provat att koppla in det via både den interna kortläsaren i laptopen och med en extern kortläsare i två olika datorer.

I kameran funkar kortet fortfarande. Jag kan titta på bilderna jag tagit.

Vet någon vad som har gått fel?

Jag formaterade kortet i kameran innan jag började använda det.

Har just köpt en ny D800E. Tog några bilder i helgen (med ett helt nytt SD-kort) och när jag sedan skulle föra över bilderna till datorn, så har datorn problem med SD-kortet och vill att jag ska formatera det.
Jag har provat att koppla in det via både den interna kortläsaren i laptopen och med en extern kortläsare i två olika datorer.

Det här är ett långskott men koppla ur alla usb-enheter du har kopplat till datorn som du inte behöver. Min dator läser korten från D800E vanligtvis, men startar jag den externa hårddisken som är kopplad via USB på baksidan av datorn så klagar den interna kortläsaren med exakt samma meddelande. Hur det hänger ihop vet jag inte.

Det här är ett långskott men koppla ur alla usb-enheter du har kopplat till datorn som du inte behöver. Min dator läser korten från D800E vanligtvis, men startar jag den externa hårddisken som är kopplad via USB på baksidan av datorn så klagar den interna kortläsaren med exakt samma meddelande. Hur det hänger ihop vet jag inte.

Jag har testat alla USB-portar i datorn (och haft endast musen inkopplad via USB) och även den interna kortläsaren där man stoppar kortet direkt i datorn. Jag är inte rädd för att just dessa bilder gått förlorade (det borde gå att kopiera dem till CF-kortet i kameran), men är däremot orolig om det är kameran som orsakat detta...

I ditt fall låter det konstigt, det enda jag kan tänka mig är att den kanske protesterar om det är USB2/USB3-portar som inte är kompatibla med kortläsaren...

Vad är det för kort? Stöds det av kameran? Av kortläsaren?

När jag bytte till sista generationen nikonsystemkameror var jag tvungen att byta ut alla minneskort eftersom kamerorna hade problem att skriva.

Vad är det för kort? Stöds det av kameran? Av kortläsaren?

När jag bytte till sista generationen nikonsystemkameror var jag tvungen att byta ut alla minneskort eftersom kamerorna hade problem att skriva.

Det är ett vanligt SD 32gb Sandisk som jag köpte tillsammans med D800E hos Kameradoktorn. Så kompatibelt borde det vara. Och det funkar ju prima i kameran.

Jag ska prova med fler kort ikväll när jag kommer hem från jobbet och se om problemet kvarstår. Förhoppningsvis är det bara knas med just det kortet och då får jag väl gå och byta det.

Om nån haft samma problem är jag idel öra!

provat föra över bilderna från kamera direkt till dator istället? Jag är nog den enda kopplar ihop dator och kamera istället för minneskortsläsare ;).
Formatera sedan kortet i kameran igen och ifall problemet kvarstår.

/stefan

provat föra över bilderna från kamera direkt till dator istället? Jag är nog den enda kopplar ihop dator och kamera istället för minneskortsläsare ;).
Formatera sedan kortet i kameran igen och ifall problemet kvarstår.

/stefan

Det ska jag också testa. Då måste jag dock installera Nikonware och det vill jag egentligen inte. Men det kan vara värt ett försök.

Det är ett vanligt SD 32gb Sandisk som jag köpte tillsammans med D800E hos Kameradoktorn. Så kompatibelt borde det vara. Och det funkar ju prima i kameran.

Jag ska prova med fler kort ikväll när jag kommer hem från jobbet och se om problemet kvarstår. Förhoppningsvis är det bara knas med just det kortet och då får jag väl gå och byta det.

Om nån haft samma problem är jag idel öra!

Att du kan titta på kortet i kameran betyder inte att biden är ok lagrad. Du tittar närmligen på en preview i kameran. Prova ett annat kort, det kostar inte så mycket och du bör väl ändå ha fler.

Snabb fråga: Hur gammal är datorn och hur gammal är den lösa kortläsaren du använder?

Tänk på att äldre SD-kortläsare inte kan läsa SDHC-kort (4 GB och större).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar