Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerafunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Dubbelexponering är helt meningslöst digitalt.
Hela klabbet skall ändå in i datorn.

Film, då är det en helt annan femma.

Men visst kan jag tänka mig att det finns en & annan som vill experimentera med sannolikheten, alltså inte bilden.
Man önskar fotografera med parametrar man inte ska kunna styra över till 100%.

Lösningen om man inte vill styra över resultatet heter: FILM.

Skitsnack !! Jag har alltid full koll på mina dubblar, och en riktig dubbel kan bara göras på film.

Aja. Jag som inte kan Photoshop särskilt mycket har i alla fall rätt kul med dubbelexponeringsfunktionen :)

J.Paul skrev:
Fast USB 2.0:s hastighet är mer svajig än Firewire:s, därför är Firewire snabbare i praktiken. Säger man.

USB 2.0 använder väl processorkraft medans firewire har ett separat externt kontrollerkort vilket gör det mera stabilt?

Min externa hårddisk har både FW och USB2. Jag upplever FW som stabilare, och enklare att göra andra saker med datorn samtidigt som jag gör säkerhetskopior.

Ni har säkert rätt angående svajigheten i USB, jag skrev bara om den teoretiska hastigheten.

Till trådskaparen : Skaffa en extern kortläsare, finns kanske med FW, USB vet jag att det finns. Det löser hastigheten med tömning av minneskort. Ett 2 GB kort borde gå att tömma på ca. 6 minuter då, både med USB 2 och FW 400 (finns ju även 800).

/ Erik

FW 800 är för snabbt för övriga datorn. :)

Inga HD's pallar så snabb skrivhastighet. USB 2.0 FS är fullt tillräckligt eftersom kortläsaren/minneskortet eller kameran ALLTID begränsar. Så vida du inte har en rutten dator.

Visst man kan köra RAID av olika modeller men man ökan inte prestandan så mycket som man ofta vill göra gällande.

Firewire är en dedikerad datakanal medan USB är (det förstår man på namnet...) en generell kanal för många sorters funktioner. USB är förberedd för att dela sin bandbredd mellan många fler brukare. Därför måste USB hanteras annorlunda (mer overhead, tätare pollningar och hantera prioriteringar och köer) och detta påverkar prestandan. Kopplar man in sin kortläsare på samma port som ett tangentbord, en mus, en printer eller en scanner (eller allihop) blir det mudder i varierande grad.

I korthet är det varför USB-överföring inte får riktigt samma flyt som en FireWire-lina. Anslut till en USB-port (moderna datorer har vanligen minst två hubbar, med flera uttag vardera) som inte sysslar med annat så blir det genast bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar