Annons

Kamera,

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en vän som ska köpa kamera till sin man, han har tidigare för cirka 10-15 år sen hållt på med analog fotografering (framkallning etc). Då hade han en Nikon vet ej mer än så. Men jag har fått känslan av att han var ganska så intresserad. Jag undrar vad ni rekomenderar att hon ska köpa? Han är inte särskilt datorvan, så jag är lite rädd för att det ska bli för svårt, men samtidigt får det nog inte bli så att han inte har valmöjligheter att köra hyfsade manuella lägen etc.
Vilket hus, vilket/vilka objektiv etc hade ni rekomenderat?

Frågan är lite bred, det är nog därför inga svar kommer. Har du någon budget, systemkameror (om det är en sån han ska ha) finns från 4000:- och uppåt.

Ungefär så brett är önskemålet också... Jag tror att spannet flr kamera inklusive åtminstone ett objektiv är upp till 15-17000:- Samt att märket bör vara Nikon.Personligen funderade jag på antingen D300 eller D90. Hade varit bra att höra om vilka för och nackdelar ni kan se på dessa eller om ni har andra alternativ.

Ungefär så brett är önskemålet också... Jag tror att spannet flr kamera inklusive åtminstone ett objektiv är upp till 15-17000:- Samt att märket bör vara Nikon.Personligen funderade jag på antingen D300 eller D90. Hade varit bra att höra om vilka för och nackdelar ni kan se på dessa eller om ni har andra alternativ.

Om jag skulle rekomenderat en kamera, så hade jag rekomenderat en D90 med Tamron 17-50/2.8 alt. Sigma 18-50/2.8. Då får han en kanonkamera och ett riktigt prisvärt objektiv för c:a 13000:-.
Anledningen till att jag inte rekomenderat D300 är att D90 är mer användarvänlig än D90, men bildmässigt skiljer det i stort sett ingenting.

Blir det D90 skulle jag ta det i kit med Nikons egna utmärkta 16-85. Obetydligt dyrare som ovanstående förslag men betydligt mer prisvärt eftersom dom bundlas av Nikon vad jag förstår. Och mer allround. Har VR/IS också.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto