Annons

Kameramärke och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
När man läser i många trådar som uppfattas Lightroom som en väldigt bra och viktig del i arbetsflödet framförallt när det gäller RAW.

Jag får dock intrycket av att det inte är Nikon-fotografer som kör ACR i Lightroom eller har jag fel?

Ni som kör Lightroom, vad kör ni för kameramärke och varför just Lightroom?

ACR är samma sak som Adobe Camera Raw å har inte jätte mycke att göra med lightroom då det oftast ses som ett fristående program.

Ja fotar med Canon och använder lightroom för ett bra flöde och det har alla inställningar man behöver för redigering.. Visst saknar man retusch möjligheter ibland men då har man ju photoshop.

Jag kör Nikon.
Det är arbetsflödet som gör att jag använder Lightroom. Använder nästan aldrig Photoshop längre för att redigera bilder. Även Librarydelen i Lightroom tycker jag är lätt att jobba med.
Printdelen är suverän

Christer

När man läser i många trådar som uppfattas Lightroom som en väldigt bra och viktig del i arbetsflödet framförallt när det gäller RAW.

Jag får dock intrycket av att det inte är Nikon-fotografer som kör ACR i Lightroom eller har jag fel?

Ni som kör Lightroom, vad kör ni för kameramärke och varför just Lightroom?

Jag använder Lightroom och CS3 (än så länge), Nikon-fotograf. Som jag ser dt är detta en optimal lösning. Det finns säkert variationer vad avser framkallning av märkesspecifika raw-filer (Nikon, Canon t ex har egna varianter), men jag kan faktiskt inte se ngn vettig orsak att använda dessa - ställt mot styrkan i kombinationen Lightroom och Photoshop. Knepet är att lära sig verktygen ordentligt.

Jag kör Nikon och körde Lightroom redan när jag hade Canon. Ser ingen anledning till varför jag skulle ändra mitt arbetsflöde. Trivs bra med Lightroom. Jag kör endast NEF. Jag tar hjälp av Capture NX när jag har hög-ISO bilder. Jag tycker inte att NX är tillräckligt logiskt/snabbt för att använda detta uteslutande. Dessutom är NX me en framkallare och Lightroom är en bilddatabas med framkallningsmöjligheter (m.m.)

Jag är så pass mot strömmen att jag kör med Olympus och har testat Lightroom, men tyckte inte att det passade mig, så jag valde istället att använda mig av Olympus Studio 2.

Har funderat på att testa Lightroom igen men det är med tvekan. För de som trivs med programmet är det säkert bra och användbart.

Jag fotar uteslutande NEF med min D80 och har slutat jobba med Lightroom eftersom jag tycker jag får ut mer av bilderna i CaptureNX. Lightroom har ett överlägset gränssnitt, men CaptureNX går bra att lära sig och har drägliga prestanda i och med version 2.

Framförallt är det högre ISO där skillnaden märks. ViewNX/CaptureNX lyckas enligt min mening mycket bättre än Lightroom med att ta hand om bruset på ett bra sätt. I Lightroom upplever jag det som kantiga störande artefakter medan Nikons programvaror ger ett bättre slutresultat. Sedan gillar jag U-points i CaptureNX och enkelheten att slå av och på enskilda justeringar.

/Lars

Canon 5D och Lightroom

Jag kör med Lightroom och har en Canon 5D. Jag gillar arbetsflödet i Lightroom och hanteringen av mina raw-filer. Jag editerar sedan bilderna i Photoshop. Jag kan inte Lightroom fullt ut än men tycker det fungerar bra ändå. Gillar att jag kan redigera alla bilderna samtidigt, exvis för att ändra vitbalansen på alla bilder. Jag har testat andra varianter men tycker de var krångligare. Jag brukar göra ett webgalleri till mina kunder så de kan välja vilka bilder de vill ha efter en fotografering.
//Bee

Jag fotograferar med Sony A700 och Ricoh GR Digital2, alltid i RAW-format. Sony använder sitt eget ARW och Ricoh använder DNG.

Vid hantering av hel serie med bilder använder jag Lightroom 2.2 och som hjälp har jag en hel drös med nedladdade presets.

Om jag vill förändra/förbättra enskilda bilder använder jag Photoshop Elements 7 (med ACR 5.2). Som hjälp i Elements använder jag följande plug-ins: Silver Efex Pro för konvertering till svart/vit, Viveza för förändring av del i bilden (typ lager), Dfine 2.0 för brushantering, Sharpener Pro 3.0 för skärpehantering och Color Efex Pro 3.0 för lek med filter och effekter.
Om jag är på riktigt lekhumör gör jag HDR-bilder med hjälp av ett program som heter Photomatix Pro (3.1.2).

LX3 och lightroom

Jag använder förutom Nikon även en LX3 som tack och lov fungerar med nya Lightroom2.2. För individuell bildbehandling blir det CS3.

Nikon

använder jag ihop med Aperture som jag tycker är världens bästa prog. Använde PS tills jag gav Aperture en chans o nu kommer jag nog inte använda annat.

Jag kör Nikon och körde Lightroom redan när jag hade Canon. Ser ingen anledning till varför jag skulle ändra mitt arbetsflöde. Trivs bra med Lightroom. Jag kör endast NEF. Jag tar hjälp av Capture NX när jag har hög-ISO bilder. Jag tycker inte att NX är tillräckligt logiskt/snabbt för att använda detta uteslutande. Dessutom är NX me en framkallare och Lightroom är en bilddatabas med framkallningsmöjligheter (m.m.)

Dito förutom Canon!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto