Annons

Kameraförsäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelito

Aktiv medlem
Lägger frågan här då det avser köpråd i viss mening.


Jag har vid köp av ny kamerautrustning fått hem erbjudande
om försäkring från Solid Försäkringar.
Sträcker sig över 2 år och omfattar bla. stöld & förlust, tapp-, kross- eller fuktskador mm.
Det verkar ju rätt så bra.
Kamera + objektiv tillsammans skulle kosta 1274:- för två år.

Finns det någon här som haft med detta bolag att göra eller tecknat liknande försäkring?
Erfarenheter?
Är det en bra försäkring att teckna?

mvh
Niklas
 
Det beror ju på vad din utrustning är värd. T ex Folksams kameraförsäkring kostar 3 procent av värdet per år, om jag inte minns fel, och gäller i hela världen.

Om din utrustning bara är värd t ex 10000 kr är det alltså en dyr försäkring du fått erbjudande om.
 
Det beror ju på vad din utrustning är värd. T ex Folksams kameraförsäkring kostar 3 procent av värdet per år, om jag inte minns fel, och gäller i hela världen.

Om din utrustning bara är värd t ex 10000 kr är det alltså en dyr försäkring du fått erbjudande om.


Den avser en Nikon D90 + ett Nikkor 105mm. Tot. ca 18000:-
 
Då tycker jag det låter som en rimlig premie (förutsatt att den inte är begränsad till Sverige eller Norden eller nåt sånt.)
 
För en liten stund sedan fick jag en offert från Trygg Hansa. Det var visserligen en företagsförsäkring där utrustningvärdet är ca 200.000 kr. Den premien skulle kosta 4700 per år.

Ni andra som har företagsförsäkring, vad har ni för premier?

(Ursäkta att jag lånade tråden lite)
 
Kolla med ditt ordinarie försäkringsbolag först

När jag köpte min utrustning (hobbyverksamhet) fick jag också hem erbjudande från Solid, men det visade sig att jag hade ett tillägg i min försäkring på Folksam som täckte kamerautrustningen (upp till 30.000 har jag för mig att den täckte)
Säkert har andra försäkringsbolag liknande "drulleförsäkringar", så kolla med ditt försäkringsbolag vad de har att erbjuda.
Den försäkringen jag hade var mycket billigare per år än Solids.
 
Ingen värdeminskning

Fördelen med Solids försäkringar är väl att de inte räknar med någon värdeminskning pga ålder och slitage. Sedan är självrisken bara 200:-. Jag har tecknat denna försäkring när jag köpt utrustning som kostat över 10000:-. Men jag har aldrig behövt utnyttja den ännu.
 
Faktum är att jag kollade med Länsförsäkringar som jag har hemförsäkringen hos & den handläggaren rådde mig att ta en försäkring som affären säljer då deras har 1500:- i självrisk samt värdeminskning pga ålder mm mm.
 
Det lutar faktiskt åt att teckna denna försäkring.
Är man ute i busken så är det ju lätt hänt att man snubblar & dänger kamera &/eller objektiv i nått hårt.
Då skulle jag gråta rejält om jag inte hade tecknat försäkringen.

Men det är ju så en försäkring fungerar.
Att spela på din rädsla...... =)
 
Försäkringar är jättebra ända tills man behöver dem.
Hur många har inte med visshet om att man har en "bra" försäkring ringt sitt försäkringsbolag och bett om ersättning och fått till svar; "Tyvärr, du hade behövt den här tilläggsförsäkringen blablabla.

Eller: "... ja sedan har vi ju avskrivning med 25 % per år, så din 4 år gamla kamera är enligt våra regler inte värd någonting".

Det har iaf fall hänt mig ett par gånger.
 
Senast ändrad:
Försäkring

Jag och frun ska ut och resa så jag kollade med mitt försäkringbolag - Vesta - max 15 000kr kan man få i ersättning därifrån och något tillägg går inte att göra. jag räknade lite på de prylar vi tänker ta med, det blev ca: 56000kr som jag köpt dem för, med värdeminskning så reduceras beloppet en del, men bara senaste kameran kostade 18400kr. Det blev några timmar vid dator o telefon, slutligen bestämde jag mig för Europeiska:s reseförsäkring extreme som täcker det jag har och premien är också överkomlig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.