Annons

Kameran börjar ge upp, vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klabbe Persson

Ny medlem
Tänkte höra vad ni har för tankar om detta. Jag har en EOS 350D som börjar jävlas, går att ta några kort sen blinkar Error i rutan och de går inte att ta mer kort, måste stänga av den och starta den igen för att de ska gå, och så är de hela tiden. Tror tom att de har blivit värre o värre.
Känns inte vidare lönt att försöka få den vidgjord, det har ju hänt en del på marknaden sen den köptes.

Så jag har kollat runt lite, men vad ska man satsa på? Dom jag har tittat på är 550D eller 600D, dom är väl ganska lika, känns lite som 600an är uppföljare av 550n?
Har även sneglat lite på 1100D mest pga priset. Skiljer ett par tusenlappar på dom olika. Vad har ni för erfarenheter? Vad hade ni valt?

Jag hade valt 7D.

Vilken modell man väljer är nog mest en ekonomisk fråga. Mitt bästa råd: köp en kamera som är lite dyrare (och bättre) än vad du egentligen hade tänkt. Enligt min erfarenhet är det något man aldrig ångrar. Däremot ångrar man ganska ofta att man snålat.

Jag hade valt 7D.

Vilken modell man väljer är nog mest en ekonomisk fråga. Mitt bästa råd: köp en kamera som är lite dyrare (och bättre) än vad du egentligen hade tänkt. Enligt min erfarenhet är det något man aldrig ångrar. Däremot ångrar man ganska ofta att man snålat.

Det är ju klart att du har rätt i detta, men att rekommendera en kamera som är dubbelt så dyr som det dyraste av dom andra alternativen är väl lite snett också...

Jag använder en 450D sedan drygt 2 år, och gör mitt bästa för att köra slut på den. Jag har siktet inställt på en 7D den dagen det är dax.

I dagsläget tror jag också att någon av 18-megapixlarna skulle vara det intressantaste, i Canons arsenal.
600D, 60D eller 7D.

Köp den dyraste du tycker du har råd med. Det finns alltid något man ångrar att man inte fick med när man går ner i pris, men samtidigt får ibland ekonomiska realiteter också räknas in.

Fast det gjorde jag inte. Jag (precis som skribenten före mig) talade om vad jag hade valt om jag hade varit i den situationen.
Nej, du gjorde inte samma som jag. Jag svarade vad jag hade valt av dom fyra. Om du läser vad TS skrev så frågar han "vad hade ni valt?".

Precis. Och den frågan svarade jag på. TS frågade inte "vilket av ovanstående alternativ hade ni valt?".

Erland, du är en klok man, så jag borde väl inte ge dig råd, men detta är väl ett fall då man bör läsa litet mellan raderna?

Per.

PS. Själv hade jag kastat kameran och sparat ihop till en snygg cykel! ;-) DS

Tänkte höra vad ni har för tankar om detta. Jag har en EOS 350D som börjar jävlas, går att ta några kort sen blinkar Error i rutan och de går inte att ta mer kort, måste stänga av den och starta den igen för att de ska gå, och så är de hela tiden. Tror tom att de har blivit värre o värre.
Känns inte vidare lönt att försöka få den vidgjord, det har ju hänt en del på marknaden sen den köptes.

Så jag har kollat runt lite, men vad ska man satsa på? Dom jag har tittat på är 550D eller 600D, dom är väl ganska lika, känns lite som 600an är uppföljare av 550n?
Har även sneglat lite på 1100D mest pga priset. Skiljer ett par tusenlappar på dom olika. Vad har ni för erfarenheter? Vad hade ni valt?

Är märket heligt? Har du investerat i fina objektiv?

Ett kort inlägg bara: om du håller dig till Canon och motsvarande kategori kamera skulle jag valt 550D över 600D. Varför: 600D har egentligen bara 2 fördelar över 550D: vridbar TFT skärm och trådlös blixtstyrning. För detta betalar du 2000:- mer. Byggkvalitet mm är samma. För bara 1000:- mer än 600D får du 60D med betydligt bättre sökare. Men nu är vi uppe i 3000:- mer än 550D. Mediamarkt har 550D + 18-55 IS för 5895:-. IS zoomen är skarpare än den 18-55 utan IS du säkert fick i paket med din 350D. Annars titta på en beg 40D för max 3500:- eller 50D för någon tusenlapp till.

...Jag har en EOS 350D som börjar jävlas, ...
Så jag har kollat runt lite, men vad ska man satsa på? Dom jag har tittat på är 550D eller 600D ... 1100D ... Vad hade ni valt?

Skillnad på 550 och 600 är väl i huvudsak den vinklingsbara displayen. Båda kan betraktas som nyare modeller av 350 på så sätt att de ingår i samma gruppering av "glad-amatör-kamera". Alltså tre siffror i modellbeteckningen. 1100 är en instegskamera så även om den är nyare än din 350 och kanske har bättre prestanda så är den ändå på sätt och vis en nerbyte.

Av de du räknat upp hade jag valt 550D för jag ser ingen som helst nytta i den vinklingsbara skärmen på 600D.
Men troligen hade jag sneglat på någon tvåsiffrig modell också. Fast de är dyrare. Men jag går ju å andra sidan och fantiserar om en 5D mk II :)

Petter ...

Jag skulle valt en begagnad 40D eller 50D för 3-4000 kr. För det var precis vad jag gjorde för att ersätta min 400D. En 40D alltså, i mitt fall.

Om du är intresserad av att filma funkar det ju inte förstås. I det läget hade jag nog tagit ett djupare grepp i plånboken och skaffat en 7D eller 60D. 550D och 600D är förstås tänkbara, men nu har jag vant mig vid ett större hus och vill inte tillbaka till de små. Inte för att de ger sämre bilder, för det gör de inte, men ett större hus med mer knappar och rattar som 40,50,60 och 7D ger fotografen snabbare och bättre kontroll över bilden.

Tackar för alla era svar, känner mig lite klokare nu.
Ska ta och kolla upp beg. marknaden lite verkar som den bästa vägen att gå egentligen.
Jag är väl inte tokigt märkestrogen, men har gått och lärt mig lite nu och det känns som jag har hyfsad koll på hur canon kameran funkar.

Ett + med att köpa en begagnad för lite mindre pengar är ju att jag kan köpa mig ett lite trevligare objektiv gemfört med om jag skulle köpt en ny kamera, och ett nytt objektiv har jag funderat på ett tag men nu får jag prioritera ett nytt hus ist.

Kom gärna med fler synpunkter, är bra med åsikter från många håll.

Vad har du i objektivväg och hur mycket pengar kan du tänka dig lägga? En begagnad 40D låter som en bra idé, har en själv och den är tokbra! Dock är jag såld på fullformat och dess dynamiska omfång, så en begagnad 5D hade nog suttit fint i dina händer om du har pengarna!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto