Annons

Kameraköp, tacksam för tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

jensaai

Medlem
Hejsan!

Jag är helt ny här på forumet. Jag har precis fått intresse för fotografering och funderar på vad för kamera man ska skaffa sig.

Jag tar mycket bilder på vänner som cyklar MTB och vill därför ha en kamera som bl.a kan ta sekvensbilder. Jag vill kunna "byta objektiv"? så att man kan få liknande bilder som den här.
http://sixten.elajt.se/~fom/videos/sam_big_jump.jpg

Jag antar att det är något slags vinkelobjektiv?

Har en budget runt 5000 kr.

Jag kan som sagt i princip ingenting om kameror så jag behöver all hjälp jag kan få.

Tack på förhand, Jens.
 
jag kanske är helt ute o cyklar *lol @ bilden* men är det inte ett fisheyeobjektiv som använts på bilden? en kamera för 5000, digital och med möjlighet att byta objektiv på är nog rätt svårt att hitta. leta efter äldre modeller på sajter som blocket kanske?
 
Om du skall ta mycket sportfoto, vilket verkar vara meningen. Så krävs en kamera med snabb medföljande autofokus, samt att kameran kan ta snabba bildserier.

Den absolut bästa kameran jag kan tänka mig i den prisklassen är Canon EOS 33V eller Canon EOS30V.

Dessa kameror har enligt tidningen Foto den snabbaste autofokusen i den prisklassen. Samt att de kan ta bildsekvenser med bilder i upp till 4 Bilder/sekund.

Har själv nyligen skaffat en Canon EOS 30V och snabbheten är slående. Jag hade en Canon EOs 300 förut, men EOs30V känns 10ggr snabbare. Den är helt fantastisk.
 
Tack Daniel,

Glömde kanske speciellt att skriva att jag är ute efter en digital kamera.

Har du något annat tips gällande det?

Det lät perfekt det du skrev att de var snabba kameror som kunde ta 4 bilder i sekunden. Men den skulle vart digital!

Tack igen!
 
Dadde skrev:
Om du skall ta mycket sportfoto, vilket verkar vara meningen. Så krävs en kamera med snabb medföljande autofokus, samt att kameran kan ta snabba bildserier.

Den absolut bästa kameran jag kan tänka mig i den prisklassen är Canon EOS 33V eller Canon EOS30V.

Dessa kameror har enligt tidningen Foto den snabbaste autofokusen i den prisklassen. Samt att de kan ta bildsekvenser med bilder i upp till 4 Bilder/sekund.

Har själv nyligen skaffat en Canon EOS 30V och snabbheten är slående. Jag hade en Canon EOs 300 förut, men EOs30V känns 10ggr snabbare. Den är helt fantastisk.




Jag trodde vi diskuterade digitala kameror här. :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.