Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraköp för totalamatör

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy Hill

Medlem
Hej.

Jag har bestämt mig för att köpa nytt efter att ha framkallat ännu en rulle från min gamla kassa kompaktkamera, men vad ska jag köpa? Jag fotograferar inte mycket alls men när jag gör det vill jag att det ska bli skarpa fina bilder.

Efter att ha bläddrat igenom mina fotoalbum så ser jag att de bästa bilderna kom från min nedärvda systemkamera som jag hade för ca tio år sen. Är det någonting i stil med Nikon F65 jag ska ha eller har kompaktkamrorna blivit avsevärt bättre på senare tid? Jag har absolut inget emot att lära mig använda en systemkamera men samtidigt är jag mest ute efter att få skarpa bilder och inte några "special"-funktioner.

Jag såg att F65:an kostar ca 3500 på Scandinavian Photo och har väl inte tänk lägga mycket mer än så.

Tack på förhand

Japp antigen den eller en Canon EOS 300/3000 tillhör nog de bästa nybörjarkamerorna med möjligheten att utvecklas till en bättre amatörfotograf.EN nackdel med F65an är att det tydligen inte går att ställa filmhastigheten (ASA/ISO) manuellt.

Nikon F65

Håller med om att nackdelen med Nikon F65 är att man inte kan ställa in filmhastigheten manuellt. Om man är en amatör så spelar det sannolikt inte så stor roll och om man skulle vilja pressa en film upp till två steg kan man jobba med exponeringskompensationen.

Det som talar för Nikon F65 kontra Canon Eos 300 är att Nikonkameran känns lite mer robust, dessutom har den dioptrikorrektion i sökaren vilket gör det lättare för flera att använda kameran.

Det du skall vara vaksam på är att de inbyggda blixtarna i både Eos 300 och Nikon F65 är svaga och du kommer inom kort att vilja ha en separat blixtt för att ta bättre foton vid dåligt ljus.

Jag såg häromdagen att Expert hade rea på Nikon F65 med två Sigma zoom-objektiv för 3995:-. Objektiven ger ett omfång mellan 24mm till 210mm vilket är ett bra startpaket. Det är ingångsoptik men bör inte vara sämre än den 28-80 mm optik som skickas med som orginal.

Efter 18 år med samma kamerasystem bytte jag i våras till en Nikon F65. Bytet föregicks av stor vånda mellan Canon och Nikon. Dessutom funderade jag mycket på valet av ingångsmodell eller bättre och dyrare kamerahus. Jag kom fram till att de kamerahus du tittar på uppfyller behovet för ett stort antal amatörfotografer. Det som i slutändan avgör är fotografens förmåga att "se" bilden samt objektivets kvalitet. Kamerorna är båda jättebra förstakameror men duger också att växa och utvecklas med.

Ursäkta ett långt svar men jag hoppas att du blir lite klokare.

/Johan

Tackar för era åsikter. :)

Det lutar nog åt Nikon F65 tror jag.
Jag antar att det är flera här som har handlat på www.scandinavianphoto.se, vad har ni för erfarenheter. Är det "gråimport" som de säljer eller är det samma som man köper i alla andra affärer? Följer allt med som följer med i andra affärer? Är det nån som har fått trasiga varor och hur har ni blivit bemötta då? :confused:

Som ni märker är jag lite skeptisk mot "e-handel" men det är ju ganska mycket billigare...

Hej, låter som du ändå inte vill satsa "helhjärtat". Då bör en bra kompakt räcka. Oftast har suddighet med fotografen eller tekniken att göra. Se till att kameran inte skakar när du knäpper t.ex. Komposition och ljus kan du variera även med kompakten.

Scandinavian Photo är bra. Jag handlar där och på Cyberphoto och Hegethorns. Alla håller i princip samma standard.

Ha det!

Billy Hill skrev:
Tackar för era åsikter. :)

Det lutar nog åt Nikon F65 tror jag.
Jag antar att det är flera här som har handlat på www.scandinavianphoto.se, vad har ni för erfarenheter. Är det "gråimport" som de säljer eller är det samma som man köper i alla andra affärer? Följer allt med som följer med i andra affärer? Är det nån som har fått trasiga varor och hur har ni blivit bemötta då? :confused:

Som ni märker är jag lite skeptisk mot "e-handel" men det är ju ganska mycket billigare...

Hej

jag har handlat en del av ScandinavianPhoto, helt ok - inga problem men inte särskilt billigt längre. Testa www.bjornsfotovideo.se, billig på Nikon. Jag köpte allt där, helt ok - inga problem. Sedan, slår jag ett slag för Nikon support. Jag har behövs support 2 ggr för min scanner en Coolscan IVED.. perfekt support, snabb o korrekt. Nu senast skulle jag ladda hem en uppdatering för XP, det gick väldigt segt över nätet och jag informerade Nikon Svenska om detta. 1 dag senare så erbjuder de sig att skicka en uppdatering per post!
Mvh
Johan

julgus skrev:

Hej

jag har handlat en del av ScandinavianPhoto, helt ok - inga problem men inte särskilt billigt längre. Testa www.bjornsfotovideo.se, billig på Nikon. Jag köpte allt där, helt ok - inga problem.
Mvh
Johan

Som kommentar till ovanstående så verkar det vara väldigt lika priser på Björns Foto & Video och Scandinavian Photo. I slutändan är det så att det är förtroendet för leverantören som är viktigt. Har själv handlat på Scandinavian Photo och har stort förtroende för dem. Vill man ha bättre priser kan man titta på www.hegethorns.se som också är mycket bra.

/Johan

det där med kameraval har i slutändan helt och hållet med känslor att göra.
När jag för 1½ år sen stod i expertbutiken och skulle göra mitt val så stod det mellan Eos 300 och Nikon F60. Jag hade i förväg bestämt att jag skulle ha en Eos 300 för att den var hyllad och prisad i media, tekniskt överlägsen F60:n. Men när försäljaren även visade upp F60:n och den kom i min hand så kändes den mera rätt, den var något tyngre och låg bättre i mina händer helt enkelt. En annan sak som gjorde mig skeptisk till Eos:en var objektivfästet som var av komposit i stället för metall. Mitt val föll på den enklare men för mig gedignare F60:n. Nu känner jag folk som har eos 300 och jag har aldrig hört något negativt om kameran, den måste helt enkelt vara väldigt bra. Känn på kamerorna och skapa dig en egen uppfattning. Min uppfattning är att ingen modern kamera tar dåliga bilder, såvida fotografen är stadig på hand och förstår lite om hur ljusmätning och autofokus fungerar. Jag stannar dock hos Nikon ett tag till, nu med en F80... Lycka till!

JohanSköld skrev:

Som kommentar till ovanstående så verkar det vara väldigt lika priser på Björns Foto & Video och Scandinavian Photo. I slutändan är det så att det är förtroendet för leverantören som är viktigt. Har själv handlat på Scandinavian Photo och har stort förtroende för dem. Vill man ha bättre priser kan man titta på www.hegethorns.se som också är mycket bra.

/Johan

Hej. Skillnaden är att det går att göra ett bra paketpris hos Björns.. hos Scand.. ville de bjuda på frakten då jag köpte Nikon prylar för listpris 40 ksek... Björn gjorde ett mkt bra paket!
Mvh
Johan

Svar på funderingen om ett bra förslag till kompaktkamera.

Jag köpte en ny kompaktkamera nyligen då min gamla Konica la av. Köpte en Olypus mju II på scandinavian photo. En bra och stryktålig allväderskamera skyddad kamera som finns med olika zoomer och som exponerar för det mesta bra och kan spotmäta.
Har den för att alltid kunna ha en kamera tillhands och det är ju inte så lätt o bekvämnt ha med sig F-80:n

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar