foto_johan
Medlem
Kamerainställning sRGB eller AdobeRGB viken är den klokaste inställningen
Hej
Först vill jag TACKA alla vänliga, kunniga människor (Kent, Björn, Mats, och Martin m.fl) för alla kloka råd och svar på tidigare fråga och ett trevligt forum!!
Det jag fortfarande funderar över är:
att jag upplevde en så stor förändring på kamerans display. Jag fick mycket mer kraft/must i färgerna.
MEN jag gjorde två förändringar
1) bytte från Adobe RGB till sRGB
2) bytte från färgläge I (standard) till
färgläge III (föreslagen för natur + landskap)
Att jag då upplevde kameraskärmens färger som bättre överensstämmande med verkligheten
har det:
a) INTE att göra med att jag bytte till sRGB läge
utan
b) ENBART att göra med att jag valt Färgläge III istället för färgläge I som jag hade tidigare.
Vore väldigt tacksam om någon kan detta och vill dela med sig av detta.
Vad jag förstår (eller tror mig ha förstått) så påverkar inte valet av sRGB och AdobeRGB RAW-bilden alls---ÄR DET RÄTT???
OM man då fotograferar som jag gör i både RAW+JPG(stor) dvs. jag får 2 bilder på varje exponering.En JPG + en RAW-bild.
(då har jag ju en RAW-fil som jag kan efterarbeta och som är opåverkad av sRGB inställningen + som kan sparas som orginalbild)
och en JPG bild (sRGB) som är rätt OK redan från början (tänker jag fel eller är detta en klok inställning???)
Tacksam för era synpunkter
För det e himla kul med foto !!!!
Hälsn
Johan
Hej
Först vill jag TACKA alla vänliga, kunniga människor (Kent, Björn, Mats, och Martin m.fl) för alla kloka råd och svar på tidigare fråga och ett trevligt forum!!
Det jag fortfarande funderar över är:
att jag upplevde en så stor förändring på kamerans display. Jag fick mycket mer kraft/must i färgerna.
MEN jag gjorde två förändringar
1) bytte från Adobe RGB till sRGB
2) bytte från färgläge I (standard) till
färgläge III (föreslagen för natur + landskap)
Att jag då upplevde kameraskärmens färger som bättre överensstämmande med verkligheten
har det:
a) INTE att göra med att jag bytte till sRGB läge
utan
b) ENBART att göra med att jag valt Färgläge III istället för färgläge I som jag hade tidigare.
Vore väldigt tacksam om någon kan detta och vill dela med sig av detta.
Vad jag förstår (eller tror mig ha förstått) så påverkar inte valet av sRGB och AdobeRGB RAW-bilden alls---ÄR DET RÄTT???
OM man då fotograferar som jag gör i både RAW+JPG(stor) dvs. jag får 2 bilder på varje exponering.En JPG + en RAW-bild.
(då har jag ju en RAW-fil som jag kan efterarbeta och som är opåverkad av sRGB inställningen + som kan sparas som orginalbild)
och en JPG bild (sRGB) som är rätt OK redan från början (tänker jag fel eller är detta en klok inställning???)
Tacksam för era synpunkter
För det e himla kul med foto !!!!
Hälsn
Johan
Senast ändrad: