Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerainställningar för livespelning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Nu på lördag ska jag fota ett av pojkvännens band på en rockbiljardbar i Stockholm. Jag undrar om det finns några optimala inställningar till kameran för liveband som antagligen kommer att spela i ett relativt trångt och antagligen ganska dåligt belyst rum. Har aldrig varit där, men som på de flesta platser de spelar på så är det rätt trångt och ganska mörkt. Jag har en Nikon D7000 och ett Nikon 35mm f1.8 som jag kommer att använda. Så om ni som har mer erfarenhet än mig, har ni några tips på vad som borde fungera? :) Tanken är att bilderna skall användas av bandet efter spelningen så jag vill verkligen att det ska bli bra.
 
Var inte rädd för att skruva upp ISO så långt som du behöver för att få tillräckligt korta tider. (Naturligtvis skall du ha så lågt ISO som möjligt, som vanligt, men tillräckligt kort tid är viktigare)

(Om du fotar i RAW och efterbehandlar, - se till att skärpan sätts till noll, innan du brusreducerar. Skärp istället på den exporterade, färdiga jpg'en, med oskarp mask, 150-200 i effekt, 0.3-0.4 i radius, 0 i treshhold. Om du fotar jpg, så fixar kameran det där på egen hand, ganska bra ändå.)

F/1.8 räcker ju långt, - i nödfall eller om man vill ha kort skärpedjup -, men tänk på att objektivet inte blir riktigt skarpt förrän ca 2.8.
 
Var inte rädd för att skruva upp ISO så långt som du behöver för att få tillräckligt korta tider. (Naturligtvis skall du ha så lågt ISO som möjligt, som vanligt, men tillräckligt kort tid är viktigare)

(Om du fotar i RAW och efterbehandlar, - se till att skärpan sätts till noll, innan du brusreducerar. Skärp istället på den exporterade, färdiga jpg'en, med oskarp mask, 150-200 i effekt, 0.3-0.4 i radius, 0 i treshhold. Om du fotar jpg, så fixar kameran det där på egen hand, ganska bra ändå.)

F/1.8 räcker ju långt, - i nödfall eller om man vill ha kort skärpedjup -, men tänk på att objektivet inte blir riktigt skarpt förrän ca 2.8.

Tack snälla för ett sådant bra svar! Jätte kul med tips om efterbehandling. Vilka slutartider "bör" man hålla sig emellan tror du?
 
Gå in menyn och sätt på auto-ISO och välj kortaste slutartid runt 1/50 typ. Då kommer kameran att automatiskt höja ISO-värdet för att slutartiden inte ska bli för lång.
 
F/1.8 räcker ju långt, - i nödfall eller om man vill ha kort skärpedjup -, men tänk på att objektivet inte blir riktigt skarpt förrän ca 2.8.

Min erfarenhet av DX 35:an är att den är väldigt mjuk på f/1,8 men fullt acceptabel i mitten redan från f/2. Vilket är ett helt bländarsteg mer än beskrivet ovan.

Annars bra tips om Auto-ISO, kör det och A-läge ställt på f/2-2,8. Prova dig fram före hur just ditt ex tecknar vid de bländartalen.

Undvik f/1,8 vilket är den enda bländare där just det objektivets teckning är viktigare än din egen förmåga att ta skarpa bilder.

Stå längst fram. Var kreativ, ha kul. Ta några bilder med lång slutartid också om du känner för det.

Det är viktigare att vara originell än att vara optimal ;-)
 
Då jag hade objektivet ifråga upplevde jag det som riktigt bra redan från största öppningen, men det tycks finnas variation mellan exemplar, och hur bra kalibrerad kameran är har också betydelse. (Märkte det då jag bytte kamera och plötsligt tecknade det inte nåt bra längre, och inte nåt annat av mina andra objektiv heller).

Men att blända ner lite är en bra idé ändå. f/2-f/2,8 är bra. Iso kan du skuva upp till 1600 åtminstone, också 3200 och 6400 kan funka hyfsat - speciellt om man vill ha en lite råare look och svartvita bilder. Skit i brusreduceringen (utom färgbruset), man tar bara bort detaljer på det viset och bruset tycker jag själv ofta bara är snyggt och passande.

1/60-1/160 är ganska lämpliga slutartider, lite beroende på vad man vill med bilderna. För översiktsbilder med kanske lite headbanging funkar en lite längre slutartid, annars är det bra att hålla sig till kortare tider.

Var noga med fokuseringen och fokusera om då motivet rör sig, alternativt använd följande autofokus AF-C. Det är trist att få oanvändbara bilder för att fokusen ligger fel. (Been there, done that...)

Ta inte med bara 35:an till spelningen dock. Har du ett kitobjektiv så ta absolut med det också, 35 blir ofta för snävt på en liten scen om man vill ha lite bilder också på hela bandet. Står man för långt bort och tar en översiktsbild med för lång brännvidd blir det bara trist tycker jag.

Sen som icke-teknikrelaterat tips, lyssna på musiken och försök fånga artisternas uttryck då de är som kraftigast och bäst. Fota gärna lite underifrån, det gör att bandmedlemmarna ser lite tuffare ut tycker jag.
 
f/2-f/2,8 är bra. Iso kan du skuva upp till 1600 åtminstone, också 3200 och 6400 kan funka hyfsat

...

Ta inte med bara 35:an till spelningen dock. Har du ett kitobjektiv så ta absolut med det också,

Bra råd. Jag tycker liknande. Vad som går och inte går beror ju på ljusförhållandena, men sikta på typ ISO 1600, f/2.8 och 1/100. Om ljuset sen inte räcker till så kompromissa dig utåt mot ISO 6400, f/2.0 och 1/60. Var framför allt rädd om tiden. Att gå över ISO 3200 bör du inte heller göra om du inte redan är på gränsen med f/2.0 och 1/60. Men egentligen skall du inte vara så rädd för ISO 6400 heller. Använder du t.ex kitobjektivet med sämre bländare så tveka inte.

Det är väl en smaksak, men brusreducera tycker jag fortfarande du skall göra (om du fotar i RAW och efterbehandlar). Man förlorar inte så mycket detalj i brusreduceringen. Detaljerna förloras redan i bruset på högt ISO. Det viktiga är att du inte har nån sorts skärpning på - skärpa skall vara noll. Annars förvärras bruset mycket rejält. Brusreducera försiktigt, först färgbrus, sen luminosity. Sampla ner bilden i jpeg-exporten till de storlekar den skall användas i, och skärp sedan, med unsharp mask, på själva de färdiga jpeg'arna, så skall du se att resultatet blir riktigt bra.

Eftersom du använder en Nikon kan det antagligen hända att du får fult gul-stick i lågdagrarna när du använder högt ISO. Minska det genom att balansera skuggor mot blått. Högt ISO+brusreducering medför antagligen också ett behov av ökad färgmättnad.

Jag tycker inte du skall använda auto-ISO. Anledningen är att det blir lättare att efterbehandla RAW-bilderna om inte ISO't varierar över hela skalan (du behöver då bara justera den första bilden för hand, och sedan kan du importera inställningarna till resten). Det är dessutom så att det kan finnas en fälla i auto-ISO; en övre gräns för auto-ISO kan vara satt.
Fotograferar du direkt till jpeg är det ju lite annorlunda, kolla gränsen, dock.

Om ljusförhållandena är någorlunda konstanta så fota med fasta manuella inställningar. Chimpa lite då och då, så att du ser att du ligger rätt med exponeringen.
 
Åh tack så jätte mycket alla ni som svarat och gett mig så många bra tips! :) ikväll gäller det! Kommer lägga upp bilder här på fotosidan om jag får någon bra ;) tack igen och ha en trevlig helg!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.