Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameradolly/slide

Produkter
(logga in för att koppla)

wallebooy

Medlem
Hej!

Jag har byggt en kameradolly idag och när jag provkörde den så uppstod det vibrationer emellanåt på rälsen. Det får jag ju räkna med eftersom den är billig och byggd i trä.
Men jag tänkte om ni har några idéer på hur man kan dämpa vibrationerna.
Har är ett klipp då jag testar den: http://www.youtube.com/watch?v=lnIch5p_otE&feature=g-all-lik&context=G2fd7e9fFAAAAAAAAAAA

Tack på förhand // Jesper

Bild på dolly:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2601770

Jag tror att du måste redogöra lite mer för själva konstruktionen och hur du tror att rycken uppstår. Ojämnheter i träet? Släden drar snett och andra delar än själva hjulen tar emot rälsen och bromsar då och då? Lösningen på det senare tror jag är att sätta in fler hjul som styr från tre håll runt rälsen, uppifrån, som nu. Men också från bägge sidorna. Då gör det inget om vagnen drar snett, det är lättrullande hjul som kommer att styra upp den i sidled.

Jag tror att du måste redogöra lite mer för själva konstruktionen och hur du tror att rycken uppstår. Ojämnheter i träet? Släden drar snett och andra delar än själva hjulen tar emot rälsen och bromsar då och då? Lösningen på det senare tror jag är att sätta in fler hjul som styr från tre håll runt rälsen, uppifrån, som nu. Men också från bägge sidorna. Då gör det inget om vagnen drar snett, det är lättrullande hjul som kommer att styra upp den i sidled.

Tackar, jo nu har jag hjul på sidorna + översidan av rälsen. får kolla så inga hjul sitter snett.
Sen blir det nog en räls i något slag av metall senare.

Det var snabbt jobbat! Hoppas det fungerar bättre då. Eller rättare sagt, jag tyckte dina filmer var bra som dom var, men kollade man efter hacken så såg men dem ju. Undrar om du behöver byta mot metallräls? "Allt skall göras så enkelt som möjligt, men inte enklare". Albert Einstein :)

Bara av att titta på bilden tror jag mig dra slutsatsen att du har hjulvibrationer som stör dig. Trä-dolly är inte dåligt och det är billigt. Jag har ett bättre förslag som kommer ge direkt resultat:

Köp elektrikerrör och skruva fast dem ovanpå din stege med gipsskruv eller spånskiveskruv från undersidan av din befintliga stege. Du skall inte göra några hål i rören, för om hjulen löper över hål blir det ljud.

Byt hjulen till skateboardshjul av den mjukaste sort du kan hitta. De måste vara nya för asfaltsmärken i hjulen ger ånyo stomljud. På ena rälshalvan monterar du hjulen så de sitter i 90 graders vinkel mot varandra och så att de lutar 45 grader mot markplanet. Hjulen skall bilda ett uppochnervänt V som automatiskt centrerar mot elektrikerröret. Detta på ena rälsen.

På andra rälsen gör du likadant, men med endast ett hjul som är helt plant mot röret (utan V-form) Detta för att tillåta och utgämna små variarationer i spårvidden mellan rören.

Lasta på lite barlast på vagnen. Nu lär du ha en tvärtyst dolly som löper mjukt utan alltför mycket spenderade pengar.

Vill du utveckla produkten kan du köpa elektrikerrör i olika storlekar och trä ena på den andra i ändarna. Då har du en superfin skarv mellan stegarna.

Edit, Hjulen som sitter i 90 graders vinkel behöver inte sitta mitt för varandra, de kan sitta omlott. Hjulen kommer att styra superfint ändå. Det bästa med denna kontruktionsförslag är att måtten inte är mm-kritiska då V-formen kommer styra upp allt perfekt även om man bygger slarvigt. Och rören är supersläta och kommer vara praktiskt taget vibrationsfria. Det svåra är hur man monterar hjulen. Jag använde bara vanlig träskruv och brickor.

Senast ändrad:
zazaslidern...

jag har byggt en zazaslider eller indieslider eller igusslider eller vad man vill kalla den. och det är otroligt enkelt. kostar runt 1100.- plus ett vettigt stativhuvud.
det är en metallskena med en släde där du sätter fast ett stativhuvud. skenan kan du sedan sätta på ett eller två belysningsstativ.
jag är inte särskilt händig, men det enda jag gjorde var att borra ett centrerat hål i släden och där fästa stativhuvudet.
Materialet kan beställas från collycomponents.se. Under linjärglidlager hittar du släde och skena. (1) WS-16-60 Drylin 'W' rail 1000mm
(1) WW-16-60-10 Drylin 'W' carriage
heter dom jag använde till mitt bygge. easy peasy.

Istället för elrör, prova annars med enkla aluminium lister, finns på byggmarknad L lister 90 graders, kostar inte mycket. Limma dem på trästommen och mät upp noga, samt mjuka hjul som annan person sa.

Om du ska använda trä, kör med MDF skiva eller hellre murarplywood, den är slät, blank och lite "fet" på ytan, glider bättre o jämnare på den. Samt enkelt o billigt att forma ganska långa slädar kan jag tänka mig, har byggt ett fräsbord av just murarplywood.

/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar