Annons

Kamerainställning sRGB och AdobeRGB är det klok inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

foto_johan

Medlem
Kamerainställning sRGB eller AdobeRGB viken är den klokaste inställningen

Hej

Först vill jag TACKA alla vänliga, kunniga människor (Kent, Björn, Mats, och Martin m.fl) för alla kloka råd och svar på tidigare fråga och ett trevligt forum!!


Det jag fortfarande funderar över är:
att jag upplevde en så stor förändring på kamerans display. Jag fick mycket mer kraft/must i färgerna.
MEN jag gjorde två förändringar

1) bytte från Adobe RGB till sRGB
2) bytte från färgläge I (standard) till
färgläge III (föreslagen för natur + landskap)

Att jag då upplevde kameraskärmens färger som bättre överensstämmande med verkligheten
har det:
a) INTE att göra med att jag bytte till sRGB läge
utan
b) ENBART att göra med att jag valt Färgläge III istället för färgläge I som jag hade tidigare.

Vore väldigt tacksam om någon kan detta och vill dela med sig av detta.

Vad jag förstår (eller tror mig ha förstått) så påverkar inte valet av sRGB och AdobeRGB RAW-bilden alls---ÄR DET RÄTT???

OM man då fotograferar som jag gör i både RAW+JPG(stor) dvs. jag får 2 bilder på varje exponering.En JPG + en RAW-bild.
(då har jag ju en RAW-fil som jag kan efterarbeta och som är opåverkad av sRGB inställningen + som kan sparas som orginalbild)
och en JPG bild (sRGB) som är rätt OK redan från början (tänker jag fel eller är detta en klok inställning???)

Tacksam för era synpunkter
För det e himla kul med foto !!!!

Hälsn
Johan
 
Senast ändrad:
Re: Kamerainställning sRGB eller AdobeRGB viken är den klokaste inställningen

foto_johan skrev:
1) bytte från Adobe RGB till sRGB
2) bytte från färgläge I (standard) till
färgläge III (föreslagen för natur + landskap)
Med största sannolikhet 2). Det är ju bara att prova annars; plåta samma sak och ändra inställningarna.

Vad jag förstår (eller tror mig ha förstått) så påverkar inte valet av sRGB och AdobeRGB RAW-bilden alls---ÄR DET RÄTT???
Ja, men jag kan inte svära på att Nikons programvaror inte tolkar bilden olika om du valt det ena eller andra. Dock har det inte med själva råfilen att göra, utan den information som "följer med" och som programmet använder (om man inte väljer bort det).

OM man då fotograferar som jag gör i både RAW+JPG(stor) dvs. jag får 2 bilder på varje exponering.En JPG + en RAW-bild.
(då har jag ju en RAW-fil som jag kan efterarbeta och som är opåverkad av sRGB inställningen + som kan sparas som orginalbild)
och en JPG bild (sRGB) som är rätt OK redan från början (tänker jag fel eller är detta en klok inställning???)
När jag fotade i JPG så använde jag sRGB eftersom jag märkte att det gav bättre resultat med tanke på hur jag efterbehandlar bilderna. Jag vill ha mycket färg och kontrast, och då är det ofördelaktigt att ha en stor färgrymd (Adobe t ex) som tar "mycket plats". Färgdjupets "upplösning" i antal bitar sprids ut över ett mycket större färgområde, vilket gör att man kan få fula tonövergångar i himlen till exempel, om man drar på rejält med kontrast. Å andra sidan så finns det fler färgnyanser i AdobeRGB.
Det är en smakfråga, så det bästa du kan göra är att ta massa bilder på samma motiv med olika inställningar och sen granska resultatet och jämföra. Samma sak gäller färg- och kontrastinställningarna förresten. Har man dessa lågt ställda i kameran och sen höjer ordentligt så "spricker" färgerna mycket lättare än om man redan i kameran öst på. Detta gäller dock bara JPG.
 
sRGB

TACK MARTIN
för mycket bra, lärorika och begripliga svar Toppen!
Jag skall prova dessa och experimentera lite med olika inställningar.
MEN det är alltid bra att rådfråga lite mera erfarna fotografer först så slipper man att göra
"Alla nybörjartabbar som finns själv"
Det är alltid bra att få lite goda råd på vägen.

Tack för ett bra svar !!

Mvh
Johan
 
Fotografera i raw så slipper du bekymra dig om vilken färgrymd du skall välja.
Du kan sedan vid uppräkning/framkallning välja färgrymd och antal bitar utifrån vad du skall ha bilderna till.
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.