Annons

Kamerahjälp! Nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, har alltid varit så sjukt fascinerad över vad för resultat folk kan få fram genom en kamera och nu känner jag att det är dags att även jag ska få fram en sån underbar bild!
Jag har frågat en kompis om kamera tips mellan summan av 4tusen till ca 8tusen kronor för en systemkamera..
Det blev dom här förslagen:
canon 550D
canon 60D
canon 500D

nikon D3100
nikon D5000

Japp, jag vill ha en kamera som man också kan filma HD med.
Men frågan är vad är det egentligen för skillnad på alla olika, sitter och läser och läser.
Står massor som dom har jag vet inget om vad alla finesser gör för verkan!
Så vill ha en kamera som är riktigt bra eftersom det är mycket pengar för mig för en kamera..
Vill även lära mig allt och kunna pilla runt lätt på kameran, tex nyss fått lärt mig att man kan ändra iso, ljus? och hur fort bilden ska tas? finns ju massor! trodde bara att det var att trycka på knappen så ska man vara nöjd.
En kamera som får riktigt fina bilder utan att man behöver photoshopa, även en svaghet jag har. Paint är mer min grej! kanske även någon jag borde lära mig?

Kom gärna med tips om andra kameror, om ni inte tycker om dom förslagen jag fick!
Klarar man sig med det objektiv man får med i en sån kamera eller måste man köpa nytt? vet inte ens vad objektiven gör riktigt!

mvh alex

Hej

En kamera i rätt händer kan prestera storverk så har det varit i 100 år minst. Alla dom du nämner är fullt tillräckliga för de flestas behov. Är man ny har man troligtvis inte "utvecklat smak" för vad man vill göra och vilket resultat man är kapabel att få till.

Köp den dyraste och bästa kameran är mitt tips, då är chansen minst att du känner behov av att byta för att du kommer sakna nåt i framtiden. Nackdel dyra och "bra" kameror är ofta tunga och ganska stora och riskerar bli liggande.

I övrigt skulle jag köpa den billigaste på blocket för 1500-2000 spänn och testa mig fram ett tag, du kommer gilla dom bilderna från en D70 oxå. Sen, när den är trist då har du bara sumpat dom pengarna ist för 13000:- för vad en 60D kostar. Detta om du kan saka HD. Det finns ju kompakter som klarar det.

Fler tips från andra lär dimpa ner tro mig, och dom tycker annat.....

Hans

jag valde mellan 50D, 60D och 7D, jag hittade en 7D demoex för 11500 kr i nyskick och är otroligt nöjd både med bilderna och hur kameran är att jobba med. När jag är ute med den tycker jag storleken är perfekt, hade inte velat ha en mindre kamera. Men jag är mer åt naturfoto oxå.

jag valde mellan 50D, 60D och 7D, jag hittade en 7D demoex för 11500 kr i nyskick och är otroligt nöjd både med bilderna och hur kameran är att jobba med. När jag är ute med den tycker jag storleken är perfekt, hade inte velat ha en mindre kamera. Men jag är mer åt naturfoto oxå.

11 tusen känns som en lite för stor peng.. tänker med 6-8 tusen

Man kommer inte så långt med objektivet som följer med,men om intresset håller i sig så inser du snabbt vad du saknar.Bra objektiv är dyrt men både Nikon och Canon har även lite billigare pärlor som deras ljusstarka,skarpa 50mm.Skulle satsa på Nikon D90 eller Canon 60D ,eller varför inte nya Nikon D7000 som är i klass med de jag nämnde nyss men lite "uppgraderad",då har du ett kamerahus att utvecklas med.MVH.

Bästa kameran under 8K om du vill filma bra i HD 1080p 30fps är EOS 550D, Nikon hänger inte med där ännu. Kostar 6.650kr inkl. standardobjektivet EF-S 18-55 IS. Beställ här: http://www.cameranu.nl/artikel/81344/Canon_EOS_550D_EF-S_18-55_IS.html

Om du skiter i att filma bra kan du köpa en Nikon D3100 med AF-S DX 18-55 VR för 5.325kr. Eller samma D3100 med AF-S DX 18-105VR som har större omfång för 6.375kr. Till och med Nikons lite proffsigare D90 med AF-S DX 18-105VR för 7.550kr ryms i din budget.
(...alla priser från www.cameranu.nl)

Jag hade valt EOS 550D för att den är billig, filmar jättebra och tar bra bilder.

Bästa kameran under 8K om du vill filma bra i HD 1080p 30fps är EOS 550D, Nikon hänger inte med där ännu. Kostar 6.650kr inkl. standardobjektivet EF-S 18-55 IS. Beställ här: http://www.cameranu.nl/artikel/81344/Canon_EOS_550D_EF-S_18-55_IS.html

Om du skiter i att filma bra kan du köpa en Nikon D3100 med AF-S DX 18-55 VR för 5.325kr. Eller samma D3100 med AF-S DX 18-105VR som har större omfång för 6.375kr. Till och med Nikons lite proffsigare D90 med AF-S DX 18-105VR för 7.550kr ryms i din budget.
(...alla priser från www.cameranu.nl)

Jag hade valt EOS 550D för att den är billig, filmar jättebra och tar bra bilder.

Tackar, nu börjar det likna lite när folk tar upp HD filmningen också!

Glöm

Hejsan, har alltid varit så sjukt fascinerad över vad för resultat folk kan få fram genom en kamera och nu känner jag att det är dags att även jag ska få fram en sån underbar bild!
Jag har frågat en kompis om kamera tips mellan summan av 4tusen till ca 8tusen kronor för en systemkamera..
Det blev dom här förslagen:
canon 550D
canon 60D
canon 500D

nikon D3100
nikon D5000

Japp, jag vill ha en kamera som man också kan filma HD med.
Men frågan är vad är det egentligen för skillnad på alla olika, sitter och läser och läser.
Står massor som dom har jag vet inget om vad alla finesser gör för verkan!
Så vill ha en kamera som är riktigt bra eftersom det är mycket pengar för mig för en kamera..
Vill även lära mig allt och kunna pilla runt lätt på kameran, tex nyss fått lärt mig att man kan ändra iso, ljus? och hur fort bilden ska tas? finns ju massor! trodde bara att det var att trycka på knappen så ska man vara nöjd.
En kamera som får riktigt fina bilder utan att man behöver photoshopa, även en svaghet jag har. Paint är mer min grej! kanske även någon jag borde lära mig?

Kom gärna med tips om andra kameror, om ni inte tycker om dom förslagen jag fick!
Klarar man sig med det objektiv man får med i en sån kamera eller måste man köpa nytt? vet inte ens vad objektiven gör riktigt!

mvh alex

Glöm alla råd om att köpa t.ex. en 60D osv och håll dig istället till din budget. Det är ingen större skillnad i bildkvalitet utan allt hänger på fotografen och till stor del objektivet. Satsa på den billigaste kameran du kan hitta - helst en beggad och satsa på ett hyfsat objektiv. Men du måste vara beredd på att lära dig lite grundläggande phoshopande om du ska ha en systemkamera. Annars får du bättre resultat med en kompakt. Här är ett förslag:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=500D1855IS
+ ett ljusstarkt superskarpt porträtt-tele som du kan använda då ljuset inte räcker till annars.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095
+ ett minneskort
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SD8GBTC10&infArtnr=500D1855IS&flik=sc1

Kostnad ca 7000:-

När du fotat ett tag så märker vad du vill kompletera med. Kanske en telezoom eller ett macroobjektiv eller en sats mellanringar eller en extern blixt osv osv. Börja med en liknande uppsättning - du har skyhögt större möjlighet till mer varierade och bättre bilder än då en annan började fota på stenåldern med ett manuellt hus, en macronormal (På den tiden kallades även objektiv som bara förstorade hälften så mycket som dagens macros för macroobjektiv) och en näve diafilmer.
Lycka till!

Tänkte kommentera detta lite snabbt bara...

Man kan klara sig långt utan att photoshoppa. Man bör ju ha koll på hur man skalar ner bilder i storlek och hur man skärper dem, för att publicera dem på webben, men annars klarar man sig bra ändå. Däremot är det ju så att de flesta bilder vinner en del på att man gör lite små justeringar och vill man ha svartvita bilder får man ofta ett bättre resultat om man gör det själv isf att låta kameran göra jobbet.
Så jag tycker definitivt att det är något du bör lära dig, men du kan ju ta det efterhand.
Finns ju även bra gratisprogram så som paint.net och The GIMP.

Av kamerorna du ränkade upp känns det som att D3100 eller 550D är vettigast att satsa på med tanke på filmningen. Jag har inte riktigt koll på hur D3100 presterar där, men 550D är ju bra.

Tänkte kommentera detta lite snabbt bara...

Man kan klara sig långt utan att photoshoppa. Man bör ju ha koll på hur man skalar ner bilder i storlek och hur man skärper dem, för att publicera dem på webben, men annars klarar man sig bra ändå. Däremot är det ju så att de flesta bilder vinner en del på att man gör lite små justeringar och vill man ha svartvita bilder får man ofta ett bättre resultat om man gör det själv isf att låta kameran göra jobbet.
Så jag tycker definitivt att det är något du bör lära dig, men du kan ju ta det efterhand.
Finns ju även bra gratisprogram så som paint.net och The GIMP.

Av kamerorna du ränkade upp känns det som att D3100 eller 550D är vettigast att satsa på med tanke på filmningen. Jag har inte riktigt koll på hur D3100 presterar där, men 550D är ju bra.

okej tackar, jo det är väl något jag måste lära mig! Tycker det är schysst med bilder som bara just en sak på bilden har färg eller inte.. tar tex sånna saker lång tid att lära in?

...med tanke på filmningen. Jag har inte riktigt koll på hur D3100 presterar där, men 550D är ju bra.

Alla vet att 550D filmar jättebra i 1080p60 eller 720p60. Jättebra 3:2 proportions 3" LCD med 1M pixels, manuella exponeringsinställningar kombinerat med AutoISO 100-6400, utgång för extern mik, inga större problem med rolling shutter dom D3100 verkar lida av. D3100 har en 230K pixel LCD, bar 24 fps i 1080p eller 30 fps i 720p, verkar inte ha utgång för extern mik och jag vet inte hur manuellt man kan exponera.

Verkar mer som att D3100 och 500D är mer likvärdiga som filmkameror.

Alla vet att 550D filmar jättebra i 1080p60 eller 720p60. Jättebra 3:2 proportions 3" LCD med 1M pixels, manuella exponeringsinställningar kombinerat med AutoISO 100-6400, utgång för extern mik, inga större problem med rolling shutter dom D3100 verkar lida av. D3100 har en 230K pixel LCD, bar 24 fps i 1080p eller 30 fps i 720p, verkar inte ha utgång för extern mik och jag vet inte hur manuellt man kan exponera.

Verkar mer som att D3100 och 500D är mer likvärdiga som filmkameror.

"inga större problem med rolling shutter som D3100 verkar lida av.. "

Som sagt nybörjare har ingen aning om vad shutter och vad alla siffror och bokstäver står för!
vad är skillnaden mellan 550D och D3100 i "nybörjar ord"?

"inga större problem med rolling shutter som D3100 verkar lida av.. "

Som sagt nybörjare har ingen aning om vad shutter och vad alla siffror och bokstäver står för!
vad är skillnaden mellan 550D och D3100 i "nybörjar ord"?

Att filmen svajar, ser kass ut, bilden blir sned. Kolla klippen:
http://www.youtube.com/watch?v=0pOJ1...eature=channel
http://vimeo.com/15146964

550D filmar grymt mycket bättre!

Mera på Svenska:
* 550D filmar med fler bilder/sekund:
- vid högsta upplösning 1920x1080, 30 mot 24 bilder per sekund
- vid 1280x720 punkters upplösning 60 mot 30 bilder per sekund.
* LCD-skärmen på 550D har 4 ggr så många bildpunkter, lättare att se det du filmar och ställa in skärpan.
* Du kan koppla in en extern mikrofon till 550D för bättre ljudupptagning
* Du kan välja slutartid och bländare manuellt med 550D (kanske även med D3100, vet ej)
- välj slutartid manuellt så att du kan frysa rörelse i actionfilm
- välja bländare manuellt för att påverka skärpedjupet.
- låta AutoISO se till att exponera ljuset rätt med hela 6 exponeringsstegs omfång

Senast ändrad:
Vill man ha HD filmning är det nog bara de nyaste modellerna som gäller, annars skulle jag klart rekommendera en semiavancerad lite äldre kamera med ett bra ljusstarkt objektiv till, t.ex. Sigma/Tamron 17-50/2,8. Ett sånt objektiv är att rekommendera över alla kitzoomar tycker jag. Kitzoomarna får man snabbt problem med i och med att de är så ljussvaga. Det kan vara så gott som omöjligt att få till vetttiga bilder i sämre belysning med dem, om man inte vill använda blixt.

Filmkvaliteten tycker jag är helt acceptabel på min Nikon D90 fastän folk här spyr galla över hur dålig den är. Dessutom behöver man nog en hel del extrautrustning i form av stativ osv för at få ut filmsnuttar av bra kvalitet, oberoende av hur bra kameran teoretiskt sett filmar. Det kan vara värt att tänka på. En extern mikrofon är nog också ett krav om man vill ha hyfsad ljudkvalitet.

Angående bildbearbetning, så rekommenderar jag varmt Adobe Lightroom. Det är ett kraftfullt men hyfsat lättanvänt program som gör det lätt att hålla ordning på sina bilder, göra grundläggande bildbearbetning (exponering, vitbalans, kontrast, perspektivkorrigering, skärpa, brusreducering mm), skriva ut bilder och publicera på webben. Med tanke på att du inte verkar vara så värst intresserad av efterbearbetning tror jag lightroom skulle passa dig utmärkt. Det går på ett huj att fixa till en också ganska stor mängd bilder och sortera de bästa bilderna i skilda virtuella mappar. Det är också lätt att spara flera virtuella kopior av en och samma bild och jämföra. För att få ut allt av programmet lönar det sig att fotografera i råformat, det är inte ett dugg krångligare än jpeg om man använder lightroom.

Jag använde gratisprogram i över ett år tills jag nu för en månad sen installerade en testversion av lightroom. Jag vill inte gå tillbaka. Gimp använder jag visserligen fortfarande emellanåt för sådan bildbearbetning som jag inte kan göra i lightroom, men det behövs väldigt sällan.

okej tackar, jo det är väl något jag måste lära mig! Tycker det är schysst med bilder som bara just en sak på bilden har färg eller inte.. tar tex sånna saker lång tid att lära in?

Hur smidigt det är att frilägga objekt, som man kallar det, för att göra justeringar på bara en del av bilden osv varierar nog lite beroende på vilket program man använder och vad det har för verktyg för just detta. I en del program finns det flera metoder man kan använda. Men det krävs hur som helst lite träning för att få till sådant snyggt. Jag gör inte så mycket sådant, utan gör, mestadels, med grundläggande justeringar och oftast på hela bilden, så för mig tar det ofta en liten stund att få sådant snyggt. Principen är ju dock inte så svårt att greppa.
Men, som sagt, så är det ju sådant du får ta efter hand. :)

Kostar över 10.000:- utan objektiv så det är inget alternativ?

canon 550D
nikon D3100
Någon av dom två tycker jag att du ska välja.

Det är en enorm skillnad mellan Paint och Photoshop. I Photoshop skapar du en bild med en massa olika finesser medan du med Paint ritar en bild med en pensel (inget man kan redigera en bild med direkt). Fö så kostar väl Photoshop tusenlappar och återigen tusenlappar. Lightroom kostar ca 3.000:- om jag inte har fel, snarare något för dig kanske. Annars finns Gimp som är gratis.

Hur smidigt det är att frilägga objekt, som man kallar det, för att göra justeringar på bara en del av bilden osv...

För att göra det som TS frågar efter behöver man inte frilägga nånting. Enklaste sättet att göra en detalj i bilden i färg medan resten är svartvitt är nog följande (går ej i lightroom, men i t.ex. gimp och photoshop):

- Gör en kopia av bilden i färg som ett nytt lager
- Markera lagret och gör det svartvitt
- Lägg till en vit lagermask på det svartvita lagret, se till att lagermasken är markerad
- Välj en svart suddig pensel och måla fram de detaljer du vill ha i färg. Målar du fram för mycket av färgbilden under är det bara att måla igen de ställena med en vit pensel.
- Anpassa penselstorleken och mjukheten efter behov
- När du är klar, slå ihop alla lager och spara bilden (med nytt filnamn för att inte spara över originalet).

För att göra det som TS frågar efter behöver man inte frilägga nånting. Enklaste sättet att göra en detalj i bilden i färg medan resten är svartvitt är nog följande (går ej i lightroom, men i t.ex. gimp och photoshop):

Det finns, som jag skrev, flera metoder att göra det hela på. Att använda ett justeringslager med lagermask eller att använda quickmask är två andra där det senare är en friläggning som man "målar" fram på ett liknande sätt som du beskrev. Man kan även använda en pensel i läge "saturation" och måla direkt i bilden.
Därtill kan man ju använda lasso eller magnetisk lasso osv osv. Vilket man använder är dels en smaksak och dels en fråga om vad för resultat man vill uppnå.
Själv tycker jag att justeringslager är smidigast att använda eftersom man kan måla på samma sätt som du beskriver i lagermasken, men samtidigt kan man enkelt ändra på tex hur man gjort den svartvita konverteringen (ett justeringslager med channelmixer). Man kopierar då enkelt lagermasken till nästa lager som justerar kontrasten i det svartvita (som man ju ofta vill ha aningen högre kontrast i), som sedan enkelt ändras om man ångrar sig, utan att behöva göra om något annat steg. Sparar gör man i det fallet som PSD.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto