Annons

Kameraköp, instegsmodell för mer seriöst fotograferande.

Produkter
(logga in för att koppla)

Poze

Medlem
Tjenare!

Jo, har fått upp intresset för fotografering på senare tid och tänkte köpa lite passande utrustning för mig. Det är där ni kommer in.

Jag har inte råd att lägga ut hur mycket som helst, men vill ju så klart få så mycket för pengarna som möjligt så någon exakt gräns vill jag inte sätta... riktmärke max 5500kr kanske.

Var hemma hos mina föräldrar i helgen och hittade en äldre analog systemkamera från Minolta i en låda med två tillhörande objektiv (35-80mm och 80-200mm). Vad jag kan se på objektiven heter de Minolta AF ZOOM Xi. Finns det digitala kamerahus jag skulle kunna använda dessa till? Min tanke från början var att köpa en kompakt dslr-liknande kamera typ Canon Powershot G7, men om jag kan använda dessa objektiven blir ju systemkamera-alternativet klart intressantare.

Jag har tittat lite på konika-minoltas hemsida och vad jag förstår så gör de inte digitala hus längre?? De har iaf haft två modeller, Dynax 5D och 7D. Rent logiskt vore dessa två alternativet för mina objektiv, och om dessa är kompatibla, hur bra är dessa kameror? Vad bör jag vara beredd att betala för dessa på begagnatmarknaden?

Rent allmänna tips till en vetgirig amatör är mycket välkomna dessutom!

Mvh,
Oscar

ps. Jag bifogar bilder på objektiven om det är någon hjälp.
 
Sony har tagit över och gör idag kameror som tar autofokuserade minoltaobjektiv. Dina gamla motorzoomgrejer bör passa.

Jag skulle dock inte låta de där objektiven styra valet så mycket. Ditt 35-80 kommer du sannolikt inte vilja använda eftersom det har ett brännviddsomfång som är lite varken eller. Och kostnaden för ett beggat objektiv motsvarande ditt 80-200 är max en tusing oavsett vilket kameramärke du väljer.
 
Men för min del kan dessa objektiven vara skillnaden mellan kompaktkamera eller systemkamera eftersom jag inte har råd att köpa både hus och objektiv. Dessa objektiven skulle i så fall fungera nu i början och bytas ut i framtiden.

Fungerar dessa på alla nya Sony dslr då? Blev ju plötsligt intressant detta.
 
Nu tror jag i och för sig att Sonys kamera kostar mer utan objektiv än Canons och Nikons instegsmodeller gör med ett paketobjektiv. Och jag tycker det låter hemskt tråkigt att klara sig helt utan vidvinkel, vilket du får göra om det kortaste objektivet är 35 mm.

En Sony A100 kostar ca 3000 kr mer än t ex en Nikon D50. Pentax har också någon modell i rätt prisklass.
 
Såg det precis med...

Känns dumt att köpa en kompaktkamera som "liknar" en dslr eftersom jag blir ganska låst i den.

Vad tror du jag måste lägga ut för att få en prisvärd instegs-systemkamera med passande objektiv? Jag är verkligen inte främmande för att köpa begagnat, snarare tvärtom. Har tittat en del på Canon eos 300d som verkar vara ganska prisvärd nu eftersom 350d finns. Är detta ett möjligt klokt val?
 
Kolla efter en begagnad Dynax 5D. Du bör efter lite letande hitta en i bra skick med kitglugg (antingen KM 18-70 eller Sigmas 18-50) för runt 5000 kr. Då kan du även använda dina äldre gluggar om du vill.

5D är en kompetent kamera. Dess största fördel är antiskak funktionen i kamerahuset som förlåter en skakig hand! Kameran justerar automatiskt sensorn i höjd och sidled för att kompensera ev. kameraskak. I och med att tekniken är inbyggd i kameran så fungerar det med alla objektiv som passar på kameran (alltså även dina gamla).

Bäst är nog om du ändå kan jämföra lite själv. Känn på de olika kamerorna! När man ställer en sådan här fråga i ett öppet forum så brukar man få rekommendationer från varje "märkesrepresentant" - jag själv är inget undantag :)

Dynax 5D finns som sagt inte längre i handeln, men Sonys A100 bygger på just den modellen - de är nästan identiska så om du klämmer på den så borde du få en uppfattning om 5D...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.