Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

K_Jakob

Ny medlem
Ska troliga köpa en ny kamera, jag har kollat runt men kan inte bestämma mig för vilken.

de jag har kollat på är följande:

Nikon d60
Nikon d80

Vilken av dessa presterar best vid höga ISO tal?
Finns det någon annan kamera som ni tycker är ett bättre köp i ungefär samma prisklass?
 
Ska troliga köpa en ny kamera, jag har kollat runt men kan inte bestämma mig för vilken.

de jag har kollat på är följande:

Nikon d60
Nikon d80

Vilken av dessa presterar best vid höga ISO tal?
Finns det någon annan kamera som ni tycker är ett bättre köp i ungefär samma prisklass?

Förmodligen D90 men den är lite dyrare. Skulle tro att D60 och D80 ger ungefär samma prestanda på högre iso tal medan D90 sannolikt är ett snäppet (ett steg) bättre. Dvs en ISO 1600 bild på D90 ger nog ungefär samma brus som ISO 800 på D60/D80.
 
Jag sitter på en D50, kommer att uppgradera till en D90 pga bättre censor och väldigt lite brus + ny sökare och mycket annat. D80 är en väldigt bra och prisvärd kamera köp den om du inte vill ha det senaste.
Men den brusar redan på ISO 800, D90 fukar väldigt bra upp till ISO 3200 sen finns det ett Hi-läge som går upp till ISO 6400. Men då finns det en del brus.
Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.