ANNONS
Annons

Kamera utsatt för öl

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Patrik!

Det där låter inte kul :eek:(

Det finns olika grader i helvetet, du nämner inte vad du har dränkt för kamera och objektiv.

Är det en proffsmodell som är vädertätad, men med ett icke tätat objektiv och det har runnit in genom objektivets fäste?

Är objektivet vädertätat med gummipackning mot kamerahuset som inte är vädertätat eller är alla delarna otätade?

Kom det öl överallt eller t ex bara på baksidan?

Svaren på frågor som dessa kan indikera om du kan glömma din kamera för gott, låta den torka eller måste lämna in den för totalgenomgång.

Mvh
//Jonas

I det här fallet hade jag en Canon 50D hängande över axeln, med objektivet - ett 17-55/2.8 - nedåt. Vad det verkar fick blixten - Speedlite 430EX II - samt objektivet mycket öl på sig. Detta gäller även baksidan av kamerahuset.

Jag tror inte att någon öl kommit in i själva huset, men jag kan såklart inte veta säkert. Däremot har fästet till batterigreppet gått sönder. Antagligen en följd av att jag försökte skruva av det när ölen kletade som värst.

Huset är tätat men objektivet och blixten är klenare.

Jag skulle inte tro att hoppet är helt ute för din utrustning, kameran har inte varit nedsänkt i öl bara översköljd. Troligtvis har du mest klet på utsidan och i springor, knappar och brytare (den i blixtskon är nog känsligast) som är problemet just nu, och kletet är dessbättre möjligt att tvättabort.

Om du inte redan har gjort det, ta ut alla batterier ur kameran, även det lilla klockbatteriet. Även om kortslutning är bland det värsta som kan drabba elektronik är dagens elektronik förvånansvärt oöm (så länge det handlar om lågvolt). Ta sedan isär kameran i sina delar (kamerahus, batterigrepp, blixt och objektiv).

I detta skick kan du naturligtvis vända dig till en serviceverkstad och be dem fixa din utrustning, förmodligen kommer de inte vilja ta hand om din kamera (risken för följdfel är för stor) eller så tar de ordentligt betalt.

Eftersom utrustningen inte var försäkrad har du inte mycket att förlora och allt att vinna. Jag föreslår därför att du försöker tvätta utrustningen på egen hand, har du tur går all öl att tvätta bort från utsidan (har du mindre tur kanske du får öppna skalet en aning).

Jag har själv en hel del erfarenhet av att ta hand om öldränkt elektronik, jag jobbade ett par år i en serviceverkstad som servade arkadspel. Så några råd skall jag försöka ge. Till att börja med, var inte rädd och låt allt torka riktigt ordentligt innan du testar med ström, jag har själv stått i duschen med diskborste, rengöringsmedel och skrubbat rent nakna kretskort indränkta i öl (jo de fungerade utmärkt efter behandlingen, men garantin gällde garanterat inte längre).

Som universellt rengöringsmedel använde vi genomgående Ajax Fönsterputs (med Amoniak!), det torkar snabbare än vanligt vatten med diskmedel och löser öl bra. Du behöver sedan ett lite kraftigare hushållspapper (som du exempelvis hittar på verkstäder) alternativt pappershandukar (den vita mjuka sorten), använd mycket papper!!!

Börja med någon oöm del först (som har minst känslig elektronik), batterigreppet torde vara en bra start. Blöt pappershanduken i fönsterputs och börja gnida av den intorkade ölen från ytan, byt papper ofta och låt pappret vara ganska blött. När batterigreppet inte klibbar när du tar i det är det dags att försöka tvätta knappar/vred, försök att "skölja" rent använd tops för att komma åt.

På motsvarande sätt rengör du övriga delar, tänk på att skydda det känsliga innehållet i kameran som förmodligen inte har nåtts av ölen (låt inte fönsterputs rinna in i kamerahuset). När allt känns rent låt det torka ordentligt, gärna en vecka eller så.

Montera sedan ihop delarna två och två, kamera+objektiv, kamera+blixt, kamera+batterigrepp och börja testa om kameran fungerar. Om du inte redan har så skaffa ett extra kamerahus (enkla analoga EOS hus går att hitta för ett par hundralappar) och/eller objektiv att testa mot.

Du upptäcker snart om det är något som krånglar, då är det bara att repetera rengöringen i mindre detalj (och kanske genom att öppna upp "skalet").

Lycka till!

ANG försäkring så har jag Trygga Firman från Trygg Hansa. betalar 2500:- per år och det täcker utrustningen upp till 100 000:-
+ att det ingår en person försäkring i det, för det är att tänka på, när du är ute och jobbar, så täcker inte din privata hemförsäkring(sjukförsäkring) i och med att det är just det, inte privat tid utan arbetstid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar