ANNONS
Annons

Kamera utsatt för öl

Produkter
(logga in för att koppla)

lussekatten jamar

Aktiv medlem
Hej,

Igår var jag ute på en klubb och fotograferade. Allt ok tills någon (jag vet inte vem) bestämde sig för att hälla ut en halvliter öl över min kamera. Jag blev självfallet irriterad men eftersom att jag precis var på väg att ta upp kameran för att ta ett porträtt, bestämde jag mig för att använda den blöta utrustningen. Det gick inte bra. När jag tittar på bilderna nu ser jag att kameran har registrerat att blixten använts, men det har den bevisligen inte.

Efter den bilden tog jag mig såklart hemåt, skruvade isär det som gick och lät allt torka över natten. Batterigreppet går inte att få loss, ratten verkar ha spruckit eller gått sönder på annat sätt. Ölen är som klister. Det andra vet jag inte om det funkar, det är dock väldigt kletigt och luktar illa.

Min utrustning står på mitt företag så någon hemförsäkring är inte att räkna med. Jag har under en längre tid försökt skaffa försäkring till firman, men när det visade sig att en sådan försäkring - som ska täcka det mesta - kostar en helt del, bestämde jag mig för att låta bli.

Vad gör jag nu? Är kameran helt slut? Någon annan som har erfarenhet av detta? Vart lämnar jag in den och vad kostar det? Garanti?

Tacksam för svar! Jag blir så innerligt trött på berusade människor och hatar verkligen det här jobbet. Har enbart gjort det för att förhoppningsvis komma vidare i min fotokarriär.

Patrik

Bäst är det nog att lämna in den på service för just det märke som din kamera är. Dom kan gå igenom den och se till att den fixas ifall det är möjligt. Om det bara är så att biiran kortslutit i blixtskon är ju problemet inte stort. Då är det bara att torka av kladded med rengöringsspray och möjligen byta/putsa blixtskon. Men har du fått ölet in i kameran så.... Öl som klibbar och klistrar kan senare ställa till med problem trots att den nu skulle torka eftersom det inte fullt försvinner som H2O brukar göra. Att dra iväg i dushen med den och låta sedan torka är inte att rekommendera. :D

Jag har full försäkring på hela min utrustning, alla hus, linser, datorer, skärmar, hårddiskar, till och med väskor etc. med noll självrisk. Betalar runt 4000 i året vill jag minnas. Och går nog på plus varje år :) Kolla riktigt noga upp med försäkringbolag efter prylförsäkring för företagare/yrkesutövare. Det är alltid bra att ha, som du ser :)

Jag har en företagsförsäkring hos If, där mina fotoprylar är specifikt listade med serienummer och liknande (Nikon-grejjer till ett värde av 117.000kr) är totalförsäkrade i de flesta civiliserade länder till en kostnad av drygt 4.000kr/år med en självrisk på 2.000kr. (Alltså, de 4.000 är utöver de 3.000 jag betalar för själva företagsförsäkringen).

Jag bytte till If just på grund av detta. TryggHansa ville ha 9.000kr/år bara för fotogrejjerna (och då var det bara ett värde på drygt 80.000kr).

(Men jag har dessutom min hemförsäkring, allrisk, sjukdom, livförsäkring i samma bolag, så jag gissar att jag har viss rabatt).

Attityd? För det första är mina prylar trasiga och jag bad om tips på vad jag ska göra, inte på vad jag borde gjort innan olyckan inträffade. För det andra tror jag inte ett smack på att din försäkring täcker alla dina prylar (du verkar ju äga sjukt mycket) och har 0 kr i självrisk. Detta för bara 4000:-/år.

Attityd? För det första är mina prylar trasiga och jag bad om tips på vad jag ska göra, inte på vad jag borde gjort innan olyckan inträffade. För det andra tror jag inte ett smack på att din försäkring täcker alla dina prylar (du verkar ju äga sjukt mycket) och har 0 kr i självrisk. Detta för bara 4000:-/år.

Att du har fått dina grejer förstörda för att du inte tänkte på riskerna är bara att beklaga.

Men jag har ju likartade erfarenheter.. Drygt 4.000/år, och 2.000 i självrisk.

I det här läger struntar jag i vilka försäkringar som finns och vad jag borde teckna. Det hjälper inte mig just nu. Jag behöver förslag och tips på hur jag bör gå vidare. Ska jag tex lämna på service eller göra ren själv?

Ja, nej jag undrar vad de menar med attityd.

Vad du ska göra med din ölfyllda kamera:

(1) Vänta och se om den börjar fungera av sig själv, (2) Lämna in den på verkstad för kostnadsförslag eller (3) Kasta den.

Vad du ska göra för att förhindra problemet nästa gång:

Kameraförsäkring. Gefvert fick du som tips. När man lägger en minut på att googla hittar man deras kameraförsäkring för företag. Att försäkra grejer värda 100.000 kr kostar där 2 555 kr om året. Självrisken är 1.000 kr per skadetillfälle. Varför du inte vill tro ett smack på detta har jag ingen aning om.

http://www.gefvert.se/sff/kamera/info/allrisk.pdf

Kameraförsäkring. Gefvert fick du som tips. När man lägger en minut på att googla hittar man deras kameraförsäkring för företag. Att försäkra grejer värda 100.000 kr kostar där 2 555 kr om året. Självrisken är 1.000 kr per skadetillfälle. Varför du inte vill tro ett smack på detta har jag ingen aning om.

http://www.gefvert.se/sff/kamera/info/allrisk.pdf

Jag tror inte på Niklas då han menar att hela rubbet är försäkrat för några tusen per år med noll kronor i självrisk, det du hänvisar till är 1000 kr mer. Han får gärna bevisa att jag har fel.

Vidare är jag självklart tacksam för tips på försäkringar, men som du säkert förstår känns kommentarer som "det skulle du tänkt på tidigare" inte speciellt välkomna just nu. Jag är i ett tillstånd där jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Jag är upprörd och smått förbannad över hur människor beter sig när de är berusade, men det hör kanske inte hit.

Senast ändrad:
Jag tror inte på Niklas då han menar att hela rubbet är försäkrat för några tusen per år med noll kronor i självrisk, det du hänvisar till är 1000 kr mer. Han får gärna bevisa att jag har fel.

Vidare är jag självklart tacksam för tips på försäkringar, men som du säkert förstår känns kommentarer som "det skulle du tänkt på tidigare" inte speciellt välkomna just nu. Jag är i ett tillstånd där jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Jag är upprörd och smått förbannad över hur människor beter sig när de är berusade, men det hör kanske inte hit.

Jag förstår. Det är väl helt enkelt svårt för någon att tipsa om vad man ska göra med en kamera som råkat ut för det där, "Skruva upp den och tvätta rent" känns ju knappast som ett bra tips. Lägg några hundra på att få ett kostnadsförslag från verkstad, det kanske går att ordna. Om du skriver var du bor och vilken kameramodell det rör sig om kan du säkert få bra tips på verkstad. Garanti och allt vad det heter är ju tyvärr bara att glömma med tanke på vad som har hänt.

Däremot så skrev du ju också i ditt inlägg att du under en längre tid letat efter en kameraförsäkring utan att hitta något. Det var nog det som triggade alla tips om försäkringar snarare än "detta skulle du tänkt på innan".

Ja nu har jag ju mina försäkringar i Finland, vet inte hur mycket det skiljer åt emot sverige. Och ja 0 euro isjälvrisk försäkrade globalt över hela världen.

Med attityd menar jag att du börjar snacka om "fantasiförsäkringar" etc. Jag har fan inget behov av att snacka skit för dej eller nån annan. Ville ge dej en guideline för hurudana kontrakt det finns och att dom inte är dyra, om du hittar motsvarande i sverige vet jag inte. jag gav ett konkret tips vad du ska göra av kameran... för den till verkstan och be dom kolla igenom den. Så vad är det du klagar över?

Hej,

Igår var jag ute på en klubb och fotograferade. Allt ok tills någon (jag vet inte vem) bestämde sig för att hälla ut en halvliter öl över min kamera. Jag blev självfallet irriterad men eftersom att jag precis var på väg att ta upp kameran för att ta ett porträtt, bestämde jag mig för att använda den blöta utrustningen. Det gick inte bra. När jag tittar på bilderna nu ser jag att kameran har registrerat att blixten använts, men det har den bevisligen inte.

Efter den bilden tog jag mig såklart hemåt, skruvade isär det som gick och lät allt torka över natten. Batterigreppet går inte att få loss, ratten verkar ha spruckit eller gått sönder på annat sätt. Ölen är som klister. Det andra vet jag inte om det funkar, det är dock väldigt kletigt och luktar illa.

Min utrustning står på mitt företag så någon hemförsäkring är inte att räkna med. Jag har under en längre tid försökt skaffa försäkring till firman, men när det visade sig att en sådan försäkring - som ska täcka det mesta - kostar en helt del, bestämde jag mig för att låta bli.

Vad gör jag nu? Är kameran helt slut? Någon annan som har erfarenhet av detta? Vart lämnar jag in den och vad kostar det? Garanti?

Tacksam för svar! Jag blir så innerligt trött på berusade människor och hatar verkligen det här jobbet. Har enbart gjort det för att förhoppningsvis komma vidare i min fotokarriär.

Patrik

Använd ALDRIG elektronisk utrustning som utsatts för vätska INNAN den torkat. Där har du förklaringen till att din utrustning inte fungerar.

Jag råkade ut för en exploderande ölburk i samma väska som jag hade en videokamera för drygt tio år sedan. Genom att inte använda kameran förrän den var torr, och sedan försöka rengöra den så gott jag kunde, har den fungerat utan problem sedan dess.

Gå till närmaste fotobutik och berätta vad som hänt.

Hej Patrik!

Det där låter inte kul :eek:(

Det finns olika grader i helvetet, du nämner inte vad du har dränkt för kamera och objektiv.

Är det en proffsmodell som är vädertätad, men med ett icke tätat objektiv och det har runnit in genom objektivets fäste?

Är objektivet vädertätat med gummipackning mot kamerahuset som inte är vädertätat eller är alla delarna otätade?

Kom det öl överallt eller t ex bara på baksidan?

Svaren på frågor som dessa kan indikera om du kan glömma din kamera för gott, låta den torka eller måste lämna in den för totalgenomgång.

Mvh
//Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar