Annons

Kameran betydelselös?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erbaverde

Ny medlem
Nja, en lite väl provocerande,och lite slarvigt ställd rubrikfråga.

Men vad jag har tänkt en del på är hur mycket själva kamerahuset gör för slutresultatet dvs bilden?

Är det egentligen inte objektivet till 99 %
bestämmer bildens skarphet, kontrast mm mm.

Ta exemplet Nikon EM kontra en proffskamera av samma märke.

Jag bortser helt från alla finesser, inställningsmöjligheter, ergonomi, tysthet,etc,etc. Här handlar det alltså enbart om att ta ett givet kort med samma inställning på de båda kamerorna och med samma superobjektiv.

Blir kortet som knäppts av Nikon EM på något vis sämre, oskarpare osv??
 
Det kan vara så att en modernare och ”proffsigare” kamera kan ge bättre bilder.

Troligen är spegeldämpningen bättre (eventuellt kan du fälla upp och låsa spegeln) vilket gör att kameran inte skakar till vid mellanlånga tider.

Att du kan välja tider i 1/3 steg är också rätt bra med en nyare kamera. Många tycker det är löjligt men jag vill ha den finjusteringen när jag skall fotografera en serie som skall ligga lika i exponering.
 
Erbaverde skrev:
...Är det egentligen inte objektivet till 99 %
bestämmer bildens skarphet, kontrast mm mm...
Nej. Stativ gör mycket för skärpan och att skärma av motljus är klart underskattat för kontrasten i bilden.
En bra sökare hjälper till att sätta fokus perfekt.
Avtrycket skall vara lagom hårt, jag har provat kameror som inte går att krama av avtrycket på utan att kameran rör sig i handen.
 
På den analoga tiden var det enklare. Då fyllde kamerahuset i stort sett bara funktionen att vara en ljustät låda.

För en del krävande fotografer var det ju praktiskt om den ljustäta lådan höll i alla lägen, så väl när det var kallt som blött.

Objektiven har betydligt större betydelse för ens bildmöjligheter än kamerahuset, det gäller även digitala hus.

Även om många har bättre och dyrare än de behöver så kan man inte säga att det är fel. Man har ju rätt att köpa de prylar man villa ha. Men det blir tokigt om man påstår att man gjort ett rationellt val. En del försvarar sig ju med att de måste ha just den finessen, osv...
 
Mikael har nog en viktig poäng där med avtrycket..
Har själv en gammal Practica som kräver en hel del kraft för att trycka av bilden, vilket naturligtvis kan ge oönskade rörelseeffekter,..

Sen tror jag det är jäkligt lätt att fastna bland finesser och funktioner idag, ja menar det är ju bara och titta hur samhället ser ut.

När det gäller mitt val av kamerahus var det just enstaka finesser som fick fälla avgörandet vilket resulterade i ett något dyrare hus än det var tänkt från början. Dock när det kvaliteten på bilden vet jag nog inte om det hänger så mycket på huset. Fast det är klart, om man har ett hus som är lättarbetat och som man trivs att handskas med är det ju "lättare" att ta bra bilder. Lite som att man blir en säkrare bilförare om ratten sitter på förarsidan istället för på passagerarsidan... Det blir ju så mycket lättare att koncentrera sig på själva bilkörningen då ;-).

Mange
 
Re: Re: Kameran betydelselös?

mipert skrev:
Nej. Stativ gör mycket för skärpan och att skärma av motljus är klart underskattat för kontrasten i bilden.
En bra sökare hjälper till att sätta fokus perfekt.
Avtrycket skall vara lagom hårt, jag har provat kameror som inte går att krama av avtrycket på utan att kameran rör sig i handen.
Helt sant.
Men om vi gör så här då:
Samma stativ (gärna ett Gitzo av kolfiber), samma optik (t.ex 85/1.4 på bländare 16), trådutlösare (eller självutlösare), uppfälld spegel, samma motiv, samma slutartid (1/500), samma typ av film, en Nikon EM, en Nikon F5.
Någon skillnad?
 
Skillnader på hus

Personligen tror jag att skillnaden mellan 2 hus av olika fabrikat och modell har väldigt liten betydelse för bildresultatet. I synnerhet om man testar på det sätt som Calle S föreslår och med analog film. Då handlar det om en ljuslåda rätt och slätt där skillnaden i resultat snarare avgörs av mekanikens pålitlighet (vid 100 bilder med samma tid/bländare - ser alla likadana ut, med samma exponering?) och exakthet. Troligen är det skillnaden i tid (tusendelar) eller bländarsteg som avgör om där blir någon skillnad alls.

Rent praktiskt, så tror jag att dessa skillnader är försumbara. För mig är det däremot viktigt att jag kan lita på kamerans exponeringsautomatik. Jag har viss kunskap om hur tid/bländare fungerar men det som sitter "i ryggmärgen" gäller bara för vissa ISO tal och inom ett relativt smalt tidsområde. Jag KAN räkna mig fram till vad som är ett bra tid/bländarvärde och få en bra bild, helt utan automatik... MEN det tar sån himla tid och oftast har motivet försvunnit för länge sedan vid dessa tillfällen. Säkert hade jag kunnat bli bättre med mer övning men tidsaspekten är ändå viktig.

De flesta kameror har imho en pålitlig ljus/exponeringsautomatik, under förutsättning att kameran är rätt kalibrerad och att mekaniken verkligen håller rätt tider och sätter bländaren till rätt värde.

Det skiljer sig dock lite mellan olika tillverkare och modeller när det gäller mätmetoder för flerfältsmätning och hur denna "bedömer" ljusinformationen i bilden, där jag upplever att nyare kameror har fått allt mer sofistikerade sätt att mäta ljuset.

Vissa kameror (även analogmodellerna för vanlig film) har en form av "bildbank" med bilder och mätvärden som kameran jämför med ljusinformationen i exponeringsmätaren för att beräkna "rätt" (rätt i detta fall är den "designade" värdet för en viss situation, bedömd av märkets ingengörer). Kameran kan även själv avgöra om den hålls på högkant eller horisontellt och tar hänsyn till detta. Lyxigare modeller tar även hänsyn till färginformationen i bilden och väger in detta då de avgör exponeringsvärdet.

All den här automatiken kan såklart skilja sig åt i olika situationer och bedöma ljusvärdet helt olika. Frågan är om detta skall bedömas som en funktion hos kameran som "ljusfångare" eller som "totalt bildresultat"...?

Vilken betydelse skall mätningsautomatik ges "kameran" vid en bedömning av om det är skillnad mellan kameror...?

Imho så är ljusmätningen en integrerad del av kameran som jag själv använder och förlitar mig på rätt ofta. Givetvis gör jag en egen bedömning av om värdet verkar rimligt eller inte och det handlar också om att känna sin utrustning och hur denna beter sig i olika situationer och hurmycket (om alls) som just min kamera med de objektiv jag använder behöver kompenseras i dessa situationer.

För övrigt håller jag med Pertman om att själva ergonomin har betydelse för resultatet i form av mängden kraft som behövs för "avtrycket" men skulle vilja lägga till att även andra knappar bör sitta så att jag inte skakar kameran i onödan (tex exponerings och af lås).

Man kan fråga sig hur stor betydelse dessa nyare funktioner har i praktiken men onekligen har tekniken utvecklats. Om tekniken verkligen leder till bättre bilder är en intressant fråga som tål att belysas i denna teknikens tidevarv. Jag är ingen 1800-tals människa som vill tillbaka i utveckling eller tror att allt var bättre förr, men jag vill inte pröjsa för en massa finesser och funktioner och sofistikerad elektronik med högre krångelpotential än en enklare om det inte gör någon skillnad för resultatet.

Personligen har jag bara kunnat jämföra mellan en äldre och en nyare systemkamera av samma märke, där den äldre kameran med "enklare" ljusmätning/exponeringsautomatik defacto tar "bättre bilder".

Vad som är "bättre bilder" är dock inte helt okomplicerat och frågan är om det är mig det är fel på, eller om definitionen för "rätt exponerad" (dvs "en bättre bild") har ändrats hos märket under tidsperioden mellan kamerorna. Den nyare kameran har varit på reparation där märkesverkstaden har justerat exponeringsautomatiken och bländare i objektiv så att denna nu "mäter" korrekt och ger "rätt exponeringar" enligt märkets standard... Subjektivt upplever jag att bildresultatet blivit bättre, alltså "bättre bilder" men fortfarande anser jag att märkets "standard" innebär en underexponerad bild med dålig kontrast som följd, vilket är en av de tyngsta anledningarna till att jag nu bytt märke.

Kanske kan det bero på valet av hus, som ligger i mellanprisklassen, dvs det är inte något "proffshus" men heller inte något renodlat "paketalternativ". Möjligen har tillverkaren optimerat ljusmätningen för att avsiktligt vara lite "bleka" med sämre kontrast, då dessa går att "jusetera" vid framkallning/förstoring av filmen. Iaf är det så jag uppfattat det, att ett mindre kontrastrikt negativ har en större tolerans för felexponering och går att justera mer vid förstoringen.

OM detta stämmer, så måste vi i bedömningen även ta hänsyn till i vilket syfte och för vem kameran är konstruerad och vad som är "en bättre bild" blir då ännu svårare att avgöra/svara på.


/Kjelle
 
Kanske kan man sammanfatta synpunkterna hittills så här:

1) Om vi tar ut fotografen ur ekvationen och sätter in ett riktigt stadigt stativ istället så stämmer nog påståendet att kamerahuset inte spelar någon roll (men då har vi inte berört filmplanhållningen som väl kan vara en faktor i synnerhet i mellanformat).

2) Med en fotograf istället för stativ påverkar husets kvalitet resultatet – saker som avtryck, spegelvibrationer med mera kan påverka bildens skärpa.

Och så skulle jag vilja tillägga:

3) Vid ögonblicksfotografering är husets kvalitet direkt avgörande – autofokus, exponeringsmätning, sökarbild och ergonomi kan vara skillnaden mellan en fångad och en missad bild.
 
Re: Re: Re: Kameran betydelselös?

Calle S skrev:
Samma stativ (gärna ett Gitzo av kolfiber), samma optik (t.ex 85/1.4 på bländare 16), trådutlösare (eller självutlösare), uppfälld spegel, samma motiv, samma slutartid (1/500), samma typ av film, en Nikon EM, en Nikon F5.
Någon skillnad?
Jag vill minnas att EM inte har någon spegeluppfällning, även om det naturligtvis torde sakna betydelse vid 1/500.

I övrigt är det ibland rätt stor skillnad på hus och hus när det gäller vibrationer. Min gamla Nikkormat var jag tvungen att fälla upp spegeln på i de flesta situationer där jag skulle ha struntat i det med min F4. Skillnaden på dämpning var verkligen enorm.
 
Re: Re: Re: Re: Kameran betydelselös?

jimh skrev:
Jag vill minnas att EM inte har någon spegeluppfällning, även om det naturligtvis torde sakna betydelse vid 1/500.
Jamen då så. Just Nikon EM är ju bara hypotetiskt. Ta en Canon EOS 3000 mot en Eos 1HS eller vad deras enklaste respektive värsting nu heter. Eller FG mot F100. Eller något annat.
Nå, blir det någon skillnad på bilden med exakt samma förutsättningar, slutartider, glugg, stativ men olika hus?
 
Det som väl i så fall kan påverka resultatet är väl exaktheten hos slutaren och placeringen av filmen.
Vet inte riktigt hur tillverkningen ser ut, men filmens placering i förhållande till objektivet och att filmen hålls plan torde vara av stor vikt för ett gott resultat. Kan det vara så att dyrare kamror är mer påkostade där?
 
Vi kan spetsa frågan lite till...

Är utrustningen betydelselös? Är vår förmåga att se och fånga intressanta motiv det som till allra största delen avgör hur våra bilder tas emot?
 
Erbaverde skrev:
Blir kortet som knäppts av Nikon EM på något vis sämre, oskarpare osv??

Nej, det blir likadant.

Jag tror att man skall hitta ett hus som man trivs med.
Om huset jobbar emot mig, så bör jag byta.
ex:
Tummen drar ALLTID åt "fel håll" i ratten.
Missar alltid tummen knappen?
För stort hus för handen?
 
Jag skulle vilja gå ett steg längre och hävda att -förutsatt att man har någorlunda ok optik- filmen är det som är mest utslagsgivande. De flesta objektiv klarar av att återge finare detaljer än vad våra vanliga filmer kan återge. Har själv gjort experimentet att plåta med Leica 90/2,8 (som är mycket skarp) parralellt med Canon 28-135 inställd på 90mm, filmen som användes var Fujicrome velvia. Till min egen förvåning var det omöjligt att avgöra vilka bilder som var tagna med vilken kamera. Möjligen går det att se skilnader om man använder en långsam sv film, men jag hävdar att det är bättre för bildressultatet att investera i ett bra stativ, än i dyrare kameror och objektiv.
 
Vad jag då har förstått, så har kamerahuset således en försumbar betydelse vad gäller bildens skärpa och kontraster. Det är objektivet som till i princip 100 % bestämmer detta.
 
Erbaverde skrev:
Vad jag då har förstått, så har kamerahuset således en försumbar betydelse vad gäller bildens skärpa och kontraster. Det är objektivet som till i princip 100 % bestämmer detta.

jepp, det ska vara en extremt dålig kamera för att du ska kunna få problem med interna reflektioner som sänker kontrasten. Men en Kiev 66 kan nog bjuda på en del roliga överraskningar... :)
 
Lustigt att du nämner Kiev. Min Kiev 88 är inte att tänka på vid motljusförhållanden just på grund av interna reflektioner som saboterar resultatet :)

/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.