Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera vid snabba rörelser.

Produkter
(logga in för att koppla)

Agoney

Medlem
Hej jag har ett ångestfullt val mellan samsung gx10 och canon G7.
Jag vill kunna fota mitt barn utan att bilderna blir grumliga, han rör sig väldigt mycket nämligen.
Jag har aldrig ägt en "bra" kamera tidigare, så jag undrar om jag är tvungen att köpa en slrkamera (gx) istället för en bra kompaktkamera(g9) bara för att få bra skarpa bilder vid snabba rörelser. Mina andra kompaktkameror har inte gett mig någon som helst tilltro till kompakt, men min stackars studentlön har inte fått mig att satsa på något dyrare än en ixus50. Det andra är att jag tycker att det blir för mycket grus i bilderna när jag tar inomhusbilder.

Jag har även läst i ngt av forumsinläggen att g9 är för seg vid tagning av rawbilder. och det är väl raw man kan styra bruset någorlunda i efterhand?
Går det för långsamt så kletas väl min son över hela fotot. Snälla hjälp mig.
Finns det någon vettig websida där man kan delbetala en samsung?

Hälsningar
Danne

Samsungen är betydligt bättre på precis alla punkter än kompakten. Brus kommer vara garanterat lägre. Kommer inte heller vara något "LAGG" mellan att du trycker och att bilden tas. Samt att du får mer finesser än du kan hålla reda på. :)

Jag har fotat mycket av mina ultrasnabba barn. Bruset är inte det största problemet, utan att optiken bör vara ljusstark, f/2.8 räcker inte alltid ens det. Jag använder mkt f/1.8. Med en beg Canon eos 350D eller motsvarande samt 50 mm f/1.8 så kommer du långt när det gäller inomhusfoto.

Tack för tipsen , har nu i samma stund jag skriver beställt gx10:an.
Hoppas jag blir nöjd nu =)

Hälsningar
Dan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar